کد خبر: ۶۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
سایه سنگین "خاشقجی" بر حضور ولیعهد عربستان در آرژانتین
رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه اعلام کرده‌اند یکی از موضوعات مطرح در گفتگوهایشان با ولیعهد سعودی، مساله قتل "خاشقجی" خواهد بود.

رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه اعلام کرده‌اند یکی از موضوعات مطرح در گفتگوهایشان با ولیعهد سعودی، مساله قتل "خاشقجی" خواهد بود.
نشست سران گروه بیست در "بوینوس آیرس" آرژانتین در حالی امروز – جمعه – آغاز خواهد شد که حضور "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در این نشست، بسیار پرحاشیه شده است.
این نخستین حضور "بن سلمان" در یک نشست مهم بین‌المللی – در حد سران کشورها -  پس از ماجرای قتل فجیع "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی است.
خاشقجی نزدیک دو ماه پیش در کنسولگری دولت سعودی در شهر استانبول ترکیه سربه نیست شد و با وجودی که دولت سعودی مرگ او را در محل کنسولگری تایید کرده اما تاکنون درباره چندوچون این واقعه و آمر و با آمران احتمالی این قتل فجیع اطلاع رسانی نکرده است. جسد خاشقجی نیز هنوز کشف نشده و نشانه‌ها حاکی است به احتمال فراوان تیم ترور سعودی، جسد خاشقجی را پس از قتل در اسید حل کرده باشند.
پیش از حضور بن سلمان در این نشست، سازمان دیده بان حقوق بشر از دادستان آرژانتین خواسته بود به دلیل نقش ولیعهد سعودی در جنایت علیه غیرنظامیان یمنی و نیز قتل خاشقجی، این دولتمرد سعودی را تحت پیگرد قضایی قرار دهد. دادستان آرژانتین نیز اعلام کرده است از دولت‌های ترکیه، یمن و عربستان سعودی در این رابطه اسناد و مدارک خواسته است.
از سوی دیگر دیدارهای دوجانبه سران شرکت کننده در نشست گروه بیست در آرژانتین نیز تحت تاثیر حضور پرحاشیه بن سلمان قرار گرفته است.
"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد سنتی عربستان سعودی اعلام کرده است برنامه‌ای برای دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه این نشست ندارد.
"ترزا می" نخست وزیر بریتانیا نیز که قرار است با سلمان به صورت دوجانبه دیدار کند، گفته است در این دیدار مساله جمال خاشقجی و جنگ یمن را مطرح خواهد کرد.
به گفته نخست وزیر بریتانیا: (کشورش) خواستار تحقیقی کامل و شفاف درباره قتل خاشقجی بوده و پیام کاملا واضحی را در این باره به ولیعهد عربستان خواهد داد و خواستار مجازات کسانی است که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند... نگرانی شدیدی درباره اوضاع انسانی در یمن داریم و همه گروه‌ها را به تحقق راه حل سیاس تشویق می‌کنیم."
به نظر می رسد اشاره به این دوموضوع از سوی نخست وزیر بریتانیا، بیشتر برای کاستن از فشارهای افکار عمومی بریتانیا و رسانه‌ها درباره دیدار دوجانبه او با آمر احتمالی قتل خاشقجی باشد.
از سوی دیگر "امانوئل ماکرون" و "ولادیمیرپوتین" روسای جمهوری فرانسه و روسیه نیز با بن سلمان در حاشیه نشست گروه بیست دیدار خواهند داشت. دولت‌های روسیه وفرانسه نیز اعلام کرده‌اند موضوع خاشقجی از موضوعات مطرح در دیدار دوجانبه سران آنها با بن سلمان خواهد بود.
ماکرون در این رابطه با اشاره به اینکه اعضای گروه 20 درباره قتل خاشقجی هماهنگ خواهند شد، گفت: قطعا در این باره با بن سلمان گفت و گو خواهم کرد.
او همچنین تاکید کرد که خواهان شفافیت و همکاری جامعه بین‌المللی در تحقیقات پیرامون قتل خاشقجی است.
از سوی دیگر حضور بن سلمان در آرژانتین نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است. بر اساس اعلام مقامات آرژانتینی آنها به بن‌سلمان توصیه کرده‌اند در هتل استقرار نیابد و به جای آن در سفارت عربستان سعودی در بوینوس آیرس مستقر شود. همچنین ترتیبات امنیتی اطراف سفارت سعودی در پایتخت آرژانتین نیز به نحو بارزی افزایش یافته پلیس آرژانتین از بیم تظاهرات احتمالی، موانع و حفاظ‌های امنیتی در مقابل سفارت خانه مستقر کرده است.
بن سلمان پیش از سفر به آرژانتین به چند کشور عربی  از جمله تونس سفر کرده بود که در آنجا نیز با تظاهرات و اعتراضات گسترده برخی احزاب تونسی و نهادهای مدنی این کشور مواجه شده بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار