کد خبر: ۶۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
پیش بینی نوسانات قیمت دلار در ماه های پیش رو
دلار اين هفته را با افت محسوس و نزديک به کانال 10 هزار تومان آغاز کرد اما از روز يکشنبه در مدار افزايشي قرار گرفت تا بسياري دوباره نگران تحولات بازار و حضور دلالان و معاملات شبانه شوند.
کریسمس و بودجه آرامش بازار ارز را به هم می ریزند؟
بازار دلار در هفته ای که گذشت یکی از با ثبات ترین هفته های خود را در یکسال گذشته پشت سر گذاشت. دلار اين هفته را با افت محسوس و نزديک به کانال 10 هزار تومان آغاز کرد اما از روز يکشنبه در مدار افزايشي قرار گرفت تا بسياري دوباره نگران تحولات بازار و حضور دلالان و معاملات شبانه شوند. هر چند اين افزايش چند صد توماني ديري نپاييد و با بازديد سرزده رئيس کل بانک مرکزي از خيابان فردوسي بازار دوباره به آرامش رسيد. حضور رئيس کل بانک مرکزي در خيابان فردوسي و بازديد از صرافي‌ها اتفاقي بود که بسياري آن را هوشمندانه و يکي از عوامل اصلي معکوس شدن روند بازار و ارزان تر شدن قيمتها مي‌دانستند. روندي که در روز سه شنبه هم تکرار شد تا در چهارمين روز هفته، قيمت دلار از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشيني کند اما در برابر نزول به زير مرز ۱۱ هزار توماني مقاومت نشان دهد.
اين مقاومت روز چهارشنبه هم ادامه داشت و با وجود کاهش 20 توماني، قيمت دلار همچنان بالاي مرز 11 هزار توماني ماند.
بانک‌ها ديروز دلار را ۱۱ هزار و ۲۷۷ تومان از مردم خريدند تا بسياري از فعالان بازار اين سيگنال را دريافت کنند که دولت هم از اين روند قيمتي در بازار راضي است.
دیروز صرافی‌های منتخب دولتی هم نرخ دلار را در همان کانال ۱۱ هزار تومانی تعیین کردند تا قیمت‌‌ها به جای کاهش موقتی که معمولا با حمله‌های سفته‌بازانه همراه است، ثبات را تجربه کند. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار با افت جزئی ۱۰ تومانی به عدد ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان رسید. جدا از کاهش نوسان روزانه به ۱۰ تومان، دیروز دلار در دامنه بسیار محدودی نیز حرکت کرد که در ماه جاری سابقه نداشت. روز چهارشنبه دامنه حرکتی دلار در بازار تهران بین ۱۱ هزار و ۲۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان بود که حدود ۱۶۰ تومان می‌شد.
 به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که آرامش را به بازار سکه و طلا بازگردانده است، کاهش نوسانات قیمتی دلار و جهش کاهشی آن بوده است. عامل اصلی کاهش نوسانات دربازار ارز نیز افت تقاضای احتیاطی و سیاست‌های قیمت‌گذاری مناسب و برخورد با دلالان بوده است.
به ويژه اينکه در يکي دو روز گذشته برخورد با معامله‌گران غيررسمي‌نيز افزايش پيدا کرده است و بعد از برخورد با دلالان در ميدان رو‌به روي پاساژ افشار و خيابان ارباب جمشيد در هفته‌هاي اخير به ندرت آنان مي‌توانند مدت طولاني دور يکديگر جمع شوند و اقدام به خريد و فروش دلار کنند.
آن گونه که روز سه شنبه رئيس پليس پايتخت از پايان کار دلالان سکه و ارز در خيابان‌هاي منوچهري، فردوسي و چهارراه استانبول خبر داد و گفت: امروز پايان کار دلالان خياباني ارز و سکه است؛ چراکه با اقدامات پليس پس از ۳۰ سال دلالان از چهارراه استانبول، خيابان منوچهري و فردوسي جمع‌آوري شدند.
حالا و با پاکسازي بازار از دلالان، صرافي‌ها در يکي دو روز گذشته تلاش کرده‌اند در ائتلافي ناگفته قيمت‌هايي نزديک به قيمت صرافي ملي را روي تابلو بياورند. اين اتفاق از نظر فعالان بازار به اجماعي براي جلوگيري از نوسانهاي شديد و ثبات قيمت ارز تعبير مي‌کنند و معتقدند دولت موافق است تا دلار برای مدتی در کانال 11 هزار تومان بماند. تنها چالش مهم پیش روی دولت برای ثبات نرخ ارز را می توان آغاز سال نوی میلادی و مباحث مربوط به قیمت دلار در بودجه سال 98 دانست که امروز به مجلس ارسال شده است.
البته هر ساله با نزدیک شدن کریسمس و فصل سفرهای خارجی تقاضای سنتی برای دلار و ارز مسافرتی افزایش می یابد و ممکن است امسال نیز این تقاضاهای اضافی بازار را برای یکماه آینده با روندی افزایش مواجه کند.
به گفته کارشناسان اگر بازار بتواند از گردنه ۱۵ آذر تا ۱۲ دی ماه قیمت‌ها را با نوسان کم عبور دهد، پس از این تاریخ‌ها بازار با تقاضای واقعی زیادی مواجه نخواهد بود و حتی در روزهای پایانی سال احتمال عرضه ارز در بازار بیشتر از تقاضا خواهد بود. به گفته آنها، در یک ماه آتی از یکسو بازار می‌تواند با تقاضای شرکت‌های تجاری مواجه شود و از سوی دیگر تقاضای ارزی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، نیز افزایش خواهد یافت.
دومین عاملی که ممکن است دلار را دوباره در بازار افزايشي و گران کند تعیین نرخ تسعیر و قيمت دلار در بودجه سال آينده است. چند روز قبل عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي، رقم تقريبي دلار در بودجه سال ۹۸ را اعلام کرد.همتي در پاسخ به سوالي درباره نرخ ارز در لايحه بودجه تاکيد کرد: ارقام بودجه هنوز نهايي نشده است، ولي به نظر من در بودجه ۹۸ نرخ دلار براي تسعير درآمد‌هاي نفتي چيزي حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود. پيش‌تر شايعاتي در خصوص تعيين رقم ۸ هزار توماني براي بودجه سال آينده مطرح شده بود. اين مبلغ در سه سناريوي عادي و انبساطي و انقباضي به ترتيب نرخ‌هاي تسعير 9 هزار و 500 توماني ؛ 11 هزار و 400 توماني و 17 هزار توماني براي دلار در بازار دوم رقم مي‌زند که تحقق هر يک بستگي به درآمدهاي ارزي دولت و کم و زياد شدن آنها دارد.
ديروز هم نوبخت در گزارشي از روند ارايه بودجه به مجلس تاکيد کرد دولت براي کالاهاي اساسي نرخ دلار 4200 توماني را در نظر دارد و افزود: آنچه که بخش قابل توجه ارز سال آينده است، 14 ميليارد دلار براي کالاهاي اساسي، دارو و نهادهاي کشاورزي با ارز 4200 تومان است. پيش بيني مي‌شود آن بخشي که از طريق نيما عمل مي‌شود و بخش عمده ارز که با نرخ 4200 تومان است، اگر نرخ موثر را در نظر بگيريم مي‌تواند در حد 5600 الي 5800 باشد. اين‌ها پيش بيني‌هايي است که در بودجه عمل نمي‌شود اما براي محاسبات‌مان در نظر گرفته مي‌شود. هر چند هنوز اعداد و ارقام اعلامي‌در خصوص قيمت نفت در لايحه بودجه سال آينده ، ارقام احتمالي لقب دارند اما بنا بر پيش بيني کارشناسان نرخ رسمي‌دلار در بودجه سال ۱۳۹۸ احتمالا برابر با ۵۷۰۰ تومان خواهد بود . به اين ترتيب نرخ دلار در بودجه سال آينده افزايشي برابر با ۱۴۰۰ تومان را در قياس با سال جاري تجربه خواهد کرد. اين رقم معادل با رشدي ۳۵ درصدي خواهد بود و اين مساله اميدها براي ارزان تر شدن دلار در سال آينده و بازگشت به قيمت‌هاي پيش از شوک ارزي را به ياس تبديل مي‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار