کد خبر: ۶۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط جدید صدور چک‌های تضمین شده را ابلاغ کرد تا از این پس چک‌های تضمین شده صرفا در وجه ذینفع صادر و درج مشخصات وی بر روی چک الزامی شود.


 به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکز‌ی، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، وصول مبلغ چک تضمین شده توسط بانک، صرفاً در وجه گیرنده (ذینفع) که مشخصات وی بر روی چک تضمین‌شده درج گردیده، امکان‌پذیر است و چک تضمین شده صرفاً باید در وجه گیرنده (ذینفع) که توسط متقاضی در فرم درخواست مربوطه درج شده صادر شود.
مشخصات گیرنده چک تضمین‌شده (ذینفع) شامل نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی‏/نام اشخاص حقوقی و شماره ملی‏/شناسه ملی‏/شماره فراگیر اتباع خارجی، حسب مورد باید روی برگ چک تضمین شده درج شود، ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگری، فاقد اعتبار خواهد بود و ابطال چک تضمین‌شده به درخواست متقاضی یا وکیل و نماینده قانونی وی بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع) امکان‌پذیر است.
بخشنامه بانک مرکزی همچنین ثبت مشخصات کامل اشخاصی که به نمایندگی از گیرنده (ذینفع) برای وصول چک تضمین‌شده اقدام‌ می‌نمایند، الزامی کرده و دارندگان چک‌های تضمین‌شده‌ای که قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر شده‌اند، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه (۱۱ آذر ۱۳۹۷) می‌توانند وجه آن را نقداً دریافت یا به حساب بانکی خود واریز کنند. ظهرنویسی این چک‌ها برای دیگری در این مهلت زمانی اعتبار ندارد و پس از این مهلت، دارنده چک فقط تا پایان سال جاری باید به یکی از شعب بانک صادرکننده آن مراجعه و اطلاعات مربوط به مبادله مالی منشأ دریافت چک تضمین‌شده را ارایه کنند.
بانک مرکزی شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده را با هدف جلوگیری از استفاده‌های نامتعارف از چک‌های مزبور، احراز هو‌یت دقیق اشخاص ذ‌ینفع در گردش چک‌های موصوف و همچنین پیشگیری از پولشویی تدوین و به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: