کد خبر: ۶۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
شايان نوبراني
کارشناس ديجيتال مارکتينگ

بيش از شش ماه است که با فيلتر شدن تلگرام، کسب‌وکارهاي آنلاين در ايران با مشکل مواجه شده اند؛ خصوصاً کسب‌وکارهايي که به طور کامل بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي بنا شده‌اند و يا از اين پلتفرم‌ها به عنوان يکي از پايانه‌هاي اصلي فروش و ارائه خدمات خود استفاده مي‌کنند. طي ماه‌هاي گذشته آمار و ارقام مختلفي از تعداد کسب‌وکارهاي متأثر از فيلتر شدن تلگرام و همچنين تعداد مشاغل در حوزه آنلاين، از 10 هزار کسب‌وکار تا 200 هزار شغل از طرف نهادهاي رسمي‌کشور اعلام شد. فارغ از دقت و صحت و سقم اين اعداد، تمام آنها نشان از شدت و عمق اثر گذاري اين اتفاق بر بدنه کسب‌وکارهاي آنلاين داشت.
در زمان فيلتر شدن تلگرام، موضوع بسترهاي ايراني (و غير ايراني) مشابه مطرح شد. اعلام شد که اگر تلگرام نباشد، شبکه‌هاي ديگر هستند که با صرف زمان مي‌توانند جايگزين تلگرام باشند و فعاليت کاربران و کسب‌وکارها در آن بسترها ادامه پيدا کند. تجربه چند ماهه گذشته اما نشان داد که اين بسترهاي مشابه با استقبال کاربران مواجه نشدند. در عصر حاضر، بخش مهمي‌از فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ کسب‌وکارها در دنيا به شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي مختلف اختصاص دارد. در ايران از يک طرف محدوديت‌هاي داخلي و از طرف ديگر تحريم‌هاي خارجي، شرايط را به گونه‌اي پيش برده که نه تنها فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ در اکثر حوزه‌هاي آن محدود شده است، بلکه اين روزها در بخش شبکه‌هاي اجتماعي، تمامي‌فعاليت‌هاي کسب‌وکارها تنها به اينستاگرام منحصر شده و آن را به تنها راه ارتباط مستقيم برندها و مخاطبان در شبکه‌هاي اجتماعي تبديل کرده است. حال با احتمال فيلتر شدن اينستاگرام، اگر اين گزينه هم وجود نداشته باشد، نه تنها بخش فعاليت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي و ارتباط مستقيم برندها با مخاطبان به طور کامل از چرخه ديجيتال مارکتينگ کسب‌وکارهاي ايراني حذف خواهد شد، بلکه با توجه به وزن و اهميت اين حوزه کل فعاليت‌هاي ديجيتال مارکتينگ و حتي مارکتينگ (به طور کلي) صدمه جدي خواهد ديد. اميد است مسئولين با تامل و درايت بيشتر و توجه به اثرات عميق و جبران ناپذير اين اتفاق، تصميم مناسب را اتخاذ نمايند.
منبع: فصل اقتصاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار