کد خبر: ۶۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کاهش دوباره قیمت دلار با دخالت بانک مرکزی
تجارت آنلاین: طلسم دلار بالاخره روز گذشته شکست و بعد از روزها مقاومت در برابر سقوط به کانال 10 هزار توماني بالاخره تسليم شد و کاهشي حدود 360 توماني را تجربه کرد. امروز هم در آغاز معاملات دلار با افت 190 تومانی 10 هزار و 750 تومان قیمت خورد.
طلسم قیمت دلار در بازار ارز شکست
تجارت آنلاین: طلسم دلار بالاخره روز گذشته شکست و بعد از روزها مقاومت در برابر سقوط به کانال 10 هزار توماني بالاخره تسليم شد و کاهشي حدود 360 توماني را تجربه کرد. امروز هم در آغاز معاملات دلار با افت 190 تومانی 10 هزار و 750 تومان قیمت خورد.
روز دوشنبه نرخ هر دلار آمريکا در ادامه روند کاهشي پس از چند هفته دوباره وارد کانال ۱۰ هزار تومان شد. عصر ديروز در تابلوي قيمت‌ صرافي‌ها دلار در محدوده ۱۰ هزار و نهصد و پنجاه تومان قرار گرفت تا بسياري اين اتفاق را سرآغاز شکستن جو رواين قيمت دلار و اغازي براي افت بيشتر ان در بازار تعبير کنند.
ديروز قيمت دلار تزريقي در صرافي‌هاي دولتي نسبت به صبح روز يکشنبه ۳۶۰ تومان کاهش يافت و بسياري را غافلگير کرد. روز يکشنبه هم دلار ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و معاملات خود را حدود ساعت ۴ بعدازظهر روي عدد ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به پايان رسانده بود.
اتفاق عجيب بازار ارز در روز گذشته بالاتر بودن قيمت صرافي‌هاي دولتي به نسبت نرخ دلار در بازار آزاد بود تا قيمت فروش دلار در صرافي‌ها با کاهش ۳۶۰ توماني نسبت به صبح يکشنبه ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شود؛ ضمن آنکه دلار از مردم با قيمت ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خريداري مي‌شد.
قيمت فروش يورو نيز از ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان صبح يکشنبه به ۱۳ هزار تومان کاهش يافت تا اين ارز هم کاهشي محسوس را تجربه کند.
امروز هم در آغاز معاملات بازار، نرخ ارز دوباره کاهش یافت و دلار هم با ریزش ۱۹۰ تومانی، برای خرید ۱۰ هزار و ۷۳۰ تومان و برای فروش ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت خورد تا بازار باز هم به ادامه ریزش قیمت ها امیدوار شود.
دلار روند سقوط نامحسوس خود را اين هفته از آغاز معاملات در روز شنبه شروع کرد و حالا طي هفته جاري از نزديک 12 هزار تومان به 10 هزار 950 تومان رسيده تا بر اساس پيش بيني فعالان بازار اين هفته هم براي دلار هفته‌اي کاهشي باشد و بعد از مدتها به کانال ده هزار توماني بازگردد.
روز شنبه و در اولين روز هفته، دلالان تلاش کردند دلار را به بالاي مرز ۱۱هزار و ۵۰۰ توماني ببرند؛ ولي عرضه صرافي‌هاي منتخب و نبود تقاضاي احتياطي، قيمت را يک سطح پايين‌تر برد تا با افت ديروز قيمت‌ها بالاخره همه قبول کنند با وجود تلاش دلالان دلار به اين زودي‌ها به کانال‌هاي بالاتر وارد نخواهد شد.
به گفته فعالان، نبرد دلالان و تعديل کنندگان بازار به احتمال زياد تا اواسط دي‌‌ماه ادامه پيدا خواهد کرد و در نهايت بازنده بازي دلالان خواهند بود. دلار در آخرين روز هفته گذشته ۱۶۰ تومان رشد کرده بود و برخي معامله‌گران تصور مي‌کردند اين روند افزايشي به روز ابتدايي هفته جاري نيز سرايت کند. روز شنبه نيز دلار معاملات خود را افزايشي آغاز کرد، ولي در ادامه روز به گفته فعالان، با عرضه صرافي‌هاي منتخب و نبود تقاضاي زياد رو به سوي قيمت‌هاي پايين‌تر نهاد.
به گفته فعالان بازار کاهش قيمت دلار احتمالا تا پايان هفته ادامه خواهد يافت و با ادامه روند فعلي ممکن است دلار به نزديک کانال 9 هزار تومان هم برسد.
آنان معتقدند تا اواسط دي ماه به احتمال زياد نبرد نيروهاي افزايشي و کاهشي ادامه خواهد يافت ولي پس از آن اگر اتفاق سياسي خاصي رخ ندهد، مي‌توان انتظار کاهش قدرت سمت تقاضا را داشت، چرا که بازار هم از تقاضاي ژانويه عبور کرده است و هم تقاضا براي ثبت سفارش نيز کم کم کاهش بيشتري پيدا مي‌کند.
بر همين اساس شايد بتوان گفت زمستان امسال به ويژه از 15 ديماه تا پايان بهمن براي دلار روزهايي سرد خواهد بود و دماسنج بازار ارز احتمالا قيمت‌هايي زير 10 هزار تومان را براي دلار نشان مي‌دهد. در اين ميان آنچه مي‌تواند دوباره به التهاب قيمت‌ها در بازار ارز دامن بزند ظهور دوباره دلالان و واسطه گران در سبزه ميدان، چهارراه استانبول و خيابان فردوسي است که تهديدي براي ثبات بازار محسوب مي‌شود.
هر چند در اين ميان ابلاغيه بانک مرکزي براي آزاد بودن ورود ارز به هر ميزان به کشور و محدوديت تراکنش‌هاي ملي مبتني بر شماره ملي به 100 ميليون تومان در روز و تاکيد نهادهاي نظارتي براي برخورد با هر گونه دلال بازي فعالان بازار ارز را اميدوار کرده است تا جلوي هر گونه نوسانات و شوک در بازار گرفته شودو بازار بعد از مدتها به ثبات و آرامش برسد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار