کد خبر: ۶۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
مینا ابراهیمی بسابی
جامعه شناس

با رشد و پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شاهد گسترش و فراگیرشدن استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری، تلویزیون های ماهواره ای ، اینترنت و فضاهای مجازی هستیم.
این روند در تمام جوامع بشری سبب شده تا فرزندان با کسب اطلاعات فیلتر نشده و گوناگون اینترنت از نهاد خانواده و پدرها و مادرها به سرعت فاصله بگیرند و با هجمه پنهان فرهنگ غرب محیط خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی را کم کم به فراموشی بسپارند .
رهاورد این شیوه نوین ارتباطی مبتنی بر شبکه های اجتماعی تنهایی و دورافتادگی از ارتباطات واقعی است و زندگی مجردی و فردگرایی را در جامعه ایرانی رقم زده است.
زندگی مجردی جوانان در گذشته ای نه چندان دور بر اساس دیدگاه سنتی و قدیمی امری ناخواسته و ناخوشایند بوده و امکان موافقت والدین با این سبک زندگی تقریبا وجود نداشته است . اما در حال حاضر مجردی و تنها زیستی نه تنها نا به هنجاری نیست بلکه در بین جوانان افزایش یافته و عرفی شدن و پذیرش آن را در جامعه شاهدیم.
از سوی دیگر در اجتماع وجود تفکر فرزند سالاری و پذیرش آن از طرف خانواده ها و تاکید فراوان بر استقلال طلبی جوانان سبب شده تا خود خانواده ها هم امکانات لازم جهت ابن نوع سیاق و روش زندگی را خصوصا در کلان شهرها برای فرزندانشان فراهم نمایند.
لذا برای تحکیم بنیاد خانواده و کارکردهای ویژه آن به عنوان اولین سنگ بنای جامعه توسعه یافته باید سکانداران نظام و برنامه ریزان آموزشی و فرهنگی و رسانه های  مختلف زیان های این روند رو به رشد را تبیین کرده و راهکار های مناسبی برای مقابله با این پدیده بیایند تا جامعه در آینده ای نزدیک با چالش فروپاشی نظام خانواده و سونامی زندگی مجردی مواجه نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار