کد خبر: ۶۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
ترکیب احتمالی تیم ملی در جام ملتهای آسیا
نگاهی به لیست پرستاره تیم ملی نشان می‌دهد که کی‌روش کار سختی برای انتخاب بازیکنان دارد؛ هر چند که خیلی از این بازیکنان، حضورشان در لیست نهایی محتمل است، مگر این که مصدومیت یا اتفاقی غیر منتظره مانع از حضور آنها در جام ملت‌ها شود.
کی روش این بار روی اسم چه بازیکنانی خط قرمز می کشد؟
شمارش معکوس برای شروع جام ملتهای آسیا آغاز شده است و کمتر از یک ماه دیگر کارلوس کی روش و شاگردانش گام اول خود را برای شکستن طلسم طولانی قهرمانی تیم ملی فوتبال در جام ملتهای آسیا بر می دارند. اتفاقی که اگر رقم بخورد کی روش را برای همیشه به یک قهرمان تبدیل می کند و بازیکنانش درست مثل نسل طلایی 1998 ایران به اسطوره هایی در ذهن مردم تبدیل می شوند.   
به گزارش تجارت آنلاین در حالی که تیم ملی فوتبال ایران، دوشنبه ۱۷ دی‌ماه اولین بازی خود در گروه D جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات را مقابل یمن برگزار می‌کند، سرمربی تیم ملی اسامی ۳۵بازیکن اولیه را برای اردوی نهایی تیم ملی اعلام کرد که این لیست، لیست آماده‌باش بوده و اسامی بازیکنان نهایی برای مسابقات جام ملت‌ها شنبه ۲۴ آذر اعلام خواهد شد و بازیکنان دوشنبه ۲۶ آذرماه تهران را به مقصد قطر ترک می‌کنند تا اردوی خود را در این کشور برپا کنند. کی‌روش باید ۲۳ بازیکن را با خود به امارات ببرد و ۱۲ بازیکن خط خواهند خورد. این در شرایطی است که نگاهی به لیست پرستاره تیم ملی نشان می‌دهد که کی‌روش کار سختی برای انتخاب بازیکنان دارد؛ هر چند که خیلی از این بازیکنان، حضورشان در لیست نهایی محتمل است، مگر این که مصدومیت یا اتفاقی غیر منتظره مانع از حضور آنها در جام ملت‌ها شود.

*حسینی یا مظاهری؟
سرمربی پرتغالی تیم ملی علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، امیرعابدزاده (ماریتیمو)، محمدرشید مظاهری (ذوب آهن) را به عنوان دروازه‌بان با خود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برد اما سیدحسین حسینی (استقلال) بعد از جام جهانی دوباره در اردوهای تیم ملی حضور داشته و پیام نیازمند (سپاهان) نفر جدید دعوت شده در این پست است. در این بین، بیرانوند که گلر اصلی تیم ملی است و عابدزاده هم نمایش خوبی در لیگ پرتغال داشته و حضور این دو تقریباً قطعی است ولی شانس نیازمند کمتر از بقیه به نظر می‌رسد و باید دید از بین مظاهری و حسینی، کی‌روش کدام یک را انتخاب می‌کند.

*وریا یا محرمی؟
در دفاع راست، رامین رضاییان (الشحانیه)، وریا غفوری (استقلال) و صادق محرمی (دیناموزاگرب) حضور دارند. رضاییان تازه تیم پیدا کرده اما مورد علاقه کی‌روش است و بدون تیم و بدون دعوت هم در اردوی تیم ملی بوده است اما حضور وریا در خط‌ هافبک استقلال، نگرانی‌هایی را برای خود او به وجود آورده تا شاید مانند جام جهانی خط بخورد. محرمی هم بعد از روسیه، به جمع شاگردان کی‌روش اضافه شده ولی اوضاع خوبی در کرواسی ندارد و این شاید به ضرر او تمام شود.

*پژمان می‌رسد؟
در دفاع وسط مرتضی پورعلی‌گنجی (یوپن)، پژمان منتظری و روزبه چشمی (استقلال)، محمدرضا خانزاده (الاهلی)، سیدمجید حسینی (ترابزون اسپور) و محمدحسین کنعانی‌زادگان (ماشین‌سازی) هستند. پورعلی‌گنجی بعد از حضور در تیم جدیدش در بلژیک مصدوم شد اما اخیراً توانست در بازی برابر خنت بازی کند. زوج او یعنی پژمان منتظری نیز مدت‌هاست مصدوم است و تقریباً ۲ ماه است بازی نکرده و ممکن است باز هم مانند دوره قبل جام ملت‌ها را از دست بدهد. حسینی با این که در ترکیه نیمکت‌نشین است اما مورد اعتماد کی‌روش است. چشمی، خانزاده و کنعانی‌زادگان هم بسیار مورد علاقه کی‌روش و در لیست‌های او هستند ولی کنعانی‌زادگان در لحظه آخر ممکن است مسافر امارات نشود.

*شانس کم آقایی
در دفاع چپ، احسان حاج‌صفی (تراکتورسازی)، میلاد محمدی (احمد گروژنی) و سعید آقایی (سپاهان) حضور دارند. حاج‌صفی یکی از کاپیتان‌های تیم ملی و از ستون‌های تیم کی‌روش است. محمدی هم با این که در تیم ملی نیمکت‌نشین شده ولی در لیگ روسیه شرایط خوبی دارد و در این بین ممکن است آقایی در فهرست نهایی قرار نگیرد.

*تردید درباره سعید
در پست‌ هافبک دفاعی سعید عزت‌اللهی (ردینگ)، امید ابراهیمی (الاهلی)، احمد نوراللهی (پرسپولیس)، علی کریمی (استقلال) و احمد عبدالله‌زاده (نساجی) حضور دارند. رسیدن عزت‌اللهی به ترکیب تیم ملی به دلیل مصدومیت علامت سؤال بزرگی را در ذهن هواداران تیم ملی ایجاد کرده است. در این بین، ابراهیمی، نوراللهی و کریمی شرایط خوبی در تیم‌های خود دارند و شاید شانس عبدالله‌زاده کمتر از بقیه باشد.

*مورد اعتماد کی‌روش
در بخش‌ هافبک‌های کناری و بازیساز هم سامان قدوس (آمیان)، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی (تراکتورسازی) و وحید امیری (ترابزون اسپور) حضور دارند. امیری با این که بعد از حضور در تیم جدیدش مصدوم شد و مدت‌ها از ترکیب تیمش دور بود ولی حالا به میادین بازگشته و به نظر می‌رسد هر ۴ بازیکن در لیست نهایی کارلوس باشند.

*ترافیک خط حمله
در خط حمله ترافیک سنگینی وجود دارد و مهدی طارمی (الغرافه)، علی قلی‌زاده (شارلروا)، علی علیپور (پرسپولیس)، علیرضا جهانبخش (برایتون)، مهدی ترابی (سایپا)، فرشاد احمدزاده (شلاسک وروتسواف)، سردار آزمون (روبین کازان)، کریم انصاری‌فرد (ناتینگهام فارست) و کاوه رضایی (کلوب بروژ) دعوت شده‌اند. در خصوص این مهاجمان «ان قلت»‌های زیادی وجود دارد. طارمی روزهای خوبی را در قطر سپری نمی‌کند. قلی‌زاده تازه از مصدومیت رها شده و در بلژیک موفق ظاهر شده. جهانبخش مدت‌هاست به دلیل مصدومیت از میادین دور بوده اما شاید به بازی با چلسی برسد. انصاری‌فرد دقایق کمی برای تیمش بازی می‌کند اما با این حال، آنها جزو نفرات مورد نظر کی‌روش هستند. کاوه هم مدت‌ها مصدوم بود و هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده است. علیپور در روزهای اوج خود دعوت نمی‌شد اما حالا دعوت شده و احمدزاده هم که در لهستان اوضاع خوبی ندارد و به قول عادل فردوسی‌پور، پدرش هم او را دعوت نمی‌کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد شانس احمدزاده، علیپور و رضایی کمتر از سایر مهاجمان برای حضور در لیست نهایی باشد.

*کارلوس کی روش روی کدام نام ها خط قرمز می کشد؟
کارلوس کی‌روش بالاخره روی کدام نام ها خط قرمز می کشد؟ این سوالی است که در یکی دو روز اخیر بسیاری از فوتبال دوستان از خود می پرسند. پاسخ این سوال شاید در سخنان امروز کارلوس کی روش نهفته باشد که در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال  روند بررسی و معرفی بازیکنان طی چند روز آینده را تشریح کرد.
کی‌روش در پاسخ به سوالی درباره این که پس از اعلام فهرست ۳۵ نفره آماده باش، قدم بعدی چه خواهد بود؟ گفت: مطمئنا قدم بعدی بسیار شفاف و مشخص است. ما خودمان را مهیای اعلام لیست تیم ملی در صبح روز یک‌شنبه خواهیم کرد. متاسفانه برنامه آماده‌سازی ما به‌خاطر برخی مشکلات و موانعی که پیش رو داشتیم تغییر کرد و مجبور شدم برنامه را با موانعی که بر سر راه داشتیم تطبیق بدهم. با در نظر گرفتن این مشکلات، مجبور شدم لیست نهایی را زودتر از زمانی که توقع آن را داشتم اعلام کنم.
او تاکید کرد: البته باید ذکر کنم که چند روز آینده روزهای حیاتی و قابل تعمقی از بُعد بررسی‌های فنی خواهد بود. بازبینی‌هایی که من شخصا برروی هر کدام از بازیکنان خواهم داشت. من به همراه سایر اعضای کادر عملکرد فنی، بازیکنان را با یک تحلیل مجدد عمیق در چند روز آینده بررسی خواهیم کرد. در نتیجه باید تلفیقی از پایه‌های اصلی تیم که ما آماده جام جهانی روسیه کردیم و همین طور شرایط فعلی که ما با آن مواجه هستیم ایجاد کنیم و باید تصمیم ما تلفیقی از این دو حالت را به همراه داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بازیکنان مصدوم تیم ملی افزود: البته باید اعتراف کنم که در چند هفته گذشته نگرانی زیادی در مورد بازیکنان مصدوم تیم داشتم. مطمئنا این موضوع شرایط بازیکنان را برای جام ملت‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد. به‌خاطر این که توقع من این بود که آن بازیکنان در حال بازی کردن و اصطلاحا در حال پرواز باشند. اما این فوتبال است و این اتفاقات هم جزیی از فوتبال است. ما فقط باید تمام اتفاقات و تجاربی که در گذشته تجربه کردیم را در نظر بگیریم. در چند روز آینده به همراه کادرم روز و شب، ساعت‌ها و ساعت‌های طولانی عملکرد فنی بازیکنان را مورد بررسی مجدد قرار خواهیم داد. ما همه اطلاعات و آمار عملکردی بازیکنان به همراه فشرده و چکیده بازی و عملکرد بازیکنان داخلی و خارجی را طی چهار سال گذشته در اختیار داریم و طبق روال همیشه سعی می کنیم تا یک تصمیم فنی دقیق، صادقانه و تاثیرگذار اتخاذ کنیم. البته امیدوار هستیم خداوند هم به ما کمک کند تا بهترین تصمیم و ۲۳ نفر نهایی را انتخاب کنیم.
سرمربی تیم ملی در ادامه گفت: البته لیست ۲۳ نفره‌ای که اعلام می شود لیستی بسته نخواهد بود؛ چراکه ما تا ۵ دی ماه فرصت داریم و می‌توانیم تا آن تاریخ لیست خود را بررسی کنیم. به همین خاطر ما یک لیست آماده باش هم خواهیم داشت و در نتیجه هر اتفاقی می‌تواند بیافتد.
او در ادامه افزود: مطمئنا فرقی نمی کند که کدام ۲۳ بازیکن نهایی انتخاب شوند، ولی تک تک بازیکنان تلاش خود را خواهند کرد تا روحیه لازمه را برای حضور در تیم ملی داشته باشند. نگرش بازیکنان من باید خاضعانه و مثل همیشه بدور از هر گونه غروری که تا امروز نشان دادند، باشد و کمال فروتنی برای جنگیدن برای منافع تیم ملی را قطعا تک تک بازیکنان من خواهند داشت. این ۲۳ بازیکن مطمئنا آماده هستند خودشان را برای تیم فدا کنند و همانطور که همیشه گفتیم پیراهن تیم ملی را فراتر از منافع شخصی خودشان دانسته و خواهند دانست. برای این که بتوانند رویای هواداران فوتبال ایران را جامه عمل بپوشانند.
کی‌روش در پاسخ به سوالی در مورد مسابقات جام ملت‌های آسیا گفت: همه می‌دانند که ما به این مسابقات با توقعات بالا از تیم ملی وارد خواهیم شد ولی ما نگرش و تفکرمان مثل همیشه این خواهد بود که بیش‌ترین تلاش‌مان را به کار ببندیم و به تک تک حریفان‌مان از عراق و ویتنام و یمن گرفته تا استرالیا و ژاپن و کره جنوبی احترام بگذاریم. ما برای تک تک حریفان‌مان احترام خاصی قائل هستیم و این مسوولیت را کاملا حس می‌کنیم. همه باید چالشی را که ما پیش‌رو داریم را درک کنند و چالش اصلی ما یک مسابقه دو صد متر کوتاه نیست و ما با یک چالش ماراتن گونه سروکار داریم که جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات است.
سرمربی تیم ملی تاکید کرد: در نهایت، افرادی که کیفیت فوتبالی بالاتری دارند و تیمی که روحیه تیمی بهتری دارد و کسانی که می توانند بدور از غرور و با فروتنی تا سرحد توان‌شان بجنگند و تنها یک چیز در ذهن دارند و آن پیراهن تیم ملی است و یک چیز در قلبشان دارند و آن هم عشق به هواداران تیم ملی شان است موفق خواهند بود.
کی‌روش در پایان افزود: من تقریبا تیم ملی فوتبال ایران را در حدود ۹۰ مسابقه هدایت کرده‌ام و همیشه یک خواسته غیرقابل مذاکره از بازیکنان داشته‌ام. بازیکنان من باید همیشه صحبت‌شان را در زمین مسابقه انجام دهند. این تنها جایی است که بازیکنان واقعی در آن‌جا صحبت می‌کنند، درون زمین. چرا این خواسته را از آن‌ها دارم؟ چون این یک اصل و وظیفه اصلی آن‌هاست چون رقیبان آن‌ها که آرزوی حضور در تیم ملی را داشتند و به هر دلیلی نتواستند به تیم ملی بیایند باید ببینند که این بازیکنان در زمین مسابقه به خوبی کار خود را انجام می‌دهند. این تنها راه و جایی است که بازیکنان من باید صحبت کنند، درون زمین؛ و باید نشان دهند که بدن‌های خود را به بهترین نحو ممکن در پیراهن تیم ملی و داخل زمین مسابقه قرار داده‌اند. در هر لحظه و در هر صحنه از بازی چیزی که بازیکنان باید نشان بدهند این است که آن‌ها این حق و این اجازه را داشته‌اند که این پیراهن را درون و بیرون زمین بر تن کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار