کد خبر: ۶۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه دنیای اقتصاد و با تحلیل بررسی صورت‌های مالی ۱۸ بانک حاضر در بورس، بانک خاورمیانه در بین ۴ شاخص دارایی، سودآوری، بازدهی و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام؛ سودآورترین و پربازده‌ترین بانک ایران شد.

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه دنیای اقتصاد و با تحلیل بررسی صورت‌های مالی ۱۸ بانک حاضر در بورس، بانک خاورمیانه در بین ۴ شاخص دارایی، سودآوری، بازدهی و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام؛ سودآورترین و پربازده‌ترین بانک ایران شد. همچنین بنا به ارزیابی این نشریه معتبر اقتصادی، بانک خاورمیانه در آخرین شاخص ارزیابی یعنی نسبت بازده حقوق صاحبان سهام رتبه دوم در بین بانک‌های ایران را کسب کرده است.
طبق این گزارش منتشر شده در حالی بانک خاورمیانه با نسبت حاشیه سود خالص ۲/ ۴۴ درصد بهترین عملکرد را در شاخص سودآوری به دست آورده است که حداقل ۳ بانک حاضر در بورس نه تنها در سال گذشته سودی به دست نیاورده‌اند بلکه بنا بر صورت‌های مالی تائید شده آن‌ها دچار ضرر نیز شده‌اند. پس از بانک خاورمیانه، بانک انصار با نسبت ۵/ ۱۸ درصد جایگاه دوم و بانک کارآفرین با نسبت ۴/ ۱۳ درصد جایگاه سوم را به‌دست آورده‌اند.
 در شاخص بازدهی نیز بانک خاورمیانه با نسبت بازده دارایی‌های معادل ۶/ ۲ درصد بهترین وضعیت را در این شاخص به خود اختصاص داده است. پس از آن بانک انصار، با نسبت ۸/ ۰ درصد در جایگاه دوم، بانک کارآفرین و بانک سینا با نسبت ۴/ ۰ درصد جایگاه سوم را به دست آورده‌اند. ۶ بانک حکمت، گردشگری، صادرات، تجارت، دی و سرمایه نیز به دلیل منفی بودن سود خالص، شاخص نسبت بازده دارایی آن‌ها نیز منفی شده است. پست‌بانک و شرکت اعتباری کوثر نیز بازدهی صفر کسب کرده‌اند.
در شاخص نسبت بازده حقوق صاحبان سهام که بیانگر درصد سود خالص کسب شده از طرف بانک به ازای هر یک ریال حقوق پرداختی به صاحبان سهام است، بانک قرض‌الحسنه رسالت با نسبت بازده حقوق صاحبان سهام ۳/ ۳۵ درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده است. پس از آن بانک خاورمیانه با نسبت بازدهی ۵/ ۲۶ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. بانک ایران‌زمین نیز با نسبت بازدهی ۷/ ۱۹ درصد جایگاه سوم را به دست آورده است. در مقابل بانک صادرات، گردشگری و حکمت کمترین بازدهی را کسب کرده‌اند.
در شاخص غیر کیفی دارایی نیز که به بررسی مجموع دارایی‌هایی مانند دارایی نقد، مطالبات از بانک مرکزی، مطالبات از سایر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، مطالبات از دولت، دارایی‌های مشهود، دارایی‌های نامشهود و... می‌پردازد، ۳ بانک بزرگ قدیمی ایران یعنی ملت، صادرات و تجارت به ترتیب دارای بیشترین دارایی هستند و بانک‌های نسبتاً جوان ایران یعنی بانک حکمت، بانک خاورمیانه و پست‌بانک به ترتیب دارای کمترین دارایی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: