کد خبر: ۶۸۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
نگاهی به آخرین قیمت ها در بازار کساد خودروهای داخلی
تجارت آنلاین: بازار خودرو این روزها به یک صفحه شطرنج می ماند. صفحه ای که در دو سوی آن خریداران و فروشندگان خودرو ساکت و آرام همدیگر را زیر نظر دارند و هیچکدام حرکتی انجام نمی دهند. این وضعیت عجیب ناشی از انتظار برای انتشار یک خبر ویژه است!
بازار خودرو در انتظار یک خبر ویژه! + جدول
تجارت آنلاین: بازار خودرو این روزها به یک صفحه شطرنج می ماند. صفحه ای که در دو سوی آن خریداران و فروشندگان ساکت و آرام همدیگر را زیر نظر دارند و هیچکدام حرکتی انجام نمی دهند. این وضعیت عجیب ناشی از انتظار برای انتشار یک خبر است! خبری مهم و تاثیرگذار که هم خریداران و هم فروشندگان منتظرند ببینند چه وقت و از زبان چه کسی به صورت رسمی اعلام می شود.
به گزارش تجارت آنلاین، این انتظار در روزهای اخیر سبب رکود و تعطیلی نسبی معاملات در بازار خودرو شده است و به نظر می رسد تا تکلیف این خبر مهم مشخص نشود هیچ حرکتی در بازار خودرو انجام نخواهد شد. اما این خبر مهم چیست؟
حدودا دو ماه پیش بود که شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار را مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد. حالا خبرهای غیررسمی حکایت از تدوین بسته ای پیشنهادی برای ساماندهی قیمت خودرو در بازار دارد که آن طور که منابع آگاه می‌گویند، محور اصلی آن، تعیین قیمت خودروهای داخلی، ۵ درصد زیر حاشیه بازار است. بر این اساس، ظاهرا قرار است نرخ کارخانه‌ای خودروها به فاصله ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شود تا به این واسطه، ضمن حذف دلالی و واسطه‌گری، نقدینگی در صنعت خودرو نیز افزایش یابد.
هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات بسته قیمتی خودرو را هنوز اعلام نکرده، محاسبات نشان می‌دهد تایید نهایی و اعمال این طرح، نرخ کارخانه‌ای خودروهای داخلی را حداقل ۱۰ میلیون تومان بالا خواهد برد اما از سوی دیگر خودروهای محتکران و آزادفروشان را بدون مشتری خواهد کرد تا آنان مجبور به کاهش قیمت ها و رقابت با خودروسازان شوند.
این جهش قیمتی شدید که منوط به تایید هیات دولت و اعلام خبر رسمی اجرای طرح پیشنهادی در بازار خودرو است سبب شده تا این روزها فروشندگان محافظه کارتر شده و با توجه به وکنش بازار به این بسته پیشنهادی و کاهش محسوس قیمت خودرو  ز فروش خودرو دست کشیده و امیدوار به رد شدن این طرح در هیات دولت منتظر روزهای آینده بمانند.
از سوی دیگر خریداران خودرو که این روزها هیچ راهی برای خرید مستقیم خودرو از کارخانه ندارند هم به امید خرید خودروهای داخلی به نرخی ارزانتر و 5 درصد زیر قیمت بازار دست نگه داشته اند و خرید خودرو را به تعویق می اندازند.
این وضعیت حالا سبب شده در نخستین روزهای آخرین ماه از پاییز 97 بازار خرید و فروش خودرو کساد و در رکود منتظر اعلام خبر مهم هیات دولت باشد.
اما به راستی قیمت خودروهای داخلی در صورت اعمال سیاست «تعیین قیمت، ۵ درصد زیر بازار» چقدر افزایش خواهد یافت؟
دنیای اقتصاد پاسخ این سوال را با انتشار یک جدول داده و نوشته است: برای انجام محاسبات مربوطه، قیمت فعلی خودروهای داخلی را در بازار، ملاک قرار اده ایم، هرچند البته این قیمت‌ها تقریبی بوده و ممکن است با تفاوت‌هایی ریز همراه باشد.

بازار خودرو در انتظار یک خبر ویژه! + جدول

گذشته از همه این حرف و حدیثها نیم نگاهی به قیمت ها در معاملات امروز نشان می دهد خرید و فروش خودرو پژو207 دنده ای با قیمت91 میلیون و 500 هزار تومان،  پراید 111 با قیمت 38میلیون و 300 هزار  تومان،  سمندال‌ایکس با قیمت 55 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 34 میلیون و 300 هزار  تومان، پژو پارس با قیمت 71 میلیون تومان انجام می‌شود.
 همچنین پژو206 صندوق‌دار با قیمت 72 میلیون تومان ، پراید 151 با قیمت 34 میلیون و 700 هزار تومان و پژوپارس  TU5 با قیمت 79میلیون  و 500 هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با قیمت 123 میلیون تومان و استپ وی با قیمت 135 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.
در ادامه قیمت تعدادی از خودروهای داخلی در بازار را مشاهده می کنید:

قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی ۱۳۹۷/۰۹/۰۶

ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پراید ۱۱۱ ۲۲۴.۹۲۰.۰۰۰ ۳۸۳.۰۰۰.۰۰۰
۲ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۰۹۰.۰۰۰ ۳۴۳.۰۰۰.۰۰۰
۳ پراید ۱۵۱ ۲۳۴.۰۰۰.۰۰۰ ۳۴۷.۰۰۰.۰۰۰
۴ تیبا ۲ ۳۰۳.۸۹۰.۰۰۰ ۴۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۵ چانگان ۷۴۹.۵۲۰.۰۰۰ ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۶ پژو ۴۰۵ ۳۲۹.۴۴۶.۰۰۰ ۵۴۵.۰۰۰.۰۰۰
۷ پژو SLX ۳۵۱.۰۵۹.۰۰۰ ۶۰۵.۰۰۰.۰۰۰
۸ پژو 405 دوگانه‌سوز ۳۴۷.۴۵۲.۰۰۰ ۵۵۵.۰۰۰.۰۰۰
۹ پژو پارس ۴۰۵.۹۵۷.۰۰۰ ۷۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ پژو پارس TU5 کلاس ۱۳ ۴۲۴.۸۱۰.۰۰۰ ۷۹۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۱۹.۴۲۰.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ۲۰۶ وی ۸ صندوقدار ۴۲۷.۶۳۱.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ سمند LX ۳۳۵.۳۵۴.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۲.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ سمند دوگانه‌ کلاس ۱۶ ۳۶۶.۱۶۰.۰۰۰ ۶۲۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ سمند دوگانه کلاس ۱۰ ۳۶۰.۸۲۰.۰۰۰ ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ دنا ۴۶۹.۸۹۴.۰۰۰ ۸۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ دنا پلاس ۵۳۲.۶۵۸.۰۰۰ ۱.۰۸۵.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ ۲۰۷ دنده ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۹۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۲۱ برلیانس ۳۳۰ اتوماتیک موتور ۱/۶ ۶۶۴.۸۱۰.۰۰۰ ۱.۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۲ برلیانس ۲۳۰ دنده ۴۳۶.۸۴۰.۰۰۰ ۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۳ پارس تندر ۴۸۲.۶۴۰.۰۰۰ ۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۴ ساینا دنده ۳۱۱.۴۳۵.۰۰۰ ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۵ ساینا اتوماتیک ۴۵۹.۹۳۰.۰۰۰ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
خودروسازان 8 دلیل برای درخواست افزایش قیمت ارائه کردند.
من هم 8 دلیل از 80 دلیل، بر اساس و ترتیب دلایل خودروسازان ارائه میدهم. کدام منطقی تر است؟
1. تا شش ماه دیگر که مطابق با روال رونق تولید کنید، قطعه در انبارها دارید که با ارز 3800 تومنی تهیه شده
2. همین قیمت خودرو در کارخانه هم خیلی بالاست
3. کاهش تولید تعمدی بوده برای ملتهب کردن بازار
4. فرض مهال کنیم دست خودروسازها با دوستان دلال در یک کاسه نباشد، هرچند عامل وجود دلال خود خودروسازها بوده اند، اما میشود با نظارت بر بازار، دلال را حذف کرد
5.خیلی از قطعه سازان برای سودجویی کارگران را اخراج کرده اند و قطعه بی کیفیت از چین وارد کردند و مارک ساخت ایران زدند و ...
6. اگر فرض مهال بگیریم که متضرر شوید، بعد از شش تا هفت ماه دیگر میشوید با توجه به دلیل اول بنده
7. اگر دولت دستش در جیب شماست، دلیل نمیشود دست شما برود در جیب مردم. کما اینکه تا حالا هم دست شما توجیب مردم بوده
8.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار