کد خبر: ۶۸۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
لزوم در پیش گرفتن سیاست افزایش تولید
افزایش نرخ سود بانکی بیش از نرخ تورم موجب تمایل مردم به سرمایه گذاری در بانک ها می شود.
نرخ سود بانکی باید از نرخ تورم پیشی بگیردبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اخبار پولی مالی، روند افزایشی نرخ تورم و کاهش قدرت خرید پول ملی در کنار حجم عظیم نقدینگی باعث شده است تا استفاده از لنگر نرخ سود برای مهار نرخ تورم مورد توجه قرار گیرد. اما در شرایطی که شاخص تورم نقطه به نقطه به رقم 32.8 درصد رسیده است برای این که صاحبان سرمایه های نقدی برای سپرئده گذاری در بانک ها توجیه اقتصادی داشته باشند نرخ سود باید چه میزان باشد. مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر افزایش نرخ سود بانکی در رابطه با نرخ سود به پرسش های خبرنگار ما به شرح زیر پاسخ گفته است:
تقوی در مقدمه سخنان خود متذکر شد: افزایش نرخ تورم هر ساله در اقتصاد رخ می دهد و این امر موجب افزایش قمیت کالا و خدمات می شود و در نتیجه نیاز به نقدینگی نیز افزایش می یابد که در این میان افزایش نرخ سود بانکی باید بیشتر از نرخ تورم باشد در غیر این صورت امکان جمع آوری نقدینگی سرگردان وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: افزایش نرخ سود بانکی بیش از نرخ تورم موجب تمایل مردم به سرمایه گذاری در بانک ها می شود و گواهی سپرده در برخی از بانک ها از جمله اقداماتی است که موجب جمع آوری نقدینگی مردم می شود.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: با افزایش نرخ تورم ارزش پول ملی کاهش می یابد و دیگر نرخ سود 12 تا 15 درصدی بانک های برای سرمایه گذاری جذاب نیست. در تمامی جهان برای جذب نقدینگی سود بانکی بیش از نرخ تورم تعیین می شود تا تمایل مردم به سرمایه گذاری در بانک ها افزایش یابد.
تقوی با انتقاد ازصحبت های مطرح شده درباره رکود اقتصادی گفت: چه کسی می گوید اقتصاد در رکود است، زمانی که نرخ رشد اقتصادی مثبت باشد رکود معنی ندارد و اقتصاد کشور هر چند اندک در رونق به سر می برد.
وی در توضیح شرایط رکود اقتصادی مطرح کرد: زمانی میگوییم اقتصاد در رکود است که نرخ رشد منفی باشد و این امر موجب کاهش تولید می شود ولی در شرایط فعلی چون نرخ رشد مثبت است اقتصاد حرکت سربالایی دارد و ممکن است در این میان دست اندازهایی وجود داشته باشد ولی در مجموع نمی توان منکر رشد اقتصادی با روند افزایشی شد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نرخ تورم بر کاهش ارزش پول ملی خاطر نشان کرد: افزایش نرخ تورم در اقتصاد موجب کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید و سرمایه گذاری خواهد شد که در این شرایط دولت باید با در پیش گرفتن سیاست های افزایش تولید و بهره وری در اقتصادی قیمت ها را کاهش و در نتیجه نرخ تورم را مهار کند.

برچسب ها: تقوی ، پول ، تجارت آنلاین
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
اگر در ژاپن نرخ سود صفر است بدلیل این است که نرخ تورم هم صفر می باشد ولی در ایران وقتی تورم دست کم بالای 30 درصد است، چطور میتوان توقع داشت که نرخ سود سپرده ها پایین بیاید. خیلی از سپرده گذاران بازنشته هستند و این سود را صرف مخارج زندگی میکنند و در پایان سال چیزی از این سود باقی نمی ماند. خیلی ها بیمه کامل 30 روز ندارند و مجبورند سپرده گذاری کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: