کد خبر: ۶۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کلیه فعالان حوزه ی بانکی باید تلاش کنند تا به هدف آرمانی کشور در حوزه اقتصاد که همانا نظام پولی اسلامی است، برسیم و بدانیم که در مسیر رسیدن به این هدف انواع و اقسام مشکلات وجود دارد که باید آنها را با عقلانیت و تلاش صبورانه پشت سر بگذاریم.

این مطلب را دکتر تقی نتاج در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل شعب بانک قوامین استان فارس در جمع کارکنان شعب و واحدهای ستادی بانک قوامین استان فارس و جمعی از بازاریان و کارکنان شبکه بانکی و تعدادی از کارکنان نیروی انتظامی استان بیان کرد.
مدیرعامل بانک قوامین افزود:در مسیری که ما پیش رو داریم انواع و اقسام مشکلات وجود دارد. از حقوق و مسائل معیشتی گرفته تا مسائل علمی و نظری.
وی ادامه داد: همانطوریکه بارها توضیح دادم متاسفانه تعریف روشنی از تفصیل نظام پولی اسلامی در عمل وجود ندارد و نظام بانکی که در دنیا به عنوان بانکدرای اسلامی شناخته شده است بانکداری بدون رباست، نظام پولی اسلامی نیست بنابراین تا رسیدن به هدف آرمانی مذکور کار سختی در پیش رو داریم.
دکتر غلامحسن تقی نتاج بخشی از قوانین و مقررات تجاری و بانکی که در حال حاضر در کشور جاری است را مربوط به سالهای 1311 تا 1383 دانست و گفت:
ما چون جایگزین مناسبی برای آن پیدا نکرده ایم از همان قوانین قبلی در بخشهای مختلف استفاده می کنیم. قوانینی که برای شرایط عادی و طبیعی اقتصاد وضع شده نه برای زمان تحریم و شرایط سخت و حساس کنونی که در آن هستیم، نیازمند بازنگری اساسی و روزآمد در قوانین و مقررات جاری ست.
وی با اشاره به تحریم های قبلی گفت: بررسی تحریم های قبلی نشان می دهد که هر 3 ماه یکبار و یا هر 6 ماه یکبار در تحریم ها بازنگری انجام می گرفت و برخی از مواردی که مغفول مانده بود بر تحریم افزوده می شد ولی الان این بازنگریها را اتاق جنگی که آمریکا برای مقابله با ایران و ضربه زدن به اقتصاد ما راه انداخته است به صورت روزانه انجام می شود و نفس کش ها را رصد کرده و شناسایی می کنند و اصطلاحاً اقدام مربوط به آن را انجام می دهند.
پس باید این را درک کنیم که شرایط، بسیار سخت تر از تحریم های قبلی است ولی با نگاه به هدف آرمانی خود  می توانیم این تحریم و سختی های مربوط به آن را نیز پشت سرگذارده و از آن سربلند بیرون بیائیم ولی این امر نیازمند تدبیر است و همانطوریکه ملاحظه می فرمائید یکسری اقدامات در کشور در این راستا صورت گرفته است که از جمله آن می توان به جلسات هفتگی و مستمر شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه اشاره کرد.
مدیرعامل بانک قوامین از دیگر نکات مورد نیاز برای فائق آمدن بر مشکلات در نظام بانکی در شرایط تحریم را آگاه سازی عموم جامعه دانست و گفت: مردم باید کلیات راهکارها را که در مدیریت تحریم از آن بهره میگیریم بدانند. شاید گفتن نکات ریز موجب شناسائی واستفاده از آن بر علیه ما شود اما از طرفی آحاد جامعه باید بدانند که در مدیریت تحریم ها و عبور از موانع بسیار بلند و خطرناک تحریمها چه کارهای کلانی را در دست بررسی و اقدام داریم.
در حوزه های نظام بانکی بسیاری از بانک ها همانند بانک قوامین صرفا در حوزه های ریالی کار می کنند و تحریم ها عملا تأثیری بر فعالیت آنها ندارد. پس ما می توانیم با خدمت رسانی به فعالان بخشهای اقتصادی کشور، با روان سازی به ویژه در حوزه خلق پول و با خلق نقدینگی (که عرض کردم نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است) می توانیم کمک کنیم که از مراحل سخت تحریم عبور کنیم.
دکتر تقی نتاج با اشاره به این نکته که آحاد جامعه از نظر برخورداری مالی و استفاده از منابع با یکدیگر تفاوت دارند گفت: این یک واقعیت است که وجود دارد و نمی توانیم آنرا کتمان کنیم و بگوئیم که اینچنین نیست. آنهائی که آسیب پذیرتر هستند حتما نیازمند حمایت ویژه و بیشتر هستند.
من این نکته را تأکید می کنم که یکی از حوزه هائی که می تواند در حفظ روحیه و نظام جامعه کمک کند بانکها هستند و ما این آمادگی را همواره اعلام کرده ایم.
وی افزود برای حل مشکلات و موانعی که وجود دارد باید به دنبال راه حل باشیم نه مقصر چون دردی را دوا نمی کند. بانکها باید در خدمت اقشار آسیب پذیرتر جامعه باشند. وام های خرد، تسهیلات خرد و متوسط که الان زمان پرداخت آن به مردم است تا آنها برای خرید کالا و خدمات تولیدی بنگاههای بزرگ تقویت بشوند.
اگر فروش بنگاههای بزرگ شروع شود مطمئناً شرایط اقتصادی ما نیز بهتر خواهد شد و حداقل این است که از موانع تحریم به امید خدا به سلامتی عبور خواهیم کردو بنگاه ها نیز رونق خواهند داشت این امر به حفظ روحیه به عنوان یک وظیفه همگانی کمک خواهد کرد و مطمئناً امید دادن به همدیگر می تواند برای عبور از شرایط سخت تحریمی که در آن قرار داریم، کمک کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: