کد خبر: ۶۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
ورود سهام شرکت های بورسی به محدوده جذاب قیمتی
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که سهام برخی شرکت های بورسی به محدوده جذاب قیمت برای خرید نزدیک شده است، گفت: کاهش ارزش بازار موقتی است و به زودی شاهد برگشت شاخص خواهیم بود.
چرا شاخص بورس زمین گیر شد؟
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که سهام برخی شرکت های بورسی به محدوده جذاب قیمت برای خرید نزدیک شده است، گفت: کاهش ارزش بازار موقتی است و به زودی شاهد برگشت شاخص خواهیم بود.
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که سهام برخی شرکت های بورسی به محدوده جذاب قیمت برای خرید نزدیک شده است، گفت: کاهش ارزش بازار موقتی است و به زودی شاهد برگشت شاخص خواهیم بود.
ایمان مقدسیان درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: از مهم ترین عوامل رشد بورس در ماه های گذشته رشد بهای ارز بوده است؛ ارز به عنوان محرک قدرتمند برای بورس به شمار می‌رود که رشد آن همواره بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که مبنای محاسبه نرخ ارز برای شرکت های بورسی، نرخ اعلام شده در سامانه نیماست اما برخی از اهالی بازار سرمایه به اشتباه نرخ ارز در بازار آزاد را ملاک قرار می دهند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در هفته های اخیر با کاهش نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن آن به نرخ سامانه نیما، نگرانی‌هایی در میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفت که ناشی از تحلیل اشتباه در محاسبه مبنای ارز بوده است.نرخ ارز در بازار آزاد ارتباطی به درآمد شرکت های بورسی ندارد، زیرا آنها باید درآمد ارزی خود را در سامانه نیما به فروش می رساندند.
وی گفت: عامل دیگری که در شاخص بورس سهم داشت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزهای اخیر بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت سهام و بهای نفت، همواره همبستگی داشته‌اند، افزود: افت شدید قیمت نفت به محدوده بشکه ای 60 دلار برای سرمایه گذاران غیر قابل پیش بینی بود و آنها انتظار این حجم از افت قیمت را نداشتند.
مقدسیان ادامه داد: عامل موثر دیگر در  تغییرات شاخص بورس، ابهام در میزان فروش و درآمدزایی شرکت ها پس از تحریم ها است به طوری که اکنون این سوال ایجاد شده که آیا این شرکت‌ها موفق به فروش محصولات خود به میزان پیش بینی شده خواهند شد؟
وی خاطرنشان کرد: این نگرانی از یک سو مربوط به افزایش هزینه های مربوط به حمل و نقل و حق بیمه بوده و از سوی دیگر ناشی از ناتوانی در فروش و صادرات محصولات شرکت هاست.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش قیمت نفت از یک سو بر کل اقتصاد کشور تاثیر می گذارد و از سوی دیگر می تواند به طور ویژه شرکت های مرتبط با صنعت نفت مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
مقدسیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کاهش قیمت ها موقتی بوده و به زودی شاهد برگشت شاخص بورس خواهیم بود، گفت: بسیاری از شرکتها در محدوده جذاب قیمتی قرار دارند که نشان می دهد افت شاخص پایدار نخواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین برخی شرکت ها نیز در روزهای اخیر گزارش های خوبی درباره عملکرد ماهانه خود ارائه کردند که باعث افزایش خوشبینی نسبت به بهبود بازار شده است.
وی درباره چشم انداز بازار سرمایه و انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت ها نیز گفت: شرکت های بزرگ بر مبنای گزارش ماهانه و فصلی حرکت می کنند که بخش عمده آنها از نوسانات نرخ ارز تاثیر می گیرند، اما بقیه شرکت ها، تاثیر چندانی از نوسان نرخ ارز نمی پذیرند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بسیاری از شرکت ها محصول خود را در داخل به فروش می رسانند اما مبنای ارزش گذاری آنها بر اساس نرخ ارز است، بنابراین این تحریم بر آنها تاثیر منفی ندارد.
وی اضافه کرد: اگرچه شماری از کارشناسان منتظر انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت‌ها هستند، اما به نظر می رسد برخی شرکت ها اکنون به نقطه جذاب خرید رسیده اند و نیازی به منتظر ماندن برای گزارش های جدید وجود ندارد.
مقدسیان درباره بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی مانند ارز و طلا نیز گفت: در ماه های گذشته بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی رقیب کمتر بوده، بنابراین می توان انتظار داشت که روند بازدهی شرکت های بورسی تداوم داشته و بهبود بیابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار