کد خبر: ۶۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با اقداماتی که در بخش های آموزشی در این منطقه انجام شده، ارس می تواند به قطب آموزش کشور تبدیل شود.
منطقه آزاد ارس؛ قطب جدید آموزش در کشوربه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، محسن نریمان در مراسم امضای قرارداد توسعه پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران که با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و زهرا امام جمعه رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در سالجاری، منطقه آزاد ارس نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام کرده و در این راستا فضای مناسبی برای اسکان و آموزش دانشجویان در حد ضوابط و استانداردهای لازم در منطقه شکل گرفته است.  
نریمان با اشاره به روند فعالیت های مربوط به ایجاد فضای آموزشی و جذب دانشجوی داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس گفت: خوشبختانه برای جذب دانشجوی خارجی اقدامات خوبی در منطقه آزاد ارس انجام شده که برای تبیین این موضوع و ایجاد فضای آموزشی مناسب تر، امروز قرارداد جدیدی با دانشگاه تهران برای جذب دانشجوی خارجی و تقویت دانشجویان داخلی در منطقه آزاد ارس منعقد شد.  
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس امضای این قرارداد را در پیشرفت سطح آموزش عالی در منطقه آزاد ارس در تمام سطوح تسهیلات عالی موثر دانست و گفت: هیات علمی و رییس دانشگاه و مجری طرح تعهدات لازم را برعهده گرفته اند و سازمان منطقه آزاد ارس هم متعهد شد همکاری های لازم را در این راستا داشته باشد.
وی افزود: توسعه فضای آموزشی در پردیس ارس دانشگاه تهران در یک زمین مناسب پیش بینی شده و با اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی منطقه آزاد ارس در یک بازه زمانی 5 ساله روند جذب دانشجو و ساخت مرکز آموزشی جدید برای این دانشگاه به طور همزمان دنبال می شود.  
نریمان از جذب 40 دانشجوی خارجی در سال تحصیلی جاری در پردیس بین الملل ارس دانشگاه تهران خبر داد و افزود: این دانشجویان از کشورهای عراق، آلمان، سوریه و افغانستان در این دانشگاه جذب شده است.  
وی تاکید کرد: با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی و همجواری منطقه آزاد ارس با کشورهای ارمنستان، نخجوان، آذربایجان، ترکیه و کشورهای جنوب قفقاز و ارتباطات بین المللی که دانشگاه تهران دارد باید از این مزیت ها استفاده کرد.
نریمان ابراز امیدواری کرد همکاری با دانشگاه تهران زمینه ساز رشد و توسعه در بخش های علمی و آموزشی در منطقه آزاد ارس شود.
**توسعه اجتماعی مبنای توسعه در مناطق آزاد است  
محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم توسعه اجتماعی را مبنای توسعه مناطق آزاد دانست و گفت: ورود نخبگان داخلی و خارجی به دانشگاه های مناطق آزاد یکی از زمینه های توسعه در این مناطق است.
رستمی با اشاره به قرارداد پردیس ارس دانشگاه تهران و سازمان منطقه آزاد ارس افزود: براساس این قرارداد و حمایتی که منطقه آزاد ارس از پردیس دانشگاه تهران انجام خواهد داد، 200 دانشجوی خارجی و یکهزار دانشجوی داخلی در منطقه آزاد ارس تحصیل خواهند کرد.
وی تاکید کرد: با اجرای این قرارداد؛ میزان دانشجویان داخلی و خارجی جذب شده در پردیس ارس 50 برابر می شود.  
رستمی گفت: به زودی دانشگاههای نسل سوم و چهارم در منطقه آزاد ارس شروع به فعالیت خواهند کرد و کمیته شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد نیز اولین نشست این کمیته را در منطقه آزاد ارس برگزار خواهد کرد.
**40 دانشجوی خارجی در ارس مشغول به تحصیل می شوند  
هم چنین زهرا امام جمعه در این مراسم رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه 40 دانشجو در رشته های مختلف در پردیس ارس ثبت نام کرده اند گفت: طبق مصوبه هیات امنای دانشگاه تهران کلیه رشته های تحصیلی در پردیس دانشگاه بین المللی ارس دانشگاه تهران تدریس می شود، دانشجویان خارجی نیز در رشته های متنوعی همچون زیست شناسی، کامپیوتر، ریاضی، فیزیک، شیمی، حقوق، مدیریت، زبان انگلیسی و علوم سیاسی متقاضی هستند.
وی افزود: از میان این 40 دانشجوی جذب شده که به وزارت علوم معرفی شده اند؛ 12 نفر پذیرش قطعی شده و پذیرش قطعی مابقی این دانشجویان نیز تا آخر نیم سال اول تحصیلی پذیرش اعلام خواهد شد. هم چنین از جمع 40 دانشجو 10 نفر بورسیه شدند و 30 دانشجو هم که معدل بالای 14 داشته اند پذیرش گرفته اند.
وی در خصوص نحوه جذب دانشجویان خارجی دانشگاه تهران نیز افزود: دانشجویان پرونده علمی و تحصیلی خود را به دانشگاه تهران ارائه می کنند و دانشگاه نیز طبق استانداردها، شرط معدل و داشتن نمره زبان انگلیسی، عملکرد و پرونده آنها را بررسی می کند.
برخی از دانشجویان که معدل بالای 17 دارند بورسیه و به وزارت علوم معرفی می شوند.
رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران به همکاری اساتید خارجی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: همکاری با اساتید خارجی از برنامه ها و اهداف این دانشگاه است، همچنین پذیرش 200 دانشجوی خارجی با ملیت های مختلف تا سال آینده و پراکندگی میلیت ها از هدف گذاری پردیس بین المللی ارس است.

نام:
ایمیل:
* نظر: