کد خبر: ۶۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
حسین خدنگ
روزنامه نگار

دلار این روزها از نفس افتاده است. این را بسیاری از فعالان بازار ارز و راسته دلارفروشان می گویند و معتقدند باید در روزهای آینده منتظر کاهش بیش از پیش قیمت ها در بازار دلار و سکه باشیم.
بازاری که تا یک ماه قبل هر روز رکوردی تازه به جا می گذاشت و پای خانه دارها را هم به صف خرید دلار باز کرده بود حالا روز به روز خلوت تر و ساکت تر می شود. این روزها دیگر از آن تب تند 16 و 17 هزار تومانی هم خبری نیست و  تب دلار دارد روز به روز پایین تر می آید.
در تازه ترین گزارشها دیروز دلار در بازار در ادامه روند کاهشی هفته قبل خود، با کانال 12 هزار تومانی خداحافظی کرد و به 11 هزار و 900 تومان رسید.
این اتفاق که نشان دهنده موفقیت سیاست های اعمال شده از سوی بانک مرکزی برای مدیریت بازار است را بسیاری به گامی بلند برای تک نرخی شدن ارز تعبیر می کنند که سبب می شود تا یکبار برای همیشه دست رانت خوران و دلالان از بازار ارز کوتاه شود.
در همین راستا عصر سه شنبه نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی، به هم بسیار نزدیک شد و اختلاف بی سابقه ای را که از ماه های ابتدای سال جاری تاکنون رقم زده بود، از میان برداشت. آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که فاصله نرخ دلار در صرافی‌های بانکی و غیربانکی اکنون به ۵۰ تومان رسیده است.
دیروز هم چنین گزارش ها از یک اتفاق مثبت دیگر در محدوده جلوی پاساژ افشار حکایت دارد که ادامه روند روز گذشته نیروی انتظامی و دادستانی برای برخورد با دلالان است.
از صبح سه شنبه محدوده مقابل پاساژ افشار که محل تجمع دلال های ارزی است، با حصارهایی پوشانده شده که اجازه حضور دلال ها را در این محل نمی دهد.
روز دوشنبه هم بنری در مقابل صرافی ملی در خیابان فردوسی نصب شد با عنوان هشدار برای "برخورد جدی با اخلال گران نظام ارزی"؛ این بنر از سوی دادستانی و نیروی انتظامی نصب شده بود هشدار می داد:
به منظور صیانت از منافع ملی، حسب الامر مراجع ذیصلاح، طرح برخورد جدی با اخلال گران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ از این رو براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هرگونه خرید، فروش و حواله ارز در خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز بانک مرکزی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با مرتکبین برابر قانون رفتار خواهد شد.
این بنر از صبح دیروز مقابل پاساژ افشار نیز نصب شده است با این تفاوت که محدوده مقابل این پاساژ در ابتدای خیابان منوچهری که پاتوق اصلی دلال های ارزی است، با حصارهایی از سوی نیروی انتظامی پوشانده شده که اجازه نمی دهد دلال ها حتی در این محدوده بایستند.
 حالا با سیاست جدید بانک مرکزی، بعد از محدودیت تراکنش، معامله و حواله ارز خارج از بانک و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شده است و بسیاری همین اتفاق را کلید پیش بینی تحولات آینده بازار می دانند و معتقدند با خداحافظی دلالان از بازار ارز باید بیش از پیش منتظر کاهش قیمت دلار بود و دیری نمی پاید که تب دلار از 10 هزار تومان هم پایین تر بیاید!
اتفاقی که نه تنها دلارفروشان و دلالان را نقره داغ می کند بلکه نان سکه بازها را هم آجر خواهد کرد. تاثیر مستقیم قیمت دلار بر سکه و بازار طلا سبب شده تا از دیروز با کاهش قیمت دلار به یازده هزار و ۹۰۰ تومان هر قطعه سکه تمام بهار آزادی هم افت قیمت داشته و به قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می شود. جالب اینجاست آنگونه که  فعالان بازار زرگرها می گویند باید تا پایان آذرماه به این موج کاهشی در بازار طلا و سکه عادت کنیم! بر این اساس به نظر می رسد بعد از ماه ها ترکتازی دلار و سکه حالا نوبت زیاندهی دلال ها و سودجویان و فصل آرامش در بازارهاست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار