کد خبر: ۶۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
اولین صدایی که بعد از قتل به گوش می رسد، صدای پایین آمدن سه مسئول سعودی از پله ها به طور سراسیمه است که یکی از آنها دستور می دهد که بخش عادی کنسولگری قفل شود و یکی دیگر نیز که چنین به نظر می رسد کارشناس اطلاعاتی و رایانه باشد، تصاویر موجود در دوربین ها را کپی و پاک می کند.
انتشار جزئیات فایل صوتی لحظات قتل خاشقچی
 محتوا و جزئیات فایل صوتی ۱۱ دقیقه ای لحظات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول منتشر شد.
وبسایت روزنامه خبر ترک طی گزارشی خبری با انتشار جزئیات این فایل صوتی نوشت: در فایل صوتی موجود، صدای چهار نفر از تیم قتل ۱۵ نفری خاشقچی در بدو ورود وی به کنسولگری عربستان به گوش می رسد.
به نوشته این رسانه، یکی از اعضای گروه قتل خاشقچی بلافاصله بعد از ورود وی، بازوی او را می گیرد و خاشقچی نیز می گوید: دستت را بکش، چکار می کنی؟
به نوشته خبر ترک، هفت دقیقه از این فایل صوتی نیز حاوی بحث و مشاجره میان خاشقچی و چهار نفر از اعضای تیم قتل وی است.
بنا به اعلام این رسانه، بر اساس صداهای موجود در فایل صوتی، این چهار نفر خاشقچی را از بخش عادی به بخش کارکنان کنسولگری عربستان منتقل کرده اند و در این بخش صدای فریاد، دعوا و ضرب و شتم به گوش می رسد.
به نوشته این رسانه، به جز خاشقچی، صدای هفت مرد عربستانی دیگر نیز در این فایل صوتی وجود دارد که در نتیجه تحلیل های فنی مشخص شده که یکی از این افراد ماهر عبدالعزیز مطرب از محافظان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و مدیر تیم جنایت است.
خبر ترک همچنین نوشت: صدای دیگر موجود در این فایل صوتی به محمد العتیبی سرکنسول عربستان تعلق دارد که او بلافاصله بعد از ورود خاشقچی به داخل، فریاد می زند: خائن، حساب پس خواهی داد.
به نوشته این رسانه ترک، ضرباتی که در این بخش بر بدن خاشقچی وارد شده است، فرقی با شکنجه ندارد.
به نوشته خبر ترک به نقل از مقامات مسئول، در طبقه بالای ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول که بخش محرمانه ساختمان محسوب می شود، ۱۹ بار با عربستان تماس تلفنی برقرار شده که مورد از تماس ها با سعود القحطانی مشاور ویژه محمد بن سلمان انجام شده و اولین تماس تلفنی ۱۳ دقیقه بعد از ورود خاشقچی به ساختمان انجام شده است.
به ادعای این رسانه، مقامات ترک هیچ فایل صوتی در مورد رویدادهای رخ داده در بخش محرمانه کنسولگری ندارند ولی بعد از ۱۱ دقیقه عربده و دعوا، یک ساعت و ۵۰ دقیقه سکوت حاکم شده و ادعا می شود که تیم جنایت آل سعود در این مدت دستگاه های پارازیت را روشن کرده اند تا جلوی هر گونه شنود و یا دریافت سیگنال گرفته شود.
به نوشته خبر ترک، اولین صدایی که بعد از این مدت به گوش می رسد، صدای پایین آمدن سه مسئول سعودی از پله ها به طور سراسیمه است که یکی از آنها دستور می دهد که بخش عادی کنسولگری قفل شود و یکی دیگر نیز که چنین به نظر می رسد کارشناس اطلاعاتی و رایانه باشد، تصاویر موجود در دوربین ها را کپی و پاک می کند.
به نوشته این رسانه ترک، بررسی های پلیس ترکیه نشان می دهد که در ساختمان کنسولگری عربستان ۱۹ دوربین وجود دارد ولی تمامی این دوربین ها قبل از ورود خاشقچی به ساختمان، غیرفعال شده بود.
خبر ترک همچنین نوشت که در هفته های گذشته اعلام شد که مهندسی به نام مصطفی المودینی ۵۷ ساله که جزو تیم جنایت قتل خاشقچی بود، بعد از قتل وی برای رد گم کنی، لباس های او را پوشیده و سوار یک تاکسی شده و به میدان سلطان احمد رفته و در فایل صوتی موجود مشخص شده که وی بعد از دو ساعت سکوت، در حال آماده شدن و پوشیدن لباس های خاشقچی برای خروج از ساختمان است.
به نوشته خبر ترک، این فرد پیش از پوشیدن لباس خاشقچی می گوید که پوشیدن لباس های فردی که۲۰ دقیقه قبل او را کشتیم، ترسناک است، کفش های خاشقچی به پای من تنگ است.
بر اساس گزارش این رسانه، این فرد بدل خاشقچی سپس تصمیم می گیرد که کفش های ورزشی خودش را بپوشد و به او دستور داده می شود که ابتدا چهار خیابان پیاده رفته و پس از آن سوار تاکسی شده و بعد از این که از دست لباس های خاشقچی خلاص شد، به اقامتگاه کنسولگری آمده و به بقیه تیم ملحق شود.
به نوشته این رسانه، دوربین های نصب شده در شهر استانبول نشان می دهد که المودینی کاملاً دستورات را اجرا کرده است.
خبر ترک همچنین در گزارش خود نوشت: پس از این بقیه تیم همراه با چمدان ها از درب خروجی که به بخش کارکنان باز می شود، خارج شده و با اتومبیل مرسدس پارک شده در داخل ساختمان به اقامتگاه سرکنسول می روند و محمد العتیبی سرکنسول سعودی نیز ۴۶ دقیقه بعد از خروج تیم، با اتومبیل خود به اقامتگاه رفته و به مدت سه روز از آنجا خارج نمی شود که چند روز بعد نیز ترکیه را به مقصد ریاض ترک می کند و یا به عبارتی از ترکیه فرار می کند.
به گزارش این رسانه، با این که فایل صوتی در مورد رویدادها در بخش محرمانه کنسولگری وجود ندارد، ولی مقامات ترک می گویند که خاشقچی ابتدا در این بخش بازجویی شده، سپس بیهوش و در نهایت بدنش قطعه قطعه شده است.
به نوشته خبر ترک، مقامات رسمی سعودی ابتدا ادعا کردند که یک همدست و شهروند ترک در این حادثه وجود دارد و جسد خاشقچی به او تحویل داده شده است، ولی بعداً این ادعا را تکذیب کردند و اردوغان که راساً برای روشن شدن این حادثه تلاش می کند، همواره این سوال را مطرح کرده است: همدست داخلی کیست؟ نام او را به ما بدهید.
هفته گذشته نیز سخنگوی دادستان کل عربستان باز هم این ادعا را مطرح کرده و از وجود همدست های داخلی سخن به میان آورده و حتی گفت که تصاویر طراحی شده آنها نیز به مقامات ترک تحویل خواهد شد.
به نوشته خبر ترک، چنین به نظر می رسد که این موضوع در روزهای آینده به موضوع جدیدی در پرونده خاشقچی تبدیل خواهد شد چرا که مقاله نویسان رسانه های سعودی و امارات متحده عربی ادعا کرده اند که در میان این همدست های داخلی، افرادی از واحدهای امنیتی ترکیه نیز حضور دارند.
به نوشته خبر ترک، مقامات ترکیه نیز گفته اند که اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده اند ولی نبود هر گونه اطلاعات در مورد اسامی و یا تصاویر همدست های داخلی در دست مقامات عربستان، عجیب بوده و نشانگر تلاش پلید و کثیف آنها برای جلوگیری از انتقال موضوع به سطح بین المللی از سوی آنکاراست.
به نوشته این رسانه، دادستان کل عربستان سعودی به جای این که حادثه را روشن کند، در تلاشی پلید است ولی آنکارا خود را در برابر این حمله آماده می کند.
خبر ترک همچنین به نقل از مقامات ترک که نام آنها را ذکر نکرده، مدعی شد که در خصوص لحظات قتل خاشقچی دو فایل صوتی جداگانه حاوی صدای خاشقچی در دست دادستانی کل استانبول وجود دارد و بخشی از این فایل ها که به طور مستقیم حاوی صدای خاشقچی می باشد، ۱۱ دقیقه است.
به نوشته خبر ترک، این بخش ۱۱دقیقه ای فایل صوتی قتل خاشقچی به جینا هاسپل رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که چند هفته پیش به ترکیه آمده بود، تحویل داده شده و این باند به واشنگتن نیز فرستاده شده است.
جمال خاشقچی ۶۰ ساله، بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
این روزنامه نگار منتقد آل سعود روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار