کد خبر: ۶۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
مدیرعامل بانک مسکن وضعیت موجود انواع تسهیلات را برای متقاضیان ساخت مسکن به صورت انفرادی و همچنین برای انبوه‌سازان تشریح کرد و گفت: مجموعه سیاست‌های بانک مسکن در حمایت از انبوه سازانی است که با فن آوری های نوین می سازند و همچنین در بافت فرسوده و مناطق کمتر توسعه یافته اقدام به ساخت می کنند و یا انبوه سازانی است که الگوی مصرف را در احداث ساختمان رعایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن در طی سالیان با ایجاد برنامه‌ریزی‌های مستمر در جهت ایجاد شرایطی برای اقشار مختلف در اقصا نقاط کشور انواع تسهیلاتی را برای ساخت و همچنین خرید مسکن تدارک دید. در همین رابطه نیز مدیرعامل بانک مسکن طی گفتگویی به تشریح آخرین وضعیت پرداخت انواع تسهیلات ساخت مسکن توسط آن بانک، پرداخت.
ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، درباره انواع تسهیلاتی که هم اکنون توسط آن بانک به متقاضیان ارایه می‌شود توضیحاتی داد و به تشریح وضعیت موجود پرداخت.
مدیرعامل بانک مسکن، انواع تسهیلات ساخت مسکن را برای انفرادی و انبوه سازان شامل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا حساب ممتاز، حساب صندوق پس انداز مسکن یکم، تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات بافت فرسوده برشمرد و تاکید کرد: مجموعه سیاست های بانک به این ترتیب بوده است که اولا از انبوه سازان حرفه ای حمایت بیشتری بشود، همچنین از انبوه سازانی که با فن‌آوری‌های نوین می‌سازند نیز حمایت لازم به عمل آید و در عین حال از بافت های فرسوده و همچنین مناطق کمتر توسعه یافته و همینطور از افرادی که الگوی مصرف را در ساختمان رعایت می کنند، حمایت شود.
رحیمی انارکی گفت: در حوزه ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا همان تسهیلات ممتاز یکی از روش هایی است که افراد می توانند به بازار مراجعه کرده و اوراقی را تهیه کنند و این اوراق را به بانک ارایه و از تسهیلات آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: سقف‌های تسهیلات ممتاز در تهران در حالت انفرادی ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. زوجین امکان استفاده از دو تسهیلات را بر روی یک پلاک دارند. بدین معنا می توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت تا ۸۰ میلیون تومان و تا ۶۰ میلیون تومان در سایر شهرها، استفاده کنند.
مدیرعامل بانک مسکن افزود: در کنار این، انبوه سازان نیز می توانند با تهیه اوراق از سقف های تسهیلاتی به ازای هر واحد استفاده کنند. بدین معنا که سازنده به عنوان مثال وقتی می خواهد ۱۰ واحد بسازد می تواند در تهران ۱۰عدد وام ۶۰ میلیون تومانی تسهیلات دریافت کند. این مقام مسوول بانک مسکن همچنین از دیگر روش ها، استفاده از تسهیلات از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم برای ساخت انفرادی واحد مسکونی را عنوان و اعلام کرد: در این نوع از تسهیلات سقف پرداختی برای تهران ۸۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. در این نوع از تسهیلات نیز زوجین می توانند به صورت تجمیعی از این تسهیلات استفاده کنند. بدین معنا زوجین می توانند ۱۶۰ میلیون تومان در تهران، ۱۲۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.
وی از دیگر انواع تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می شود را تسهیلات بدون سپرده ساخت عنوان کرد و گفت: تسهیلات بدون سپرده ساخت به افرادی تعلق می گیرد که با بانک مراودات مالی داشته اند و حساب جاری قابل قبولی در بانک دارند. این تسهیلات باز هم به تفکیک تهران با مراکز استان ها و سایر شهرها با یکدیگر متفاوت است.
به گفته رحیمی انارکی، در تسهیلات بدون سپرده ساخت به شیوه سنتی در تهران ۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود. همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته نیز ۴۰ میلیون تومان است که مناطق کمتر توسعه یافته در واقع شهرهای محروم است که وقتی متقاضیان به شعب بانک مراجعه کنند لیست آنها معلوم است.
برآیند سیاست های بانک مسکن برای متقاضیان بدون سپرده بانکی
مدیرعامل بانک مسکن حمایت از انبوه سازان را از اولویت های بانک مسکن برشمرد و گفت: سقف تسهیلاتی برای انبوه سازان در تهران ۹۰ میلیون تومان است. در مراکز استان ها ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۷۰ میلیون تومان است. همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته ۶۰ میلیون تومان است.
رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: انبوه سازانی که صلاحیت حرفه ای دارند و می خواهند با استفاده از فن آوری های نوین اقدام به ساخت نمایند، بانک مسکن به این متقاضیان به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان در تهران، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان تسهیلات می دهد.
وی اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات بدون سپرده هم طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است.
به گفته این مسوول ارشد بانک مسکن، الزامی که برای انبوه سازانی که از محل تسهیلات بدون سپرده اقدام به ساخت می نمایند، وجود دارد این است که باید ۲۰ درصد تسهیلات را از محل اوراق استفاده کنند. همچنین، آن دسته از متقاضیانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی ۷۵ متر را در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و در سایر شهرها حداکثر ۱۰۰ متر را رعایت می کنند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند .آنهایی که در شهرهای کمتر توسعه یافته ساخت و ساز می نمایند، الزامی به ارایه اوراق گواهی حق تقدم ندارند.
وی تصریح کرد: مجموعه سیاست های بانک به این ترتیب بوده است که اولا از انبوه سازان حرفه ای حمایت بیشتری بشود، همچنین از انبوه سازانی که با فن آوری های نوین می سازند نیز حمایت لازم به عمل آید و در عین حال از بافت های فرسوده و همچنین مناطق کمتر توسعه یافته و همینطور از افرادی که الگوی مصرف را در ساختمان رعایت می کنند، حمایت شود. برآیند سیاست اعتباری بانک برای حساب های بدون سپرده به این نحو بود.
وی از دیگر تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت می کند را ارایه تسهیلات به تعاونی های مسکن برشمرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: