کد خبر: ۶۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
کاهش قیمت دلار هم خودرو را ارزان تر نکرد
ساندرو استپ‌وی اتومات به نسبت هفته گذشته ۲ میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۰میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد.
طی هفته جاری نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت اما قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری، قیمت خودرو در بازار به تبعیت از آن روند افزایشی به خود گرفته بود، حال آنکه در هفته جاری با وجود کاهش نرخ ارز قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت.
در مورد چرایی این موضوع بسیاری از دست‌اندرکاران بازار به بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران اشاره می‌کنند و اینکه با تایید و تکذیب‌های فراوانی که در مورد افزایش قیمت خودروها صورت می‌گیرد، بازار تکلیفی برای خود نمی‌بیند. با این وضعیت هم‌اکنون فروشندگان حاضر به عرضه خودرو به بازار نیستند و خریداران نیز با توجه به اخبار تایید نشده افزایش قیمت‌ها، بیش از گذشته در بازار حضور یافته‌اند. حال آنکه عرضه‌ای برای تقاضای رو به فزونی مشتریان در بازار نیست. دست‌اندرکاران بازار تاکید می‌کنند برای ثبات بازار خودرو، دولت هرچه زودتر باید قیمت خودرو را تعیین‌تکلیف کند؛ به‌طوری‌که اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها است زودتر در این زمینه اقدام شود و اگر هم دولت تصمیمی برای تغییر در قیمت‌ها ندارد آن را نیز به‌طور شفاف اعلام کند تا هم زنجیره خودروسازی کشور و هم مشتریان بازار تکلیف خود را بدانند.
آنچه مشخص است با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین افزایش نرخ ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می‌کند. دست‌اندرکاران تولید از مدت‌ها پیش خواستار افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های خود بودند حال آنکه با وجود حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دولت هنوز پاسخ مشخصی به درخواست آنها نداده است. به این ترتیب با توجه به موج مخالفت‌ها برای افزایش قیمت خودرو، در شرایط کنونی خودروسازان، قطعه‌سازان و بازار بلاتکلیف مانده‌اند که همین موضوع روند صعودی قیمت‌ها را در هفته جاری به‌دنبال داشته است. ازسوی دیگر اما آمارهای مربوط به تولید خودرو در مهرماه سال‌جاری نسبت به ماه پیش از آن یعنی شهریور گویای افزایش ۵۰ درصدی تولید است. با توجه به تولید افزایشی خودرو در مهرماه این سوال مطرح می‌شود که چرا بازهم قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند؟
در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید  که اگر چه تولید افزایش یافته اما به‌دلیل نقص قطعات در محصولات تولیدی، بسیاری از خودروها در کف کارخانه مانده‌اند و امکان عرضه آنها به بازار نیست. پیش از این محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا اعلام کرده بود که حدود ۳۰ هزار خودرو متعلق به این شرکت به‌دلیل نقص قطعه در کف کارخانه مانده‌اند. در هر صورت آنچه مشخص است تا دولت تکلیف قیمت خودروها را مشخص نکند، بازار همچنان ملتهب باقی خواهد ماند و این بلاتکلیفی تاثیری جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت. حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۹میلیون و به نسبت هفته گذشته رشد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۴ میلیون در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x۱۰۰ نیز رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو نیز مانند پراید ۱۳۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی در بازار با قیمت ۴۱ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. در این شرایط تیبا ۲ نیز با قیمت ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.
این قیمت به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است؛ درحالی‌که انواع پراید و تیبا در بازار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند طی هفته جاری، قیمت ساینا بدون تغییر باقی ماند. این خودرو با قیمت ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول‌آپشن بر خلاف ساینا راه پراید و تیبا را طی کرد و با رشد ۲ میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته، در حال حاضر ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با رشد ۴ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۹ میلیون تومان موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی تنها یک میلیون رشد را تجربه کرد و با قیمت ۸۹ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ، طی هفته گذشته رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۶۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ ۵ این خودرو با رشد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به نسبت هفته گذشته همراه بوده و به قیمت ۷۳ میلیون تومان رسیده است.
ساندرو استپ‌وی اتومات به نسبت هفته گذشته ۲ میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۰میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات را دیگر باید یک خودرو از خانواده، خودروهایی که در بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، محسوب کرد. این خودرو در حال‌حاضر در بازار با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۲ پارس‌خودرو و پارس‌‌تندر نیز به ترتیب ۸۸ و ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال‌حاضر با رشد یک میلیون تومانی قیمتی برابر با ۹۸ میلیون دارد. این در حالی است که مدل معمولی این خودرو بدون تغییر قیمتی در بازار موجود است و ۸۳ میلیون تومان قیمت خورده است.
در ادامه آخرین قیمت خودروها در بازار را مشاهده می کنید:

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت پراید 111

2،249،2000

38،000،000

2

قیمت پراید 131

22،709،000

34،200،000

3

قیمت پراید 151

23،400،000

35،000،000

4

قیمت چانگان

74،952،000

131،000،000

5

قیمت تیبا صندوق دار

27،507،000

39،500،000

6

قیمت پژو 2008

114،994،000

244،000،000

7

قیمت پژو 405

32،944،600

54،600،000

8

قیمت پژو SLX

35،105،900

60،500،000

9

قیمت پژو 405 دوگانه سوز

34،745،200

55،500،000

10

قیمت پژو پارس

40،595،700

71،000،000

11

قیمت پژو پارس TU5 کلاس 13

42،481،000

79،300،000

12

قیمت پژو 206 تیپ 2

36،286،000

59،000،000

13

قیمت پژو 206 تیپ 5

41،942،000

72،000،000

14

قیمت پژو 206 V8 صندوقدار

42،763،100

72،000،000

15

قیمت سمند ال ایکس (LX)

33،535،400

55،000،000

16

قیمت رانا

39،590،000

65،500،000

17

قیمت سمند دوگانه سوز کلاس 16

36،616،000

62،500،000

18

قیمت دنا

46،989،400

81،000،000

19

قیمت مزدا 3

139،760،000

288،000،000

20

قیمت پژو 207 دنده‌ای

47،128،300

90،000،000

21

قیمت ساینا اتوماتیک

45،993،000

61،000،000

22

قیمت H30

 50،000،000

88،500،000

23

قیمت پارس تندر

48،264،000

88،000،000

24

 قیمت هایما S5 

94،640،000

173،000،00

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار