کد خبر: ۶۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
چرا ماهی گران شد؟
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه قیمت ماهی سفید دریایی از 70 هزار تومان به 140 هزار تومان رسیده است دلایل گرانی را تشریح کرد.
ماهی سفید دریایی کیلویی 140 هزار تومان

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه قیمت ماهی سفید دریایی از 70 هزار تومان به 140 هزار تومان رسیده است دلایل گرانی را تشریح کرد.

طی روزهای گذشته ماهی هم از افزایش‌ قیمت بی‌‌بهره نماند و قیمت این محصول مهم و ضروری نیز رو به افزایش گذاشت. این در حالی است که صفر تا صد تولید و پرورش ماهی در کشور انجام می‌شود و صادرات هم وجود دارد. یعنی اینکه تولید این محصول هیچ ارتباطی با افزایش ارز که این روزها بهانه خوبی برای بالا بردن قیمت‌ها شده است، ندارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران می‌گوید قیمت برخی ماهی‌ها دو برابر شده است  هر کیلو ماهی سفید دریایی از 70 هزار تومان سال گذشته به 140 هزار تومان رسیده است؛ یعنی افزایش صد درصدی قیمت در بازار رخ داده است. 

*تولید کم و دلالی عامل بالا رفتن قیمت ماهی

مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل بالا رفتن قیمت ماهی در بازار گفت: تولید کم شده است و حتی باله ماهی‌های تولید شده در شهرکرد که مرکز اصلی تولید این محصول است، به بازار تهران نمی‌رسد. دلال‌ها آماده‌اند و ماهی را به دیگر استان‌ها که خریدار دارد و مسیر نزدیک‌تری هم است ارسال می‌کنند. 

*کمبود آب تولید ماهی پرورشی را کم کرد

وی درباره دلیل کاهش تولید ماهی گفت: کمبود آب باعث شده تولید ماهی‌های پرورشی کم شود. همچنین کاهش ذخایر ماهیان دریاها هم صید ماهیان دریایی را کاهش داده است بنابراین با کاهش عرضه در بازار قیمت بالا رفته است.

از یوسف‌خانی درباره صادرات سؤال شد که پاسخ داد: صادرات اندکی وجود دارد اما آماری در این زمینه ندارم. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به اینکه آیا عدم نظارت بر بازار هم عاملی برای افزایش قیمت شده است، گفت: معمولاً افزایش قیمت در ابتدای زنجیره یعنی تولید اتفاق می‌افتد و صنف ما یعنی فروشندگان آن نرخ معمول 8 تا 10 درصد را جزو حاشیه سودشان مبنا قرار می‌دهند و می‌فروشند. 

وی مرغ را هم مثال می‌زند که افزایش قیمت مرغ نه در بازار بلکه از سوی تولیدکنندگان یعنی زنجیره اولیه ایجاد می‌شود. 

به گزارش فارس آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش قیمت معمولاً پس از تولید و تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد. مثلاً در مورد محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا رسیدن به دست مردم در برخی مواقع تا 300 درصد افزایش قیمت وجود دارد و در دیگر محصولات هم روند مشابهی قابل مشاهده است. چنانکه به عنوان مثال یک کیلوگرم شیر خام 2 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود اما شیر 900 گرمی را در مغازه 4750 تومان می‌فروشند.

*دلایل کاهش سرانه مصرف ماهی در ایران

یوسف‌خانی درباره اینکه چرا سرانه مصرف ماهی در کشور پایین آمده است، گفت: قیمت ماهی در کشور بالاست، قیمت‌ها دو برابر شده است؛ آیا حقوق شما هم دو برابر شده است؟ افزایش اخیر سه برابری ارز ارزش درآمد ما را به یک سوم کاهش داد بنابراین قدرت خرید پایین‌ آمده است. 

به گفته معاون سازمان شیلات ایران سرانه مصرف ماهی در ایران 10.6 کیلوگرم اما میانگین مصرف جهانی 20 کیلوگرم است.

از یوسف‌خانی درباره راهکار پایین آوردن قیمت ماهی در بازار سؤال شد و گفت: تنها راهش این است که تولید بیشتر شود و امیدواریم با بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد در فصل گرما شاهد بهبود وضعیت تولید و پایین آمدن قیمت باشیم. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران قیمت ماهی پرورشی قزل‌آلا را که پرمصرف‌‌ترین ماهی است را کیلویی 28 هزار تومان و ماهی سالمون را 31 هزار تومان اعلام کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: