کد خبر: ۶۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
محسن مولوی
معاون اجتماعی اداره کل تعاون چهارمحال و بختیاری

از ویژگیهای خاص و اهداف مهم لایحه بودجه سال 98 موضوع حمایت از معیشت عمومی ،سلامت و عدالت اجتماعی می باشدکه در ذیل این ویژگی بارز، مصادیقی مختلفی از جمله الف): استمرار پرداخت یارانه نقدی به مبلغ42500میلیارد تومان ب): افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت به میزان20درصد ج): استمرار همسان سازی حقوق بازنشستگان به مبلغ2000میلیاردتومان د): استمرار طرح تحول سلامت به مبلغ 35000میلیاردتومان و... پیش بینی شده است تا نهایتاً از رقم کل بودجه1730هزار میلیارد تومانی تا سقف مبالغ تعیینی برای موضوعات ذکر شده از بودجه کل کشور در سال 98هزینه شود. اما نمونه بارز و عینی تحقق رسالت لایحه بودجه سال 98در زمینه حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی مقوله بسیار مهم استمرار همسان سازی حقوق بازنشستگان است . بازنشتگانی که بعنوان خردمندان ،فرهیختگان و سرمایه های ناب اجتماعی کشورمان محسوب می شوند و براساس ماده30قانون برنامه ششم توسعه کشور می بایست عدالت در نظام پرداخت،رفع تبعیض ومتناسب سازی دریافتی ها و برخورداری از امکانات شاغلین نیز برای بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری برقرار و محقق گردد. در عین حال وجود مشکلات عدیده ای از قبیل تحمیل هزینه های سنگین درمانی به دلیل کهولت سن با توجه به وجود میانگین سن فعلی 62سال در مردان و زنان بازنشسته،افزایش اجاره بهای پرداختی منازل مسکونی،عدم کفاف حقوق در تامین مایحتاج عائله وتنگناهای مختلف معیشتی و ...تنها بخشی از مشکلات پیشرو جامعه بزرگ بازنشستگان می باشد،خانوادی بزرگی که براساس آمار رسمی کشور در سال96جمعیتی بالغ بر1298372نفر بعنوان بازنشسته در صندوق بازنشستگی کشوری و تعداد1767182 نفر در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بغیر از اقشار خاص و صندوقهای بازنشستگی دیگر را در بر می گیرد و بهمین خاطر اجرای کامل طرح همسان سازی و نزدیک نمودن حقوق بازنشستگان به حقوق شاغلین یا حداقل رساندن حقوق آنها به متوسط حقوق شاغلین جزء اهداف وضروریات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
در همین راستا مجوزات لازم طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان مطابق ضرورت مطروحه و به استناد ماده30قانون برنامه ششم توسعه کشور، طی2مرحله در سالهای 96و97آنهم در قوانین بودجه کل سالهای ذکر شده به ترتیب در(بند ه تبصره12) و (بند ج تبصره12) برای کاهش نابرابری و رفع تبعیض صادر و مبلغ 3400میلیارد تومان در هر سال برای آن اختصاص یافت. اما مبالغی که کفاف اجرای کامل طرح همسان سازی را نداشتند و موجب تداوم این مطالبه و دغدغه بحق بازنشستگان تا به امروز شده است . به گونه ای که تعیین این ارقام بودجه ای نامناسب و کافی نبودن برای همسان سازی در قانون بودجه سنوات96و97 موجب برآورد اولیه حداقل15هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در سال98توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی شده است.
بنابراین اختصاص مبلغ15هزار میلیارد تومان موضوع بسیار حائز اهمیتی برای دولت و مجلس محسوب می شودکه انشاءالله در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال98 توسط نمایندگان محترم مردم شریف ایران در مجلس شورای اسلامی مورد توجه ویژه و خاص آنان قرار خواهد گرفت.چرا که زمان بررسی لایحه فوق بهترین فرصت برای نمایندگان محترم مجلس می باشد تا به یکی از مطالبات جدی و اساسی بازنشستگان حوزه های انتخابی خود که همان طرح همان سازی ، افزایش حقوق و بهبود معیشت می باشد آنهم از طریق تعیین و تخصیص اعتبار مورد نیاز یعنی مبلغ 15هزارمیلیارد تومان پاسخ مثبت دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار