کد خبر: ۶۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
محدودیت های تحریمی در شرایط کنونی بخش عمده ای از اقتصاد نفتی ایران را نشانه رفته است، از این رو کارشناسان معتقدند تنها راه مقابله با تحریم ها تقویت صادرات نفتی به ویژه در بخش صنایع خرد و متوسط ضروری است که در شرایط کنونی نیازمند حمایت دولت برای حضور در بازارهای جهانی هستند.
استراتژی مقابله با تحریم افزایش نفوذ صنایع خرد در بازار جهانیبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری موج، در حال حاضر ایران از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است و ممانعت از همکاری برخی کشورهای اروپایی و آسیایی به ویژه در بخش مبادلات مالی و خرید نفت باعث شده است تا حدودی اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گیرد، از این رو مسئولان کشورمان به دنبال بهره گیری از فرصت های جدید در اقتصاد برای کاهش فشارهای اقتصاد است که افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی مهمترین گزینه های دولت و کارشناسان برای جبران برخی محددیت ها علیه بازار نفت ایران است، هرچند مشکل مبادلات مالی نیز بر سر راه سایر بخش وجود دارد، اما از طریق بخش خصوصی و توسعه صادرات بنگاه های خرد و متوسط این امکان وجود دارد که ایران بتواند صادرات خود را توسعه دهد. در حال حاضر دولت نیز برای بهره گیری از این ظرفیت به دنبال تقویت صادرات از طریق ایران اکسپو2018 است که پیش بینی شده 60 شرکت در این رویدادجهانی شرکت کنند، بسیاری از مقام های دولتی بهره گیری از این ظرفیت بین المللی و تمرکز بر همکاری خارجی این بخش را به معنای شکست تحریم های آمریکا می دانند که تاکنون بیش از 60  کشور خارجی برای حضور در این رویداد بین المللی اعلام آمادگی کرده اند. برخی از مدیران دولتی نیز بر ضروروت بهره گیری از این فرصت تاکید کرده اند، به طوری که علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه تمام منابع این بانک در اختیار صادرات غیر نفتی و حمایت از صادارت است، گفته « با نرخ های ترجیحی مناسب از بنگاه های تولیدی که محصولات صادرات محور هستند حمایت های ویژه خواهیم داشت، زیرا باتوجه به نوسانات اخیر نرخ ارز نیاز بنگاه های تولیدی به سرمایه در گردش افزایش یافته است، به همین دلیل از صندوق توسعه ملی و نهادهای حمایتی  منابع ریالی برای بنگاه ها جذب خواهد شد، علاوه بر این برای تامین مالی پروژه های صادراتی به خصوص صادارت خدمات فنی و مهندسی نیز حمایت های ویژه را تدارک دیده شده است.   
افزایش همکاری با کشورهای مخالف سیاست های آمریکا
ما در دنیای امروز باید کالاها و محصولات داخلی خود را معرفی کنیم و همزمان در بخش تکنولوژی پیشرفت های به دست آمده در صنعت ایران را به نمایش بگذاریم تا بتوانیم بر خلاف حرکت تحریم کننده ها به همکاری های خارجی ادامه دهیم. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تایید این موضوع گفت: بهره گیری از فرصت های اقتصادی می تواند نقطه عطفی برای تقویت صادرات و تولید بخش خصوصی باشد، برای نمونه برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشورمان از رویدادهای اثرگذاری مقابله با تحریم ها است، زیرا استراتژی مبارزه با تحریم ها خودکفایی است که تنها با تقویت بنیه تولیدات داخلی و فعالیت نمایشگاه های بین المللی فراهم می شود که در نتیجه زمینه سازی معرفی تولیدات و تکنولوژی های داخلی امکان پذیر است، زیرا این فرایند کمک می کند در بخش کیفی و کمی محصولات داخلی با نمونه مشابه خارجی ارزیابی شوند که این اقدامی برای جذب همکاری های جدید محدودیت های تحریم را خنثی می کند. البته عهد شکنی آمریکا در برجام برای تمام کشورهای دنیا روشن شده و همین مسئله باعث شده کشورهای اروپایی همچنان به همکاری با ایران ادامه دهند و هیچ کشوری فرصت های همکاری خود را با ایران را نادیده نمی گیرد که نشانه اقتدار و پیروزی ایران است.
داداشی با تاکید بر اینکه ما نباید بازارهای خاورمیانه را در توسعه صادرات غیر نفتی نادیده بگیریم، گفت: پیشنهاد می کنم کشورهایی که از سیاست های آمریکا تبعیت نکرده اند به این نمایشگاه های بین المللی دعوت شوند تا ضمن آگاهی از ظرفیت های تولید و صنعتی ایران زمینه توسعه صادرات محصولات داخلی فراهم شود. در واقع ما باید به فرصت های اقتصادی نگاه کنیم و از تمام ظرفیت های کشور برای تحقق اهداف و برنامه های اقتصاد غیر نفتی استفاده کنیم.
ضرورت ورود صنایع خرد به بازار جهانی
اقتصاد ایران از ظرفیت های بالایی در بخش، کشاورزی معدن و صنعت برخوردار است که بخشی از آن به دلیل سیاست ها و مدیریت های غلط در داخل نتوانسته است در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، مجید رضا حریری با تایید این موضوع به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر تحریم های آمریکا بخشی از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است، البته نه تمام آن را. از طرفی برخی سیاست گذاری های غلط مانع از توسعه ای صادرات در کشور شده که شامل محدودیت های صادراتی در زمینه بازگشت ارز و .... است، از این رو استفاده از ظرفیت های بین المللی و تقویت این بخش می تواند بسیاری از مشکلات تحریمی را جبران کند. برای نمونه حمایت دولت از صنایع خرد و همراهی با آن ها برای توسعه صادرات به کشورهای خارجی می تواند از مهمترین اقدامات دولت محسوب شود.
او افزود: در حال حاضر بسیاری از این صنایع خرد توان صادرات را ندارند، زیرا برای ورود به بازارهای جهانی نیاز به بازارسازی و رقابت با شرکت های است که سال ها در آن بازارها حضور داشته اند و هزینه های بالایی در این بخش انجام داده اند، از این رو دولت باید کمک کند این شرکت ها محصولات خود را از طریق تشکیل کنسرسیوم ها و حضور در نمایشگاه های بین المللی از محدودیت های کنونی عبور کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: