کد خبر: ۶۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
کلید پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده چیست؟
تجارت آنلاین: دلار تا چه قیمتی قرار است پایین بیاید؟ً این سوالی است که این روزها بسیاری از خود می پرسند. هر چند هنوز یکسال از دلار 4 هزار تومانی در بازار آزاد و خیابان های فردوسی نگذشته است اما با شوک هایی که از نخستین روزهای سال 97 قیمت دلار را صعودی کرد و در عرض چند ماه به 18 هزار تومان هم رساند الا دلار زیر 10 هزار تومان برای بسیاری دست نیافتنی است!
سه سناریوی حتمی برای قیمت دلار را بشناسید
تجارت آنلاین: دلار تا چه قیمتی قرار است پایین بیاید؟ً این سوالی است که این روزها بسیاری از خود می پرسند. هر چند هنوز یکسال از دلار 4 هزار تومانی در بازار آزاد و خیابان های فردوسی نگذشته است اما با شوک هایی که از نخستین روزهای سال 97 قیمت دلار را صعودی کرد و در عرض چند ماه به 18 هزار تومان هم رساند الا دلار زیر 10 هزار تومان برای بسیاری دست نیافتنی است!
این در حالی است که همه معتقدند بخش فراوانی از قیمت دلار حباب و نتیجه دلال بازی و بازارسازی مهره های مهم بازار ارز است و در صورت اصلاح روندهای اقتصادی می توان شاهد حضور دلار در قیمت های زیر 10 هزار تومان بود. اتفاقی که البته ممکن است به زودی رخ دهد و نیم نگاهی به منحنی نوسانات قیمت دلار در یک هفته اخیر نشان می دهد این اتفاق چندان دور از دسترس نیست. دلار این هفته را با افت محسوس و نزدیک به کانال 10 هزار تومان آغاز کرد اما از روز یکشنبه در مدار افزایشی قرار گرفت تا بسیاری دوباره نگران تحولات بازار و حضور دلالان و معاملات شبانه شوند.
روز گذشته، قیمت دلار در ابتدای روز به سوی مرز ۱۲ هزار تومانی قدم برداشت، ولی هر چقدر از ابتدای روز گذشت، قیمت‌ها رو به سوی محدوده‌های پایین‌تر آوردند. دلار که روز یکشنبه با ۶۰۰ تومان افزایش به محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی رسیده بود، روز دوشنبه را در محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز کرد؛ با این حال، نتوانست رشد ابتدای روز را دنبال کند و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داد که ۲۰۰ تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود.
اتفاقی که بسیاری آن را هوشمندانه و یکی از عوامل اصلی معکوس شدن روند بازار و ارزان تر شدن قیمتها می دانستند و روز گذشته توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد، حضور رئیس کل بانک مرکزی در خیابان فردوسی و بازدید از برخی صرافی‌ها بود. به گفته برخی فعالان، رئیس کل بانک مرکزی پای صحبت صرافان نشست و حرف‌های آنها را شنید. به‌نظر می‌رسد صرافی‌ها نیز از این اتفاق استقبال کردند. البته باید در روزهای آینده نیز بازخورد صرافی‌ها از این دیدار را پیگیری کرد. به گفته فعالان، پس از دیدار رئیس کل با صرافی‌ها، قیمت دلار افت بیشتری کرد.
همسو با افت دلار در بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه در ابتدای روز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود، ولی با افت دلار، معامله‌گران بازار سکه نیز از موقعیت خرید عقب نشستند.
امروز هم در ادامه روند روز قبل  ارز مسافرتی به نرخ کف بازار رسید و ۱۳ هزار و ۳۶۱ تومان معامله شد تا بسیاری امیدوار باشند دلار بالاخره با سقوط به زیر 10 هزار تومان جو روانی جامعه را بشکند.
بانک‌ها تا ساعت ۱۴ امروز (۱۳ آذر) هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۱ هزار و ۲۷۷ تومان از مردم خریدند که نسبت به روز گذشته ۲۱۸ تومان کاهش داشته است.
همچنین نرخ خرید یورو در بانک‌ها نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بود و مردم امروز می‌توانستند هر یورو خود را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۳۱ تومان به بانک‌ها بفروشند، نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز امروز در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۳۷۴ تومان بوده است.
شعب ارزی بانک‌ها همچنین در صورت تکمیل بودن مدارک مسافرانی که قصد سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع را دارند تا ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا سقف ۱۰۰۰ یورو با قیمت ۱۳ هزار و ۳۶۱ تومان می‌فروشند.
بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر امروز در بازار غیر رسمی ۲۳۶۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۲۲۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.
نکته جالب این است که قیمت هر یورو امروز در صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان و در صرافی بانک‌ملی ۱۲ هزار و ۹۴۵ تومان بوده است، در حالی که ارز مسافرتی که به صورت محدود به مسافران عرضه می‌شود، با احتساب کارمزد ۱۳ هزار و ۳۶۱ تومان است.
به این ترتیب، بررسی قیمت‌ها در بازار آزاد و ارز مسافرتی نشان می‌دهد که قیمت ارز مسافرتی نزدیک به قیمت بازار و حتی در مواردی بالاتر از آن است.
آنچه البته حالا به چالشی برای کاهش قیمت دلار تبدیل شده و ممکن است دلار را دوباره در بازار افزایشی و گران کند قیمت دلار در بودجه سال آینده است.
روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، رقم تقریبی دلار در بودجه سال ۹۸ را اعلام کرد.همتی در گفت و گو با «انتخاب»، در پاسخ به سوالی درباره نرخ ارز در لایحه بودجه تاکید کرد: ارقام بودجه هنوز نهایی نشده است، ولی به نظر من در بودجه ۹۸ نرخ دلار برای تسعیر درآمد‌های نفتی چیزی حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود. پیش‌تر شایعاتی در خصوص تعیین رقم ۸ هزار تومانی برای بودجه سال آینده مطرح شده بود. این مبلغ در سه سناریوی عادی و انبساطی و انقباضی به ترتیب  نرخ های تسعیر 9 هزار و 500 تومانی ؛ 11 هزار و 400 تومانی و 17 هزار تومانی برای دلار در بازار دوم رقم می زند که تحقق هر یک بستگی به درآمدهای ارزی دولت و کم و زیاد شدن آنها دارد.
اکنون با توجه به نرخ میانگینی که توسط عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده، محاسبات نشان می‌دهد که اگر دولت بنا دارد نرخ میانگین ارز برای تبدیل درآمدهای نفتی را مطابق گفته همتی ۵۷۰۰ تومان در نظر گیرد و درآمدهای نفتی دولت نیز در سال آتی نسبت به سال‌جاری تغییر نکند، نرخ ارز در بازار نیما باید به ۱۱ هزار تومان برسد و این مساله امیدها برای ارزان تر شدن دلار را به یاس تبدیل می کند. در این میان تنها باید منتظر ماند و دید این تحلیل ها تا چه میزان درست است و بالاخره دلار در روزهای پیش رو بر چه مداری حرکت خواهد کرد و گران تر خواهد شد یا ارزانتر؟!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار