کد خبر: ۶۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
خودرو در بازار داغ تایید و تکذیب ها همچنان گران می شود
در این مورد یک دست‌اندرکار خودرو می‌گوید که خبر قیمت‌گذاری براساس ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار در جلسه شورای مشورتی وزارت صنعت به تصویب رسیده، حال آنکه اجرای آن نیازمند اخذ مجوزهایی خارج از مجموعه وزارت صنعت است.
احتمال افزایش چشمگیر قیمت کارخانه ای خودرو  + جدول
شنبه گذشته دو جلسه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای بررسی قیمت نهایی خودرو برگزار شد. نوبت صبح با حضور نمایندگانی از قطعه‌سازان کشور و همچنین مدیران عامل دو شرکت خودروساز بود و در نوبت بعدازظهر نیز وزیر با معاونان خود در این زمینه جلسه داشت. هرچند خروجی این دو جلسه هنوز رسانه‌ای نشده است، اما دیروز خبرگزاری دولت مدعی شد که قرار است قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شود. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون پیشین صنایع وزارت صمت اواخر هفته گذشته اعلام کرده بود که قیمت‌گذاری خودرو به یک شورای مشورتی محول شده که جلسه آن شنبه برگزار می‌شود و میزان افزایش قیمت‌ها نیز نهایتا تا دو روز بعد اعلام خواهد شد. بر این اساس هرچند اعلام زیان خودروسازان، نوسان‌های ارزی و همچنین گله قطعه‌سازان از عدم پرداخت بدهی آنها ازسوی تولید‌کنندگان خودرو، وزارت صنعت را وادار به تشکیل شورایی برای میزان افزایش قیمت خودروها کرده؛ اما آنچه مشخص است ظاهرا تصمیم‌گیر اصلی در این زمینه وزارت صنعت نیست و مجوزهای لازم باید از مراجع بالاتر صادر شود. آنچه ازسوی دست‌اندرکاران صنعت خودرو شنیده می‌شود این است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور یکی از مخالفان افزایش قیمت خودرو است و همین امر مانع از اجرای تصمیمات وزارت صنعت در این مورد شده است. اما انتشار خبر قیمت‌گذاری خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار که رسانه دولت به آن پرداخت هرچند ازسوی فعالان و حاضران در جلسه نوبت صبح وزارت صنعت در گفت‌وگو با رسانه‌ها مورد تایید قرار نگرفت با این حال مسوولان صنعتی نیز در واکنش به این خبر سکوت اختیار کردند و آن را نه تایید و نه تکذیب کردند. در این مورد یک دست‌اندرکار خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که خبر قیمت‌گذاری براساس ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار در جلسه شورای مشورتی وزارت صنعت به تصویب رسیده، حال آنکه اجرای آن نیازمند اخذ مجوزهایی خارج از مجموعه وزارت صنعت است.
خبر تصویب این افزایش قیمت در حالی منتشر شده است که مدیر روابط عمومی وزارت صنعت ضمن تکذیب تعیین قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار ، گفت: هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با قیمت خودرو اتخاذ نشده است.
پیام برازجانی در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با انتشار مطلبی تحت عنوان اینکه "قرار شده قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار شود"، اظهار داشت: وزارت صنعت ضمن تکذیب این مطلب اعلام می‌کند هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با قیمت خودرو اتخاذ نشده است.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت با مشاوره گرفتن از قطعه‌سازان، خودروسازان و تولیدکنندگانی که در حوزه خودرو فعالیت می‌کنند، بسته پیشنهادی را تهیه کرده است، افزود: دو تا سه جلسه برای بررسی قیمت خودرو برگزار شده و در نهایت تصمیم بر آن است تا پیشنهاد تکمیل‌کننده بسته وزارت صنعت برای تعیین قیمت خودرو نهایی و براساس آن تصمیم گیری‌ها صورت گیرد.
خبر افزایش قیمت خودرو با وجود تکذیب وزارت صنعت در یکی دو روز گذشته سبب موج گرانی قیمت خودرو در بازار شده و هر روز 500 هزار تا 1 میلیون تومان به قیمت ها اضافه می شود.  
گزارش امروز قیمت خودرو نشان می دهد که قیمت3 خودروی پراید 131 و 111 و همچنین پژو 206 تیپ 2 نسبت به روزهای گذشته افزایش 200 تا 500 هزار تومانی یافته است.
در معاملات امروز خودروی پراید 131 با قیمت 34 میلیون و 200 هزار تومان، پژو پارس با قیمت 70 میلیون تومان، دنا با قیمت 80 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت 72 میلیون تومان و سمندال‌ایکس با قیمت 55 میلیون تومان معامله می‌شود.
همچنین پژو 206 تیپ 2 هم با قیمت 59 میلیون و 800 هزار تومان پژو207 دنده ایی با قیمت 92 میلیون تومان ،پژو206 صندوق‌دار با قیمت 72 میلیون ،پارس تندر با قیمت 90 میلیون تومان، ساینای دنده ای با قیمت 45 میلیون تومان و ساینای اتوماتیک با قیمت 61 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
با توجه به این موج تازه گرانی به نظر می رسد اتلاف وقت و انتشار مداوم تایید و تکذیب ها سبب شده تا جو روانی جامعه منتظر موج تازه ای از تورم در بازار خودرو باشد و دست دلالان و سودجویان را در سرکیسه کردن خریداران باز بگذارد.
قیمت برخی خودرو‌های تولید داخلی در جریان معاملات امروز بازار تهران به شرح زیر است:
احتمال افزایش چشمگیر قیمت کارخانه ای خودرو  + جدول



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار