کد خبر: ۶۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
از سوی مدیرعامل بانک مسکن تشریح شد
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به انبوه سازان در تهران، تا سقف ۶۰ میلیون تومان است.
اعلام جزییات وام های مسکن زوج ها و انبوه‌سازان
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به انبوه سازان در تهران، تا سقف ۶۰ میلیون تومان است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی ابوالقاسم رحیمی انارکی درباره انواع تسهیلات ساخت مسکن برای متقاضیان انفرادی و انبوه سازان شامل گواهی سپرده حق تقدم یا حساب ممتاز، حساب پس انداز صندوق یکم، تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات بافت فرسوده برشمرد و گفت: مجموعه سیاست های بانک به این ترتیب بوده است که اولا از انبوه سازان حرفه ای حمایت بیشتری بشود، همچنین از انبوه سازانی که با فن‌آوری‌های نوین می‌سازند نیز حمایت لازم به عمل آید و در عین حال از بافت های فرسوده و همچنین مناطق کمتر توسعه یافته و همینطور از افرادی که الگوی مصرف را در ساختمان رعایت می کنند، حمایت شود.
وی افزود: در حوزه ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی سپرده حق تقدم یا همان تسیهلات ممتاز یکی از روش هاست که در این وضعیت افراد می توانند به بازار مراجعه کرده و اوراقی را تهیه کنند و این اوراق را به بانک ارایه و از تسهیلات آن استفاده کنند.
رحیمی انارکی ادامه داد: سقف‌های تسهیلات ممتاز در تهران در حالت انفرادی ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. زوجین امکان استفاده از دو وام را بر روی یک پلاک دارند. بدین معنا می توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای میانی تا ۸۰ میلیون و تا ۶۰ میلیون تومان زوجین به صورت انفرادی بر روی یک پلاک برای ساخت انفرادی استفاده کنند.
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن افزود: در کنار این، انبوه سازان نیز می توانند با تهیه اوراق از سقف های تسهیلاتی به ازای هر واحد استفاده کنند. بدین معنا که سازنده به عنوان مثال وقتی می خواهد ۱۰ واحد بسازد می تواند در تهران ۱۰عدد وام ۶۰ میلیون تومانی تسهیلات دریافت کند.
این مقام مسئول در نظام بانکی از دیگر روش ها را استفاده از تسهیلات از محل حساب صندوق یکم برای ساخت انفرادی واحد مسکونی عنوان و اعلام کرد: در این نوع از تسهیلات سقف پرداخت برای تهران ۸۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و مراکز استان ها و شهرهای میانی ۶۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. در این نوع از تسهیلات نیز زوجین می توانند به صورت تجمیعی از این تسهیلات استفاده کنند. بدین معنا زوجین می توانند ۱۶۰ میلیون تومان در تهران، ۱۲۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و شهرهای میانی و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.
وی از دیگر انواع تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می شود را تسهیلات بدون سپرده ساخت عنوان کرد و گفت: تسهیلات بدون سپرده ساخت به افرادی تعلق می گیرد که با بانک مراودات مالی داشته اند و حساب جاری قابل قبولی در بانک دارند. این تسهیلات باز هم به تفکیک تهران با مراکز استان ها و سایر شهرها با یکدیگر متفاوت است.
به گفته رحیمی انارکی، در تسهیلات بدون سپرده ساخت به شیوه سنتی در تهران ۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود. همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته نیز ۴۰ میلیون تومان است که مناطق کمتر توسعه یافته در واقع شهرهای محروم است که وقتی متقاضیان به شعب بانک مراجعه کنند لیست آنها معلوم است.
این مقام ارشد شبکه بانکی حمایت از انبوه سازان را از اولویت های بانک مذکور برشمرد و گفت: سقف تسهیلاتی برای انبوه سازان در تهران ۹۰ میلیون تومان است. در مراکز استان ها ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۷۰ میلیون تومان است. همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته ۶۰ میلیون تومان است.
رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: انبوه سازانی که صلاحیت حرفه ای دارند و می خواهند با استفاده از فن آوری های نوین بسازند، بانک به این متقاضیان به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان تسهیلات می دهد.
وی ادامه داد: همچنین این دسته از انبوه سازان به اندازه ۱۵ درصد تسهیلاتی که دریافت می کنند باید در حساب شان کارکرد داشته باشند. بدین معنا رسوب و یا معدل حساب این متقاضیان طی یکسال باید ۱۵ درصد میزان تسهیلاتی باشد که تقاضا می کنند و این مبالغ هم به ازای هر واحد داده می شود. با این محاسبه به عنوان نمونه، انبوه سازی که بخواهد ۱۰۰ واحد بسازد به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان در تهران دریافت می کند.
وی اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات بدون سپرده هم طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است.
به گفته این مسئول ارشد بانکی، الزامی که برای انبوه سازی که از محل تسهیلات بدون سپرده وجود دارد این است که باید ۲۰ درصد تسهیلات را از محل اوراق استفاده کنند. همچنین، آن دسته از متقاضیانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی ۷۵ متر را در شهرهای بالای یک میلیون نفر و در سایر شهرها حداکثر ۱۰۰ متر را راعایت می کنند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند. آنهایی که در شهرهای کمتر توسعه یافته می سازند آنها الزامی به ارایه اوراق ندارند.
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن یادآور شد: انبوه سازانی که در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری بخواهند تسهیلات دریافت کنند شرط ۱۵ درصد رسوب حساب در یکسال برای این افراد ۵ درصد می شود. بدین معنا شرط بانک برای بافت های فرسوده برای انبوه سازان به یک سوم تقلیل پیدا می کند و در عین حال لازم نیست تا اوراق ممتاز نیز ارایه کنند.
وی تصریح کرد: مجموعه سیاست های بانک به این ترتیب بوده است که اولا از انبوه سازان حرفه ای حمایت بیشتری بشود، همچنین از انبوه سازانی که با فن آوری های نوین می سازند نیز حمایت لازم به عمل آید و در عین حال از بافت های فرسوده و همچنین مناطق کمتر توسعه یافته و همینطور از افرادی که الگوی مصرف را در ساختمان رعایت می کنند، حمایت شود. برآیند سیاست اعتباری بانک برای حساب های بدون سپرده به این نحو بود.
وی از دیگر تسهیلاتی را که این بانک پرداخت می کند، ارایه تسهیلات به تعاونی های مسکن عنوان کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: