کد خبر: ۶۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
نسخه‌های فارسی تلگرام تا آذرماه مهلت دارند بومی شوند
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ادامه‌دار شدن فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام گفت: در دوره گذار از تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی، ما به نسخه‌های فارسی تلگرام تا شهریورماه مهلت داده بودیم اما به‌دلیل شرایط موجود این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شد.
آخرین مهلت به هاتگرام و تلگرام طلایی
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ادامه‌دار شدن فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام گفت: در دوره گذار از تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی، ما به نسخه‌های فارسی تلگرام تا شهریورماه مهلت داده بودیم اما به‌دلیل شرایط موجود این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شد.
سیدابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه همایش رسانه‌های نوین با اشاره به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: طرح ما حمایت از پنج پیام‌رسان داخلی بود که اسامی آن‌ها مشخص شده بود.کاهش تعرفه،‌ اختصاص دیتاسنتر، اینترنت رایگان و وام پنج میلیارد تومانی از جمله این حمایت‌ها بود. این حمایت‌ها برای طرح پیام‌رسان‌های داخلی محیا بود البته بعضی نخواستند از آن استفاده کنند و یا استطاعت مالی داشتند.
وی ادامه داد: اما در عمل از پنج تا هفت پیام‌رسانی که ما به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تایید کردیم، نمی‌توانستند تمامی بازار را برعهده بگیرند و احتمال حذف برخی از آن‌ها و یا قرار گرفتنشان در سطوح پایین‌تر وجود داشت. توصیه ما این بود که پیام‌رسان‌های داخلی برای مثال آموزش و پرورش، اقتصاد و بخش‌های خاصی را برعهده بگیرند، اما در عمل این تقسیم‌پذیری بین آن‌ها صورت نگرفت. هم‌چنین بحث ادغام پیام‌رسان‌ها هم اتفاق نیفتاد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که به دلایل زیادی امروز شاهدیم که پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند به خوبی عمل کنند، افزود: در کنار این موضوعات، بحثی مطرح شد که نسخه‌های فارسی تلگرام به‌صورت موقت فعالیت کنند، زیرا کوچ سه میلیون کاربر از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی امکانات وسیعی می‌خواست به همین دلیل برای دوران گذار تا شهریور فرصت داریم که نسخه‌های فارسی که ویژگی‌های بیش‌تری داشتند و از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب بودند، فعالیت کنند.
وی در همین راستا در گفت و گو با مهر اظهار داشت: اینطور عنوان شده است که با توجه به اینکه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی قانونی شد پس ما به تلگرام بازمی گردیم که چنین چیزی اصلا نیست. چرا که تاکنون هیچ اطلاعیه ای مبنی بر برداشتن ممنوعیت استفاده از تلگرام، طلاگرام و هاتگرام برای مجموعه های دولتی و غیردولتی و تشکل ها صادر نشده است. بلکه در اطلاعیه ای گفته شد که با توجه به شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، جلوی فعالیت طلاگرام و هاتگرام تا این تاریخ گرفته نمی شود. اما اصلا گفته نشد که خبرگزاریها و کسب و کارها به سمت تلگرام برگردند.
وی تصریح کرد: باید این دو پیام رسان به پیام رسان بومی تبدیل شوند و مانند سایر پیام رسانهای بومی به فعالیت خود ادامه می دهند. ما وقتی گفتیم که از دو پیام رسان حمایت می کنیم به این معنی نیست که تا ابد این حمایت فقط از دو پیام رسان صورت می گیرد. بلکه اگر مجموعه ای بیاید و توانمندیها و ظرفیت خود را به ما ثابت کند، ما آن را مورد حمایت قرار خواهیم داد. به همین دلیل بررسی دوره ای از عملکرد پیام رسانها را در دستور کار قرار داریم و جایگاه مجموعه پیام رسانها را دوباره آنالیز خواهیم کرد. در دوره بعدی ارزیابی چنانچه پیام رسانهای منتخب فعلی مسیر کسب و کارشان تغییر کرد و سایر پیام رسانها نیز به کیفیت مدنظر ما رسیدند، پیام رسانهای دیگری را در جایگاه اول و دوم قرار می دهیم و به طور قطع سمت و سوی این حمایت تغییر خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار