کد خبر: ۶۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: کلیه پروژه های تعریف شده در این منطقه دیگر روی کاغذ نیست و درحال حاضر روی زمین درحال اجراست وبا توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب سرمایه گذاران به پروژه های چابهار اعتماد کرده اند.
اعتماد سرمایه گذاران به پروژه های چابهاربه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، عبدالرحیم کردی در نشست خبری بیان کرد: از دو دهه قبل فضای اقتصادی دنیا به سمتی رفت که برخی از ارزش نهاده های تولید و کالا حذف شده و در قیمت تمام شده تغییر ایجاد کرده است از طرفی هزینه حمل و نقل که در گذشته قابل توجه نبوده است ولی امروزه در فضای رقابتی برای اخذ سود بیشتر، هزینه حمل و نقل و دسترسی نزدیکی به بازار و کاستن این هزینه بسیار مهم شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر چابهار از نظر دسترسی به بازارهای ۳ منطقه آسیای میانه و روسیه، اتحادیه عرب و شمال آفریقا و شرق آسیا دسترسی بهینه دارد، در شرایطی که بسیاری از فعالیت های اقتصادی به دلیل ناامنی از حاشیه خلیج فارس به حاشیه دریای عمان در حال حرکت هستند، وجود این بندر در حاشیه دریای عمان هویت مهمی ایجاد کرده و سبب شده تا چابهار از نظر دسترسی به جمعیت ۸۰۰ میلیون نفری در منطقه از موقعیت خاصی برخوردار باشد. به خصوص که رشد اقتصادی آسیای میانه بالا بوده و پیش بینی ها از افزایش تجارت دنیا با کشورهای این منطقه در آینده دارد.
وی ادامه داد: جابجایی حدود ۹ درصد تجارت دنیا در بهترین مسیر خود می تواند از سواحل مکران ایران باشد و حجم بالایی از بار می تواند با بهترین هزینه در این مسیر جابجا شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سند توسعه منطقه مکران، به اهمیت منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: توافقنامه بین ایران، هند و افغانستان در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت وجود چنین توافقنامه هایی، فرصت های چانه زنی در شرایط تحریم افزایش می یابد.
عبدالرحیم کردی ادامه داد: در برنامه های توسعه، از سند توسعه محور شرق سخن گفته می شود که این محور باید از چابهار تا سرخس توسعه پیدا کند. چابهار در مقطعی از جنگ خدمات خوبی به کشور داد و کالاهای اساسی از این منطقه تامین می شد، ولی بعد از آن اهمیت توجه به منطقه کم شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه راه آهن چابهار تا زاهدان امروز در حال اجرا است و بندر شهید بهشتی نیز در مراحل تکمیل ظرفیت قرار دارد. همچنین جاده ها از کیفیت خوبی برخوردارند و حمل و نقل جاده ای نیز در دست توسعه قرار دارد و بزودی پروژه آزاد راه چابهار به کنارک آغاز می شود. در عین حال، در فرودگاه چابهار هم با توافق نیروی هوایی ترمینال جدیدی ایجاد خواهد شد و توافقاتی هم با بانک حکمت ایرانیان برای تامین مالی طرح انجام شد.
کردی تاکید کرد: همچنین یک فرودگاه کارگو هم در دست برنامه ریزی داریم که نهایتا منجر به ایجاد یک باب حمل و نقل در منطقه شود. درخواست های سرمایه گذاری در چابهار بیش از ۵۰۰ درصد رشد یافته و حدود ۳۵۰۰ میلیاردتومان پروژه منجر به قرارداد شده و ۱۶۷ طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد است.
وی تصریح کرد: اولین فولاد چابهار با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن هم در دست ساخت قرار دارد. در سال ۹۲ ارزش تولیدات متطقه ۵۰ میلیارد تومان بود که در آخر سال ۹۶ به هزار و ۵۶ میلیارد تومان رسید و بیش از ۲۰ برابر شده است.
کردی اظهارداشت: از سال گذشته ایحاد هتل های جدید ۵ ستاره در چابهار آغاز شده و هتل های ۴ ستاره و هتل آپارتمان نیز ساخته می شود. یک موافقت اصولی نیز برای ایجاد یک شرکت هواپیمایی در منطقه آزاد چابهار اخذ شده و احتمالا امسال راه اندازی می شود.
کردی خاطرنشان کرد: درباره قرارداد با هندی ها در منطقه چابهار به این شکل است که تا یکماه دیگر مستقر خواهند شد و کار بهره برداری بندر را در اختیار خواهند گرفت و برای دوره مشخصی در راه اندازی تجهیزات سرمایه گذاری خواهند کرد و این از بهترین قراردادها با استاندارد بین المللی در بندر است.
وی اظهارداشت: در حوزه فاینانس راه آهن و پتروشیمی نیز با هندی ها در حال مذاکره هستیم ولی نهایی نشده است. وی به افت قدرت خرید و نگرانی کسبه چابهار در این بخش اشاره کرد و گفت: درباره حذف ثبت سفارش ها در منطقه آزاد چابهار باید گفت برخی مشکلات وجود دارد و تولیدکنندگان از منابع ارزی آزاد استفاده می کنند و اگر غیر از این بخواهند باید از سامانه نیما وارد شوند. تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درخواست ارز در سامانه نیما ثبت شده و برخی واحدها دریافت کرده اند. استفاده برخی تولیدکنندگان از ارز آزاد در منطقه آزاد با استفاده از مزیت های منطقه ای است و مبادلات با ریال انجام نمی شود.
وی تاکید کرد: تفاهم نامه ای با یک گروه چینی در حوزه پتروشیمی داشتیم که هنوز عملیاتی نشده است. باید اروپا و برخی کشورها مانند ژاپن را در چابهار برای تامین منافع کشور وارد کنیم. خوشبختانه بار امنیتی حادثه اخیر بر فعالیت ها در منطقه آزاد چابهار کم بوده و روند پروژه ها متوقف نمی شود. وی افزود: درباره فعالیت شرکت هایی مانند آب نیرو و توسعه مکران هیچگونه رانتی وجود ندارد و اعلام برخی اسامی وجاهت قانونی ندارد.
وی در خصوص حضور هندی ها در منطقه گفت: تا قبل از پایان سال میلادی، هندی ها در بندر چابهار مستقر شده و عملیات تحویل موقت اپراتوری بندر شهید بهشتی را انجام خواهند داد. بندر چابهار به مدت ۱۰ سال به هندی ها اجاره داده می شود و در این مدت قرارداد به صورت BLT بوده و شرکت هندی علاوه بر ساخت و توسعه بندر و نصب تجهیزات، اپراتوری بندر را نیز بر عهده خواهند داشت. پس از انقضای مدت قرارداد، کلیه تجهیزات به ایران منتقل می شود. ضمن اینکه با هندی ها در حوزه فاینانس احداث راه آهن و کارخانه پتروشیمی هم در حال مذاکره هستیم.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: