کد خبر: ۶۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
آخرین قیمت ها در بازار خودروهای خارجی
بازار خودرو در ایران این روزها تحت تاثیر سه عامل قرار دارد. دلار، تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو سه بازیگر در بازاری هستند که در یکسال اخیر با شوک قیمتی عجیبی مواجه شده است.
تحریم خودروهای وارداتی را گران می کند؟
بازار خودرو در ایران این روزها تحت تاثیر سه عامل قرار دارد. دلار، تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو سه بازیگر در بازاری هستند که در یکسال اخیر با شوک قیمتی عجیبی مواجه شده است.
شوکی که با افزایش تعرفه ها و قیمت ارز سبب شد تا قیمت ها به صورت میانگین تقریبا دو تا سه برابر شود و دست بسیاری از خریداران را از این بازار کوتاه کند. بازاری که حالا با تثبیت نرخ دلار بدون مشتری و کساد مانده و حتی اغاز تحریم های امریکا هم نتوانسته واکنشی چشمگیر در آن برانگیزد. هر چند در برخی از مدل ها شاهد نوسانان جزئی قیمت ها هستیم و طی هفته گذشته قیمت محصولات وارداتی صعودی شده است. فعالان بازار، دلیل این مساله را آغاز تحریم‌های نفتی می‌دانند که به‌صورت یک جانبه از سوی ایالات‌متحده آمریکا علیه اقتصاد کشور اعمال شده است.
البته برخی فعالان معتقدند که در کنار این مساله، نبود خودروی وارداتی در بازار به‌دلیل تداوم ممنوعیت واردات سبب افزایش قیمت این محصولات شده است. فعالان بازار روی این نکته تاکید دارند که این افزایش قیمت روی کاغذ اتفاق افتاده و این بازار همچنان با رکود شدید مواجه است.
 در این شرایط سانتافه با قیمتی برابر با ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این خودرو افزایش ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. توسان هم ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۶۰ و ۳۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. بنابر قیمت‌های جدید، سوناتای هیبرید ۳۰ میلیون و النترا ۲۵ میلیون افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۹۰ میلیون تومان هزینه کرد.
این دو خودرو هم به نسبت هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان رشد قیمتی در بازار داشته‌اند. سراتو هم با ۳۶۰ ‌میلیون تومان تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته نداشته است. در حالی که اپتیما با رشد ۲۰ میلیون تومانی هم‌اکنون ۵۴۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی می‌توان گفت طی هفته‌ای که گذشت، تویوتا RAV۴ بیشترین افزایش قیمت را داشته است. این خودرو به نسبت هفته گذشته ۴۰ میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده است. با اینکه تویوتا RAV۴ افزایش قیمت ۴۰ میلیون تومانی داشته است، اما لکسوس NX بدون تغییر در حال‌حاضر با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان در بازار موجود است و رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.
این رشد قیمتی البته به عقیده برخی از فعالان بازار مقطعی و ناشی از جو روانی بازار است و آنان در پاسخ به این پرسش که بازار خودرو به تحریم ها چه واکنشی نشان خواهد داد می گویند: افزایش مجدد قیمت در بازار خودرو نخواهیم داشت چرا که قیمت‌ها به اندازه کافی بالارفته است.
در همین رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو می افزاید: افزایش قیمت در این بازار نخواهیم داشت چرا که قیمت‌ها به اندازه کافی بالارفته است و کششی در بازار نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار راکد است تصریح می کند: زمانی که خریدار در بازار نباشد به طور قطع قیمت‌ها کاهش می‌یابد، این درحالی است که در بازار خودرو‌های داخلی و وارداتی رکود حاکم است.
موتمنی، با بیان اینکه قیمت‌ها بالارفته و به تبع آن خریدی صورت نمی‌گیرد معتقد است: اگر نوسان ارز نداشته باشیم، قیمت‌ها بی‌شک کاهش می‌یابد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، در ادامه در خصوص خودروهای داخلی نیز گفت: میزان اختلاف قیمت بازار و کارخانه درخودرو‌های زیر ۳۰ میلیون تومان بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون، خودرو‌های ۳۰ تا ۴۵ میلیون بین ۱۸ تا ۳۳ میلیون و خودرو‌های ۴۵ تا ۵۵ میلیون بین ۳۸ تا ۵۵ میلیون تومان است.
وی در پایان گفت: اگر عرضه به انداره مناسب وجود داشته باشد و خودروسازان برنامه‌های خود را برای تامین نیاز بازار ادامه دهند شاهد اختلاف قیمت نخواهیم بود، اما متاسفانه بسیاری از افراد از این امر سوء استفاده می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار