کد خبر: ۶۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
از بازار لوازم خانگی چه خبر؟
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش حداقل ۸۰ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل و افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی محصولات با برند خارجی در این حوزه خبر داد.
قیمت لوازم خانگی دو برابر شد
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش حداقل ۸۰ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل و افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی محصولات با برند خارجی در این حوزه خبر داد.
حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش تولید در حوزه ماشین لباسشویی و یخچال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم. البته تولید برخی اقلام لوازم خانگی نیز کاهش یافته است.
وی با بیان این‌که در حوزه لوازم خانگی تولید داخل شاهد رشد حداقل ۸۰ درصدی قیمت‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون هستیم، گفت: با احتساب میانگین قیمت دلار در سال گذشته که رقمی حدود ۳۸۰۰ تومان بود و قیمت فعلی دلار در سامانه نیما که معادل ۸۹۰۰ تومان است، متوجه خواهید شد که قیمت‌ها به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این‌که آیا دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه تولید لوازم خانگی تعلق می‌گیرد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر. دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه تعلق نمی‌گیرد و تولیدکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تامین کنند.
غزنوی با بیان این‌که لوازم خانگی خارجی بیش از ۱۵۰ درصد در سال جاری افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی خارجی قبل از افزایش قیمت ارز هم افزایش یافته بود و شاهد گرانی بیش از ۱۵۰ درصدی محصولات با برند خارجی در بازار هستیم.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که رکود در تولید و رکود در تقاضا، گریبانگیر تولیدکنندگان لوازم خانگی شده است، گفت: رکود در تولید به دلیل معضل نقدینگی و سرمایه در گردش است و در حالی‌که تولیدکنندگان می‌توانستند سال گذشته با میانگین دلار ۳۷۰۰ تومانی گشایش اعتبار اسنادی انجام دهند و ال‌سی باز کنند، اما در سال جاری باید با دلار ۸۹۰۰ تومانی این کار را انجام دهند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد پدیده رکود در تقاضا نیز، اظهار کرد: به دلیل گران شدن اجناس، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و به طور حتم باید روش‌های دیگری برای فروش محصولات به کار برده شود چرا که مردم با مشکلات اقتصادی مواجهند و این مساله می‌تواند در آینده رکود بیشتری را برای لوازم خانگی ایجاد کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر قیمت ارز در سامانه نیما کاهش یابد، این مساله بر قیمت لوازم خانگی در بازار اثرگذار خواهد بود یا خیر و این‌که در چه بازه زمانی تاثیر خود را بر قیمت نهایی محصول خواهد گذاشت؟ گفت: اگر قیمت ارز در سامانه نیما کاهش یابد قیمت نهایی محصول نیز کاهش خواهد یافت و این اتفاق سه ماه بعد اثر خود را در بازار می‌گذارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار