کد خبر: ۶۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
قلب ایران در مشهد می‌تپد
این روزها قلب تمام ملت ایران دشهد می‌تپد و دل‌های زائران حاضر از دور و نزدیک بر گِرد ضریح هشتمین خورشید امامت طواف می‌کند، دیار خراسان امروز میزبان گردهمایی میلیون‌ها عزادار است.
گردهمایی میلیونی عزاداران در حرم رضوی
این روزها قلب ایران در مشهد می‌تپد و تفاوتی نمی‌کند همسایه آقا باشی و هر روز نگاهت را با گنبد طلا گره بزنی و «السلام علیک یا علی ابن موسی‌الرضا» بگویی یا در نقطه صفر مرزی دلت را روانه خراسان کنی و به امام مهربانی‌ها عرض ارادت داشته باشی و با آقا درد دل کنی چون هرکجا باشی سلامت بی‌جواب نمی‌ماند. 

عاشق که باشی و شوق دیدار یار در وجودت شعله‌ور شود گاهی دیگر بعد مسافت برایت معنا ندارد و با پای پیاده گام در مسیری می‌گذاری که انتهایش به دیدار یار ختم می‌شود. چه دیدار شیرینی که اشک‌های چشم از تو پیشی می‌گیرد و خودش را قبل از کلام بر پنجره فولاد گره می‌زد. چه دیداری شیرین و چه عهده محکمی است بین پادشاه و گدا که پایانش حاجت‌روایی است.

این روزها علاوه بر حضور میلیونی زائران در مشهد، کاروان‌های پیاده نیز که حرکت خود را از شهرهای دور و نزدیک به سمت مشهد آغاز کرده بودند به‌تدریج وارد پایتخت معنوی کشور شده و با همان حس و حال معنوی و خستگی مسیر به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند.

پیش‌بینی حضور سه میلیون زائر در مشهد

حرکت حدود ۴۰۰ هزار زائر پیاده به سمت مشهد زمینه ساز آن شد که در مسیرهای منتهی به این شهر موکب‌های پذیرایی و اسکان زائران توسط گروه‌های مردمی و خیران برپا شود تا هرچند مختصر بتوان از زائران امام هشتم(ع) پذیرایی کرد.

امسال نیز طرح «جهاد خدمت» در مشهد به اجرا درآمد تا شهروندان مشهدی که در بخش‌های گوناگون ازجمله اسکان زائران، پذیرایی، ارائه خدمات بهداشتی و دیگر عرصه‌ها امکاناتی را در اختیار دارند بتوانند به‌صورت خودجوش به زائران رضوی خدمت کنند.

طبق اعلام رسمی استانداری خراسان رضوی تا بعدازظهر چهارشنبه بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در مراسم روز شهادت امام رضا(ع) وارد مشهد شده‌اند و پیش‌بینی‌شده این تعداد به ۳ میلیون نفر برسد.

آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد به‌منظور بهره‌مندی همه هم‌وطنان از برنامه‌های حرم مطهر رضوی علاوه بر شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۱۴ شبکه برون‌مرزی نیز برنامه‌های ایام شهادت امام رضا(ع) را بر روی آنتن می‌برند.

پذیرایی از زائران پیاده در مهمانسرای حضرت 

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در همین رابطه می‌گوید: تلاش می‌کنیم تمامی افرادی که به‌صورت پیاده در ایام شهادت امام رضا(ع) به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شوند حداقل در یک وعده غذایی مهمان امام هشتم(ع) در مهمانسرای حرم رضوی باشند.

خلیل منبتی می‌گوید: همچنین به همت خدام بارگاه آستان قدس رضوی بیش از ۵۰ ایستگاه خدمت‌رسانی درون‌شهری و برون‌شهری در محورهای منتهی به مشهد به‌صورت خودجوش دایر شده که خدمات شبانه‌روزی به زائران ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین در نقاط صفر مرزی ایستگاه‌های خدمت‌رسانی به زائران پیاده برپا شده است که در این ایستگاه‌ها خدمات اسکان و پذیرایی به‌صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود. همچنین صبحانه، نهار و شام در ایستگاه‌های برون‌شهری میان زائران پیاده توزیع می‌کنند.

منبتی اظهار می‌کند: در این ایستگاه‌های پذیرایی از زائران درمانگاه‌های کوچکی برای درمان سرپایی زائران برپاشده که پزشکان به ارائه خدمات می‌پردازند.

دوران شکوفایی علم و دانش

 عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص ابعاد علمی شخصیت امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ابعاد علمی حضرت رضا(ع) ازاین‌رو که این امام معصوم علمی را که فراگرفته‌اند سینه‌به‌سینه از اجداد بزرگوارشان بوده و آن‌ها نیز از رسول خدا دریافت کرده‌اند بسیار پیچیده و عظیم است.

آیت‌الله  حسن عالمی می‌افزاید: تمام آنچه که پیامبر اکرم(ص) از طریق وحی دریافت کرده‌اند همه را به جانشین خود امام علی (ع) تحویل داده‌اند و آن علوم همه نیاز بشریت بوده و هست و این علوم دست‌به‌دست به حضرت مهدی(ع) رسیده و اکنون در اختیار ایشان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه می‌دهد:عقل بشری امروز توانایی درک تمامی ابعاد این علوم را ندارد و ما بخش اندکی از آن‌ها را می‌توانیم درک کنیم که در دوران حضرت رضا(ع) از ایشان بروز کرده و در منابع مختلف و روایات نقل شده است.

وی می‌گوید:از مکاتباتی که ایشان با مأمون داشته‌اند می‌توان بسیاری از احکام را به دست آورد و در روایات فراوانی که مرحوم عطاردی مستندی از آن‌ها را جمع‌آوری کرده است به علوم مختلفی که از امام رضا(ع) باقی‌مانده اشاره شده است، همچنین باید به این نکته توجه داشت که عصر حیات امام رضا(ع) با عصر قبل از ایشان و بعد از ایشان متفاوت است.

عالمی تصریح می‌کند: ایشان بخشی از  زمان حیات خود را با هارون هم‌عصر بودند که فردی بسیار ریاکار بود و ادعای زهد و تقوا داشت و مردم را به سبب همین ریاکاری‌ها فریب می‌داد و بخش دیگری از حیات ایشان با مأمون بود که وی نسبت به علوم رایج زمان خود بسیار مسلط بوده و ید طولایی داشته است.

وی  خاطرنشان می‌کند:حتی نقل است که ترجمه فلسفه یونان به زبان عربی توسط مأمون انجام شده است و این‌ها همه نشان‌دهنده این است که دوران حضرت رضا(ع) دوران شکوفایی علوم بوده است و علمای مختلفی در بلاد مختلف زندگی می‌کردند.

فعالیت‌های علمی امام رضا(ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار می‌دارد: مأمون بارها جلسات مختلفی را با حضور علمای مختلف بلاد اسلامی و یهودی‌ها تشکیل می‌داد تا به خیال خود بتواند ایشان را در موضع ضعف قرار دهد ولی حضرت رضا(ع) در تمامی جلسات به‌وسیله علم خدایی خود بر سایر علما پیروز و باعث شگفتی علمای سایر بلاد می‌شدند.

وی اضافه می‌کند: فرمایشات حضرت رضا(ع) در حوزه طب و علوم طبی در رساله‌ای تحت عنوان رساله «ذهبیه» جمع‌آوری‌شده که نیاز روز آن زمان بوده است و همچنین روایت معتبری از حضرت رضا(ع) در بسیاری از کتب همچون بحارالانوار، «عیون اخبار الرضا» نقل شده است که حضرت در آن روایت در خصوص مسائل اعتقادی و فکری در حوزه امامت بحث می‌کنند که این روایات بسیار مفصل و جامع است و اسرار نهفته بسیاری دارد.

عالمی در ادامه می‌گوید: حضرت رضا(ع) در زمانی به امامت رسیدند که فعالیت فرقه‌های گوناگون به اوج خود رسیده و شبهات زیادی در جامعه ایجادشده بود. در این شرایط امام هشتم(ع) مناظره با فرقه‌ها و ادیان را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند فتنه‌های آنان را خنثی کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته برای مأمون این اقدام قابل‌قبول نبود زیرا ترجیح می‌داد تمام‌وقت و انرژی امام هشتم(ع) صرف مقابله با فرقه‌های انحرافی شده و دیگر با حکومت وی کاری نداشته باشد اما روشنگری‌های امام رضا(ع) موجب شد فرقه‌های اسلامی و غیر اسلامی نتوانند جامعه را به تصرف فکری و مذهبی خود درآورند.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: همین استدلال‌ها باعث شد تا بعد از شهادت امام رضا(ع) دیگر فرقه‌های جدید در تشیع ایجاد نشود و از آن زمان به بعد همه تا امامت حضرت مهدی (عج) را پذیرفتند و به عبارتی ۱۲ امامی شدند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار