کد خبر: ۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
سقوط به کانال 9هزار تومان باعث شد؛
تجارت آنلاین: نکته جالبي که روز گذشته و بعد از سقوط دلار به کانال 9 هزار توماني در بازار آزاد به چشم مي‌خورد، تشکيل صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌ها براي فروش ارز بود؛ عمده اين افراد براي فروش و جلوگيري از ضرر بيشتر به بازار آمده بودند.
دلار های خانگی در راه صرافی‌ها
گروه اقتصاد: روز گذشته و بعد از ماه‌ها حضور دلار در کانال‌هاي بالاي 10 هزار تومان افت چشمگير قيمت دلار و سقوط به کانال 9 هزار توماني بازار را غافلگير کرد. دلار بعد از مدتها روند افزايشي در يکي دو هفته گذشته در مسير کاهش قيمت قرار گرفته و هر روز افتي معني دار را تجربه مي‌کند. به گزارش تجارت آنلاین، اين روند کاهش در دو روز گذشته بيش از پيش به چشم مي‌آيد به گونه‌اي که در طي دو روز هزار تومان از قيمت هر دلار کاسته شده است. روز چهارشنبه علي‌رغم اينکه صرافي‌هاي بانکي معاملات صبح خود را با نرخ ۱۰ هزار و ۱۰۰ توماني براي خريد آغاز کردند، اما اندکي پس از شروع معاملات، نرخ اکنون وارد کانال ۹۰۰۰ توماني شد و بازار و به ويژه دارندگان دلارهاي خانگي را به واکنش واداشت. ديروز درحالي دلار در بازار آزاد با قيمت 9900 تومان فروخته مي‌شد که در صرافي‌هاي دولتي قيمت فروش دلار 10100 تومان اعلام شده بود و تا ساعت ۱۴، بانک‌ها نيز هر دلار را به قيمت ۱۰ هزار و ۹ تومان، هر يورو را ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و هر پوند انگليس را ۱۲ هزار و ۵۲۴ تومان از مردم مي‌خريدند. روز گذشته قيمت فروش هر دلار آمريکا در صرافي ملي و ملت ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قيمت خريد آن ۱۰ هزار و ۵۰ تومان بود. حدودا همين قيمت‌ها در بازار آزاد و در ميان دلالان نيز وجود داشت.
نکته جالبي که روز گذشته و بعد از سقوط دلار به کانال 9 هزار توماني در بازار آزاد به چشم مي‌خورد، تشکيل صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌ها براي فروش ارز بود؛ هرچند که برخي مردم براي خريد به اين صرافي‌ها مراجعه مي‌کردند، اما عمده اين افراد براي فروش و جلوگيري از ضرر بيشتر به بازار آمده بودند. با وجود کاهش چشمگير قيمت دلار اين روزها خبري از خريدهاي هيجاني در بازار ارز نيست و طبق اذعان صراف‌هاي حاضر در خيابان فردوسي، فقط کساني که خريد ضروري دارند الآن نسبت به خريد اقدام مي‌کنند. فعالان بازار مي‌گويند: خريد و فروش الآن در خيابان فردوسي و در بازار آزاد خيلي کم انجام مي‌شود. البته فروشنده‌هاي ارز اين بار به‌جاي مراجعه به دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد، به صرافي‌هاي بانکي مراجعه کرده و با حضور در صف‌هاي طولاني مقابل اين صرافي‌ها قصد فروش ارزهاي خود را دارند. علت مراجعه مردم به صرافي‌هاي دولتي به‌جاي دلال‌ها و صرافي‌هاي آزاد اين است که قيمت خريد دلار در صرافي‌هاي دولتي بالاتر از بازار آزاد است و از همين رو مردم مي‌توانند ارزهاي خود را با ارائه کارت ملي به اين صرافي‌ها با قيمت 10 هزار و 50 تومان بفروشند. همچنين گزارش‌ها از بازار و صحبت با دلالان و صرافان حاضر در فردوسي نشان از اين داشت که هيچ‌کدام از آن‌ها در شرايط فعلي نمي‌توانند بازار را پيش‌بيني کنند. يکي از صرافان در همين رابطه مي‌گويد: اکثر مردم نيز براي فروش مراجعه مي‌کنند، اما خريداراني هم در بازار حضور دارند. وي با ابراز اميدواري نسبت به کاهش قيمت ارز در روزهاي آتي، در عين حال بازار را غير قابل پيش‌بيني دانست و تاکيد کرد که مشخص نيست قيمت ارز در چه محدوده‌اي ثابت خواهد شد. حال به نظر مي‌رسد که با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه اين روند، مردم براي جلوگيري از ضرر بيشتر، براي فروش ارزهاي خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بيشتر نرخ ارز، بيش از پيش دچار زيان مالي نشوند. از سوي ديگر، دلالاني که اين روزها به دليل افزايش فشارهاي بانک مرکزي و پليس حال و روز چندان خوشي ندارند، همچنان اميدوارند که نرخ ارز در ماه‌هاي آتي افزايش يابد.در همين راستا صراف‌ها از مهمترين دلايل ريزش قيمت‌ها در بازار ارز را سياست‌هاي اخير بانک مرکزي مي‌دانند و معتقدند محدوديت چک‌هاي تضميني و تراکنش‌هاي بانکي موجب شده تا دلال‌هاي بزرگ براي خريدهاي سنگين، با مشکل مواجه شوند و از همين رو ديگر اين افراد نمي‌توانند به‌راحتي خريد و فروش‌هاي بالا داشته باشند. در اين مدت، عبدالناصر همتي - رئيس‌کل بانک مرکزي - نيز بارها اعلام کرده بود که بازار ارز دچار نوسانات زيادي است و محل خوبي براي سرمايه‌گذاري نيست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار