کد خبر: ۶۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با ترکیبی از دارایی‌های فیزیکی و اوراق رهنی در مرحله مقدماتی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از راه کارهای به خدمت گرفتن نقدینگی در اقتصاد، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه است. در این میان صندوق‌های املاک و مستغلات ابزاری ذیل بازار سرمایه است که تا کنون در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته و از این ظرفیت استفاده نشده است.
برابر ماده ۲۳ آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف شده ضوابط و مقررات مورد نیاز برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را تهیه و به تصویب مرجع ذی صلاح برساند.
همچنین بر اساس ماده 24 آیین نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که برای تأمین مالی و اجرای طرح‌های مسکونی تأسیس شده یا می‌شوند و همچنین ارکان آنها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، مشمول مزایا و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه خواهند بود، مشروط بر اینکه پروژه مسکونی آنها دارای خصوصیات مندرج در این آیین نامه باشند.
به طور کلی این صندوق‌ها به سه گروه قابل تقسیم هستند؛ گروه اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری مالکیت مستغلات است که آورده‌های سرمایه‌گذاران را تجمیع کرده و به طور مستقیم صرف خرید دارایی می‌کند. در این صندوق‌ها وجوه نقد ورودی برای سرمایه‌گذاران از طریق اجاره و لیزینگ دارایی‌های صندوق تامین می‌شود.
گروه دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات رهنی است که دارایی‌های فیزیکی را نگهداری نمی‌کند و تمرکز سرمایه‎گذاری آن بر بازار ثانویه رهن است؛ یعنی این صندوق‎ها اقدام به خرید تسهیلات رهنی در بازار ثانویه یا اوراق رهنی نموده و از آن‎ها کسب درآمد می‌کنند. گروه سوم نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ترکیبی هستند که هم به شکل مستقیم در املاک و دارایی‌های فیزیکی سرمایه‌گذاری می‌کنند و هم از ابزارهای بازار رهن و تسهیلات برای کسب سود بهره می‌برند.
شرکت تامین سرمایه بانک مسکن از چندی پیش در صدد تشکیل اولین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کشور است و نوع ترکیبی را برای این صندوق اتنخاب کرده است. اما از آنجا که ابعاد بازار رهن در ایران بسیار اندک است، نمی‌توان سهم زیادی از اوراق رهنی را در ترکیب دارایی‌های این صندوق منظور کرد.
بر این اساس ترکیب دارایی پیشنهادی این صندوق بین 50 تا 70 درصد املاک و مستغلات، بین 30 تا 50 درصد اوراق بهادار منتشر شده از سوی بانک مسکن به پشتوانه تسهیلات رهنی (اوراقی که تاکنون تنها یک نوبت در تابستان 95 منتشر شده است) و در نهایت حداکثر 10 درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان است. در عین حال در صورت لزوم سهام شرکت‌های صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات در بورس و اوراق تسهیلات مسکن تا 10 درصد می‌تواند در ترکیب دارایی‌های صندوق املاک و مستغلات قرار بگیرد.
در این صندوق سرمایه‌گذاران می‌توانند هم نیازمند مسکن باشند و هم صاحبان سرمایه‌های خرد و کلان که قصد سرمایه‏گذاری در املاک و مستغلات و کسب سود نقدی دائم از آن را دارند.
به گزارش هیبنا، با تصویب اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مقدمات تشکیل اولین صندوق از این دست توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به زودی فراهم خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: