کد خبر: ۶۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
در پی تیراندازی مرگبار در استراسبورگ اتفاق افتاد
شب گذشته در پی حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ فرانسه در نزدیکی بازار کریسمس، که چهار کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشت، بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی در فرانسه اعلام شد. عامل این سوءقصد که پلیس از هویت او آگاه است، همچنان متواری است اما گفته می‌شود که در نتیجه رویارویی با نیروهای امنیتی زخمی شده است.
اعلام بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی در فرانسه
شب گذشته فرانسه که در هفته های اخیر با چالش اعتراض های جلیقه زردها مواجه شده است در شوک خبری دیگر فرو رفت تا فرانسوی ها که روزگاری یکی از آرام ترین کشورهای اروپا بودند امسال با دلهره به استقبال کریسمس بروند.
به گزارش تجارت انلاین، شب گذشته در پی حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ فرانسه در نزدیکی بازار کریسمس، که چهار کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشت، بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی در فرانسه اعلام شد. عامل این سوءقصد که پلیس از هویت او آگاه است، همچنان متواری است اما گفته می‌شود که در نتیجه رویارویی با نیروهای امنیتی زخمی شده است. دادستانی فرانسه حادثه را تروریستی اعلام کرد.
دادستانی کل فرانسه اعلام کرده است حادثه تیراندازی در بازار کریسمس حادثه تروریستی بوده است. این در حالی است که گفته می‌شود عملیات تعقیب نیروهای امنیتی فرانسه با کمک هلی کوپتر ادامه دارد و اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه در یک تبادل آتش بین عامل تیراندازی و نیروهای امنیتی او زخمی شده است. ۳۵۰ نیروی امنیتی در جستجوی او هستند.
عامل این حادثه  علاوه بر اسلحه گرم از چاقو نیز استفاده کرده است.
بخش ویژه ضد تروریستی دادستانی پاریس نیز اعلام کرد که تحقیق در باره این حادثه را آغاز کرده است.
رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آلمان پس از این حادثه، نیروهای امنیتی را به مرز خود با استراسبورگ گسیل کرده و تردد قطارهای بین شهری در این منطقه نیز به حالت تعلیق درآمده است.
کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه بامداد چهارشنبه شمار زخمی‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد که وضعیت شش تن از آن بسیار وخیم گزارش شده و خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند.
او همچنین تصریح کرد، عامل این تیراندازی به خاطر سوءپیشینه و جرایم گوناگون در اداره پلیس پرونده داشت و هویت او معلوم است. ظاهرا او یک اسلام‌گرای افراطی بوده است. این فرد پس از تیراندازی مرگبار متواری شد و مأموران پلیس همچنان در تلاش برای دستگیری او هستند.
طبق اعلام مقامات فرانسه، عامل تیراندازی فردی بسیار خطرناک ارزیابی شده است. در این میان نیز دادستانی ویژه ضدتروریسم تحقیقات خود را آغاز کرده است.
پلیس، مهاجم این حادثه را مردی ۲۹ ساله به نام «شریف.س» اعلام کرده که در استراسبورگ به دنیا آمده است.
هنوز انگیزه فرد مهاجم مشخص نیست.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پی تیراندازی مرگبار استراسبورگ بی‌درنگ جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد که در آن از جمله ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر و فلورانس پارلی، وزیر دفاع این کشور شرکت داشتند.
دولت فرانسه اکنون بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی را در این کشور اعلام کرده است. همچنین مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ بسته شد. پارلمان اروپا در حال حاضر در دوره عادی خود با حضور صدها نماینده اروپایی و مسؤولینی قرار دارد که ماهانه به از بروکسل به استراسبورگ سفر می‌کنند.
به گزارش رسانه‌های خبری از جمله شبکه تلویزیونی "فرانس اینفو" ظاهرا قرار بوده که عامل احتمالی این تیراندازی بامداد سه‌شنبه (۱۱ دسامبر) به خاطر جرمی دیگر بازداشت شود، اما مأموران پلیس نتوانستند او را که از خانه‌اش گریخته بوده، دستگیر کنند.
به گفته کاستانر، تدابیر امنیتی در تمامی بازارهای کریسمس افزایش یافته و نظارت و کنترل مرزها نیز تشدید می‌یابد.
این وزیر به خبرنگاران گفت، دولت فورا در سطح مقابله با حمله غیرمنتظره قرار گرفته تا از وقوع هرگونه حمله‌ای به تقلید از حمله استراسبورگ ممانعت شود.
اسکای نیوز نیر گزارش داد،‌ پلیس فرانسه امروز در رابطه با پرونده دیگری به منزل عامل حمله استراسبورگ یورش برد و مواد منفجره و بمب یافت.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که این فرد ۲۹ ساله پس از تیراندازی در نزدیکی بازار کریسمس استراسبورگ توسط سربازانی که در نزدیکی محل وقوع حادثه گشت می‌زده‌اند، زخمی شده است. این مأموران اما در نهایت موفق نشدند، جلوی فرار او را بگیرند. مقامات پلیس همچنین اعلام کردند که در هنگام فرار نیز تبادل آتش میان فرد عامل و مأموران صورت گرفته است.
پلیس استراسبورگ از طریق انتشار پیام در شبکه توئیتر از شهروندان مرکز شهر خواست که از رفتن به منطقه‌ی جنوب شرق استراسبورگ خودداری کنند.
مأموران پلیس استراسبورگ پس از وقوع حادثه مرکز شهر را به طور کامل بسته و همچنین محیط پیرامون پارلمان اروپا را مسدود کردند. کسانی که در ساختمان پارلمان بودند، به‌ناچار ساعت‌های زیادی را در ساختمان به سر بردند و از طریق پیامک و ایمیل در جریان هشدارهای پلیس قرار می‌گرفتند.
از آنجایی که استراسبورگ در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد، پلیس این کشور نیز حضور خود را تقویت کرده و تمامی کسانی را که از فرانسه وارد خاک آلمان می‌شوند، کنترل می‌کند.
بازار کریمس استراسبورگ در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز نزدیک بود، هدف سوءقصدی تروریستی قرار گیرد. در آن زمان مأموران پلیس موفق شده بودند، به موقع جلوی یک گروه تروریستی الجزایری را بگیرند و نقشه‌ی آنها برای بمبگذاری در بازار کریسمس را خنثی کنند.





نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار