کد خبر: ۶۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
بغداد به دنبال ادامه معافیت از تحریم‌های آمریکا؛
گروه انرژي: از زمان تحريم‌هاي امريکا بسياري از کشورها به دنبال اين بودن که تحريم را کم رنگ کنند و دنبال همکاري ژاپن ، هند ، کره جنوبي ، ترکيه توانسته‌اند با معافيت را بگيرند والان عراق به دنبال معافيت است.
گاز ایران برای عراق حیاتی است
گروه انرژي: از زمان تحريم‌هاي امريکا بسياري از کشورها به دنبال اين بودن که تحريم را کم رنگ کنند و دنبال همکاري ژاپن ، هند ، کره جنوبي ، ترکيه توانسته‌اند با معافيت را بگيرند والان عراق به دنبال معافيت است. وزير انرژي آمريکا دولت جديد عراق را براي افزايش توليد و صادرات نفت شمال اين کشور به ترکيه در آستانه بررسي تمديد معافيت بغداد از تحريم‌ها براي ادامه واردات گاز ايران، تحت فشار قرار داد. وي با اشاره به اسنادي که از سوي وزارت انرژي آمريکا منتشر شد، نوشت: ريک پري، وزير انرژي آمريکا، در ديداري که با مقامات عراقي در بغداد داشت، اين مساله را مطرح کرده که تمديد معافيت عراق از تحريم‌هاي ايران، به توانايي اين کشور براي افزايش قابل توجه صادرات نفت از منطقه شمال اين کشور بستگي دارد. پري به سران عراقي گفت: آمريکا درباره تمايل خود براي کمک به استقلال انرژي عراق جدي است با اين حال گام‌هاي بيشتري براي بهبود فضاي کسب‌وکار و کاهش نفوذ ايران ضروري است. آمريکا، عراق را براي افزايش قابل توجه صادرات نفت خود و افزايش توليد داخلي برق و کاهش سوختن گاز طبيعي، تحت فشار قرار داده است. طبق اعلام وزارت انرژي آمريکا، پري در اين ديدار مجددا تاکيد کرد اولويت دولت آمريکا اين است که چنين اتفاقي روي دهد و ما آماده هستيم تا به عراق براي دست‌يابي به استقلال انرژي خود کمک کنيم.
آمريکا ماه گذشته به بغداد معافيت داد تا اين کشور همچنان به واردات گاز طبيعي و برق از ايران ادامه دهد. اين معافيت در ۱۸ دسامبر منقضي مي‌شود. تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران در پنجم نوامبر اجرايي شد و همزمان با معافيت عراق براي واردات برق از ايران، هشت کشور ديگر از جمله چين و هند اجازه يافتند به واردات نفت ايران به ميزان کمتري ادامه دهند. در حالي که آمريکا ماه گذشته به وضع تحريم‌ها و معافيت‌ها مشغول بود، وزارت خارجه اين کشور از عراق به عنوان يکي از چهار کشوري که به همراه آمريکا، عربستان سعودي و روسيه نفت‌ بالايي توليد مي‌کنند، تمجيد کرد. پري با برهام صالح، رييس جمهور، عادل عبدالمهدي، نخست وزير، ثامر غضبان، وزير نفت عراق و الخطيب وزير برق عراق ديدار کرد.

عراق به دنبال معافيت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است

عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق، اعلام کرد عراق هياتي را به آمريکا اعزام خواهد کرد تا از تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران معافيت گرفته و به واردات گاز ايران ادامه دهد. واشنگتن به عراق براي واردات گاز از ايران معافيت ۴۵ روزه داده است. اين معافيت در زمان آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در پنجم نوامبر اعلام شد اما مقامات عراقي اعلام کردند به حدود دو سال زمان نياز دارند تا منبع جايگزيني پيدا کنند. نخست‌وزير عراق در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار کرد: طرف آمريکايي با عراق براي يافتن راه‌کاري که فشار را از روي عراق برمي‌دارد همکاري مي‌کند زيرا گاز ايران به مسئله بسيار حساسي مربوط مي‌شود که برق است. عبدالمهدي که پس از شش ماه ابهام سياسي در اکتبر روي کار آمد، روز سه شنبه با ريک پري، وزير انرژي آمريکا در بغداد ديدار کرد. پري پس از ديدار با وزيران نفت و برق عراق به خبرنگاران در بغداد گفت: تحريم‌ها واقعيت دارند و برقرار شده‌اند.
دفتر عبدالمهدي اعلام کرد وزير انرژي آمريکا با هيئتي شامل بيش از ۵۰ مدير تجاري در بغداد است. پري در کنفرانسي که از سوي اتاق بازرگاني آمريکا سازماندهي شده بود و در آن ثامر غضبان، وزير نفت عراق نيز حضور داشت، درباره وجود فرصت‌هاي بسيار مثبت در اين کشور صحبت کرد.
بر اساس گزارش رويترز، عراق با شرکت جنرال الکتريک آمريکا و رقيب آلماني‌اش زيمنس براي احداث نيروگاه‌هاي گازسوز در برخي از ميادين نفتي کوچک به توافق رسيده است. روزنامه فايننشيال تايمز در اکتبر گزارش کرده بود که دولت آمريکا به نفع جنرال الکتريک اعمال نفوذ کرده تا اين شرکت قرارداد تجهيزات توليد نيرو به ظرفيت ۱۱ گيگاوات که ارزش آن به حدود ۱۵ ميليارد دلار بالغ مي‌شود را به دست آورد.
به گزارش روزنامه تجارت دولت آمريکا، اما با وجود تهديد‌هاي چند ماهه پس از خروج از برجام مبني بر اين که صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند، در ۱۴ آبان و همزمان با برگشت تحريم‌هاي هسته‌اي عليه تهران که ذيل برجام تعليق شده بودند، در عقب‌نشيني آشکار به ۸ کشور چين، هند، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه به طور موقت (6 ماه) معافيت از تحريم‌هاي نفتي اعطا کرد.
همچنين سفارت آمريکا در بغداد چند روز پس از اعمال تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران با انتشار يک پيام ويدئويي اعلام کرد عراق همچنان مي‌تواند به واردات ذخاير گاز و انرژي از ايران تا 45 روز ادامه دهد.
«ريچارد نفيو»، کارشناس ارشد مسائل تحريمي‌در دولت سابق آمريکا در سالهاي 2013 تا 2014 مي‌گويد: «به نظرم آمريکا در حال تلاش است تا راه‌حلي را براي (معافيت تحريمي) عراق پيدا کند. دولت آمريکا آگاه است که در رقابت بين ايران و آمريکا، عراق کشوري کليدي است».
يک مقام وزارت خارجه آمريکا نيز در گفتگو با «سي‌ان‌بي‌سي» گفته بود: «دستورالعملي براي ادامه معافيت عراق (از تحريمها عليه ايران) صادر خواهد شد، اما هنوز تصميمي‌در اين‌‎باره اتخاذ نشده است.»


نام:
ایمیل:
* نظر: