کد خبر: ۶۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
فراخوان جلیقه زردها برای ادامه اعتراض ها در شنبه آینده
امروز یکشنبه یک روز پس از شورش‌ها و نبرد میان معترضان جلیقه زرد و پلیس ضد شورش که ۷۱ زخمی برجای گذاشت و خسارت‌های زیادی به پایتخت فرانسه تحمیل کرد، برج ایفل و موزه لوور و دیگر مراکز گردشگری باز شدند و مغازه‌دارن تلاش دارند شهر را به حالت اولیه برگردانند.
گزارش تصویری از درگیری پلیس و معترضین در پاریس + عکس
امروز (یکشنبه) یک روز پس از شورش‌ها و نبرد میان معترضان جلیقه زرد و پلیس ضد شورش که ۷۱ زخمی برجای گذاشت و خسارت‌های زیادی به پایتخت فرانسه تحمیل کرد، برج ایفل و موزه لوور و دیگر مراکز گردشگری باز شدند و مغازه‌دارن تلاش دارند شهر را به حالت اولیه برگردانند. سخنگوی دولت نیز گفته است که ماکرون صحبت‌های مهمی طی روزهای اخیر برای مردم دارد.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، باد شدید و باران شب گذشته کار پاکسازی شهر را با دشواری مواجه کرد اما از صبح امروز مردم و کارگران شهری سرگرم تمیز کردن و جمع آوری هر آنچه از شورش روز گذشته در خیابان‌ها باقی مانده هستند. 
براساس برآورد مقام‌های فرانسوی روز شنبه ۱۲۵ هزار معترض در سراسر این کشور در اعتراضات حاضر شدند که فقط ۱۰ هزار تن در پاریس بود. عملیات پاکسازی سنگینی در پاریس پس از چهار هفته اعتراضات جنبش "جلیقه زردها" در خیابان‌های این شهر آغاز شده است. گفته می‌شود، اعتراض‌ها در ۴۰۰ شهر و روستا در کنار تظاهرات اصلی در پاریس برگزار شد.
بنژامن گریوو، سخنگوی دولت فرانسه به تلویزیون LCI گفت که رئیس جمهور سخنان مهمی دارد. به هر حال همه مشکلات معترضان "جلیقه زرد" با تکان دادن چوب جادو حل نخواهد شد.
وی در مصاحبه دیگری با تلویزیونBFM گفت که رئیس‌جمهور سخنرانی زنده تلویزیونی با مردم در آغاز هفته خواهد داشت. با مشاهده این حجم از اعتراضات مشخص است که باید تغییری در روش‌ها داده شود اما این به معنای اعلام تغییرات بنیادین نیست.
معترضان شنبه در پاریس با پلیس ضد شورش درگیر شدند، خودروها را به آتش کشیدند، موانع را سوزاندند و شیشه‌ها را شکستند اما استقرار تعداد بالایی نیروی امنیتی اجازه نداد خرابی‌های هفته گذشته تکرار شود. گرچه طرح افزایش مالیات سوخت که جرقه اعتراضات را روشن کرد، لغو شده است، اعتراضات همچنان ادامه دارد.
نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد: زمان گفت‌وگو فرا رسیده است تا دوباره وحدت ملی را با کمک یکدیگر باز گردانیم و گفت‌وگوها با معترضان صلح‌جو باید ادامه یابد. هیچ مالیاتی آنقدر اهمیت ندارد که اتحاد ملی ما را تهدید کند.
ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفت: ما باید به گفت‌وگوهایمان ادامه دهیم، آن هم با متحد شدن. هیچ مالیاتی آنقدر اهمیت ندارد که اتحاد ملی را تهدید کند. 
 ماکرون احتمالا دوشنبه صحبت خواهد کرد و پیشنهادات و تدابیری را برای کل ملت فرانسه خواهد داشت تا وحدت آنها را دوباره بازیابد.
پلیس فرانسه شنبه همچنین با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به استقبال معترضان رفت.
به گفته وزیر کشور فرانسه ۱۳۵ تن در اعتراضات روز شنبه زخمی شدند.
کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه اظهار کرد، نیروها اعتراض‌های جلیقه‌زردها را مهار کرده‌اند و در کنفرانس خبری مشترک با ادوار فیلیپ اظهار داشت، ۱۱۸ تظاهرکننده به اضافه ۱۷ نیروی امنیتی زخمی شدند.
وزیر کشور فرانسه در عین حال از نیروهای پلیس به دلیل مهار خشونت‌ها تقدیر کرد.
کاستانر تصریح کرد، تعداد بازداشتی‌ها برای فرانسه بسیار بالاست و سطح خشونت در کشور همچنان در سطح غیرقابل نیست.
به گفته مقامات فرانسوی، مذاکره با رهبران جنبش جلیقه زردها همچنان ادامه دارد.
همچنین سخنگوی وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، ۱۷۲۳ تن برای بازجویی برده شدند و ۱۲۲۰ تن بازداشت شدند.
این در حالی است که معترضان جنبش جلیقه زردها در فرانسه خواستار تداوم تظاهرات در روز شنبه آتی در محکومیت سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با شعار "ماکرون برو" شدند.
در عین حال ماکرون در اولین واکنش به اعتراض‌های خشونت‌آمیز در پاریس در توییتر از تمام نیروهای امنیتی به دلیل آنچه آن را "عملکرد شجاعانه و حرفه‌ای‌شان" توصیف نمود، تشکر کرد.
ماکرون ادامه داد، مشکل واقعی جایی است که مردم بی‌تفاوت باشند زمانی که تنفر وجود دارد نشان‌گر این است که درخواست عشق هم وجود دارد.

در ادامه تصاویری از درگیری جلیقه زردها و پلیس در پاریس را مشاهده می کنید:



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار