کد خبر: ۶۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
عضو کمیسیون کشاورزى مجلس گفت: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفران کاران هستیم.
حمایت مستقیم از زعفران‌کاران با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالااحمدعلى کیخا، عضو کمیسیون کشاورزى مجلس در گفت گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفران کاران هستیم. این فرمول باید برای سایر محصولات کشاورزی و کشاورزان زحمت کش اجرایی شود تا با ایجاد شفافیت و امکان عرضه مستقیم محصولات در بورس، سود واقعی به کشاورزان برسد.
رقابت بیشتر در اقتصاد با تقویت بورس کالا/ نقش بورس کالا در تحریم‌ها چیست؟  
وی ادامه داد: از مهم‌ترین اهداف راه اندازى بورس کالا، ایجاد شفافیت اقتصادى بوده است تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند در یک مکان شفاف به معامله بپردازند و بهترین تصمیم‌ها نیز از سوی متولیان امر به منظور افزایش کیفیت تولیدات و تنظیم بازار‌ها گرفته شود.
این نماینده مجلس بیان کرد: در بازار، تولیدکننده باید نسبت به فروش محصولات خود به بالاترین قیمت اطمینان خاطر داشته باشد و در طرف مقابل نیز خریدار هم باید مطمئن باشد که محصول را با قیمتی واقعی و به صرفه خریداری می‌کند؛ در بازار‌های غیرشفاف و پراکنده به این روند از جوانب مختلف خلل وارد می‌شود، اما با تمرکز معاملات در بورس کالا این اتفاق به شیوه‌ای مطلوب انجام می‌شود.
کیخا، با بیان اینکه با وجود عرضه بسیاری از مواد اولیه و کالا‌های اساسی در بورس کالا، اما هنوز تا استفاده کامل از ظرفیت هاى بهینه این بورس فاصله زیادى داریم، اظهار کرد: در دنیا با استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی بر مبادلات بین المللی تاثیر می‌گذارند که ما نیز باید تلاش کنیم با قوی‌تر شدن این بورس، محصول با مزیت ایران را با شیوه‌های نوین به دنیا معرفی کنیم.
عضو کمیسیون کشاورزى مجلس به معاملات زعفران و رضایت زعفران‌کاران از بورسی شدن این محصول اشاره کرد و افزود: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفران‌کاران هستیم؛ این فرمول باید برای سایر محصولات کشاورزی و کشاورزان زحمت کش اجرایی شود تا با ایجاد شفافیت و امکان عرضه مستقیم محصولات در بورس، سود واقعی به کشاورزان برسد؛ در این مسیر نهاد‌های تصمیم گیر و در وهله نخست وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند برنامه ریزی ویژه‌ای انجام دهد تا بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان و دولت برطرف شود.
وی در پایان گفت: در سال‌های گذشته همواره راهکار‌هایی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری و حمایت از کشاورزان پیشنهاد و اجرایی شده است، اما شک نکنید که مسیر اصلی و نهایی برای اصلاح بخش کشاورزی و حمایت‌های اصولی، تمرکز معاملات در بورس کالاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: