کد خبر: ۶۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
هشدار ترامپ به اوپک: تولید نفت را کاهش ندهید
قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال فشار ترامپ بر اوپک برای عدم کاهش عرضه، بیش از یک درصد سقوط کرد و نفت برنت به پایین ۷۰ دلار بازگشت.
سقوط قیمت نفت در واکنش به هشدار ترامپ
قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال فشار ترامپ بر اوپک برای عدم کاهش عرضه، بیش از یک درصد سقوط کرد و نفت برنت به پایین ۷۰ دلار بازگشت.
رییس جمهور آمریکا همزمان با اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی که از احتمال کاهش تولید اوپک و متحدانش در سال آینده خبر داده بود، از این گروه خواست تولید نفت خود را محدود نکند.
پیام دونالد ترامپ همزمان با اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی که گفته بود اوپک و متحدانش لازم است میزان تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز در سال 2019 کاهش دهند، در توییتر ارسال شد.
دونالد ترامپ در توییتر نوشت: امیدوار است اوپک تولید نفت خود را محدود نکند و قیمت‌ها بر مبنای عرضه، باید بسیار پایین‌تر باشد.
این توییت جدیدترین تلاش ترامپ برای تاثیرگذاری روی سیاست اوپک در توییتر است. رییس جمهور آمریکا امسال چندین بار در توییتر اوپک را خطاب قرار داده و این گروه را بابت افزایش قیمت‌های نفت سرزنش کرده و به اعضای آن دستور داده برای پایین بردن قیمت نفت اقدام کنند. جدیدترین موضع ترامپ پس از افت چشم‌گیر قیمت‌های نفت مطرح شده است. قیمت نفت آمریکا طولانی‌ترین روند کاهشی را طی کرده و وارد روند نزولی شده است.
بعد از هشدار ترامپ بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۷ سنت یا ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۵۹.۰۶ دلار در هر بشکه رسید.
بهای معاملات آتی نفت برنت با ۹۵ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۶۹.۱۷ دلار در هر بشکه رسید. هر دو قیمت پایه بیش از ۲۰ درصد از اوج قیمتشان در اوایل اکتبر سقوط کرده‌اند.
به گفته تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ، تولید فزاینده در آمریکا به همراه عرضه بالاتر از سوی عربستان سعودی و روسیه، بر توازن بازار نفت تاثیر منفی گذاشته است. بدین ترتیب ذخائر نفت خام دوباره رو به افزایش گذاشته است. این بانک انتظار دارد تولید نفت آمریکا که به رکورد ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز صعود کرده در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۲ میلیون بشکه در روز عبور کند و آمریکا را از نظر تامین انرژی خودکفا کند.
اما عربستان سعودی با نگرانی فزاینده به پیشی‌گرفتن میزان عرضه از مصرف چشم دوخته و نگران تکرار ریزش قیمت سال ۲۰۱۴ است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه اظهار کرد: اوپک با این نظر موافق است که لازم است میزان عرضه در سال ۲۰۱۹ حدود یک میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر کاهش پیدا کند.
با این حال دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این تغییر لحن عربستان سعودی را دوست نداشته و در توییتی که روز دوشنبه ارسال کرد، گفت: امیدوارم عربستان سعودی و اوپک تولید نفت را کاهش ندهند. قیمت نفت باید بر مبنای عرضه بسیار کمتر باشد.
براساس گزارش رویترز، معامله‌گران اظهار کردند: رشد ارزش دلار آمریکا که روز سه‌شنبه به بالاترین حد در ۱۶ ماه اخیر رسید نیز بر معاملات نفت تاثیر منفی گذاشت و خرید نفت را برای کشورهایی که از ارزهایی غیر از دلار آمریکا استفاده می‌کنند گران‌تر کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار