کد خبر: ۶۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
عمر سیاسی تراز می به پایان رسید
تجارت آنلاین: اولین روزی که "ترزا می" به عنوان نخست وزیر انگلیس از خانه شماره 10 داونینگ استریت بیرون آمد انگلیسی ها او را یک "بانوی آهنین " می دیدند که قرار است انگلیس را از بحران طلاق از اتحادیه اروپا به سلامت خارج کند.
قربانی شدن خانم نخست وزیر در بحران برگزیت
گروه بین الملل: اولین روزی که "ترزا می" به عنوان نخست وزیر انگلیس از خانه شماره 10 داونینگ استریت بیرون آمد انگلیسی ها او را یک "بانوی آهنین " می دیدند که قرار است انگلیس را از بحران طلاق از اتحادیه اروپا به سلامت خارج کند. 
"ترزا می" که بسیاری او را مارگارت تاچر دوم می خوانند هر چند یکی از تاثیرگذارترین زنان این روزهای دنیا به شمار می آید اما برخلاف آنگلا مرکل که بعد از 12 سال این روزها با قدرت و صلابت تمام در حال کنار رفتن از رهبری آلمان است این روزها با کابوس استیضاح دست و پنجه نرم می کند که پایانی سریع برای عمر سیاسی و دوران نخست وزیری اش به شمار می اید. 
اعضای حزب محافظه‎کار انگلیس قرار بود بامداد پنجشنبه با برگزاری جلسه رای اعتماد، درباره آینده نخست‎وزیر این کشور تصمیم گیری کنند. تا لحظه تنظیم این خبر ۱۰۸ نفر از نمایندگان این حزب اعلام کرده اند که در جلسه رای اعتماد از ادامه نخست وزیری می حمایت خواهند کرد. البته ترزا می برای آنکه بتواند همچنان در پست نخست وزیری بماند به حمایت ۱۵۸ نماینده نیاز دارد. 
فارغ از اینکه نتیجه استیضاح ترزا می در پارلمان چه باشد و ترزا می به قدرت برگردد یا کنار گذاشته شود انگلیس این روزها با بحران برگزیت به بن‌بست کامل رسیده و بانوی نخست وزیر بر خلاف الگوی خود "مارگارت تاچر" در قامت یک رهبر شکست‌‌خورده و ناتوان از مدیریت بحران ظاهر شده است. به همین خاطر بسیاری معتقدند عمر سیاسی بانوی نخست وزیر خیلی چند وقت است با استعفای مداوم وزرای کابینه و ائتلاف موافقان و مخالفانش به پایان رسیده است.
بازی برکناری بانوی نخست وزیر را این بار حزب محافظه کار کلید زد. "گراهام بردی" (Graham Brady) رئیس یکی از کمیته‌های وابسته به حزب محافظه‌کار پارلمان انگلیس اعلام کرد که ۴۸ نفر از اعضای این حزب با ارسال نامه‌هایی، خواستار برکناری ترزا می نخست‌وزیر این کشور شده‌اند.
به این ترتیب با تقاضای بیش از ۱۵ درصد از اعضای حزب حاکم، جلسه رای اعتماد، بامداد  امروز در پارلمان برگزار شد.
 طبق قوانین حزب محافظه‌کار، در رای گیری پارلمان، باید بیش از نیمی از اعضای حزب حاکم خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر شوند. اما چنانچه این تعداد به حد نصاب نرسد؛ حزب تا یک سال دیگر حق ارائه تقاضا برای برکناری می را نخواهد داشت و این مساله کمی ترزا می را امیدوار کرده است تا بتواند زمانی برای جبران اشتباهاتش داشته باشد.
بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار، ناکامی می در حصول توافقی مناسب برای اجرای برگزیت را دلیلی قانع کننده برای برکناری وی می دانند.
می پیش تر رای گیری پارلمان برای تایید توافق برگزیت را که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود به تعویق انداخت چراکه از ناکامی خود در این زمینه آگاه بود.
وی دیروز در راستای نرم کردن دل مقامات اتحادیه اروپا برای کنار آمدن با خواسته‌های پارلمان نیز سفری به آلمان، هلند و بلژیک داشت.
برکناری ترزا می در حالی مطرح می شود که نخست‌وزیر انگلیس چند وقت است در پایتخت‌های اروپایی مشغول رایزنی بر سر جزئیات توافقنامه خروج از اتحادیه اروپاست. بانوی نخست وزیر اما مخالفان سرسختی دارد که نمی تواند به این راحتی از دست آنان بگریزد.
نیکلا استورجن، نخست‌وزیر اسکاتلند که طی 2سال‌ونیم گذشته بیش از دیگران با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کرده، روز گذشته در پستی توییتری خطاب به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که رقیب اصلی حزب حاکم به‌شمار می‌رود، خواستار ارائه طرحی برای برکناری ترزا می از نخست‌وزیری شد. خانم استورجن در توییت خود نوشت: اگر حزب کارگر طرح عدم‌اعتماد به ترزا می را به مجلس ارائه کند، او و حزبش هم با این طرح همراهی خواهند کرد. اسکاتلندی‌ها بیش از هر کس دیگری در انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا که به برگزیت معروف شد مخالف بودند اما در مجموع رأی 52درصدی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه درنهایت سرنوشت اسکاتلند را هم رقم زد و این کشور که جزئی از بریتانیا به‌شمار می‌رود نیز مسیر خروج را در پیش گرفت.
همزمان نایجل فاراژ، رهبر سابق حزب استقلال در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز از اعضای حزب کارگر در مجلس خواست برای برکناری ترزا می دست‌به‌کار شوند. فاراژ و حزبش تلاش زیادی برای جلب نظر مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا کردند. فاراژ البته پس از به نتیجه رسیدن همه‌پرسی برگزیت، از سیاست کنار کشید و حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار را با بحران‌های بعدی به حال خود گذاشت.
احزاب اقلیت مجلس ازجمله حزب لیبرال دمکرات و حزب سبزها نیز درخواستی مشابه داشتند. حزب کارگر در واکنش به این درخواست‌ها و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی برخی اعضای این حزب در بیانیه‌‌ای اعلام کرد درصورتی که مطمئن شود طرح عدم‌اعتماد به ترزا می در مجلس رأی لازم را می‌آورد، دست به‌کار خواهد شد. این اقدام جرمی کوربین را بسیاری به خنجر از پشت زدن حزب کارگر به ترزا می تعبیر می کنند که تنها به خاطر بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قربانی شده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار