کد خبر: ۶۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
حسین خدنگ
روزنامه نگار

شب يلداي امسال با وجود گراني تنقلات و افزايش هزينه خانواده‌ها شبي به ياد ماندني و ويژه بود. اين را مي‌شد از لا به لاي گفته‌ها و بحث‌هاي ديروز در اتوبوس و تاکسي و جمع‌هاي دوستانه دريافت که عنصر مشترک همه آنها تمجيد از کيفيت برنامه‌هاي ويژه شب چله رسانه ملي بود. صدا و سيما امسال با نگاه ويژه به فرهنگ و سنت‌هاي کهن ايراني‌ها تلاش کرده بود با در نظر گرفتن سليقه همه افراد جامعه، براي شب نشيني خانواده‌ها خوراکي با کيفيت آماده کند و خوشبختانه در اين زمينه موفق هم شده بود. ساخت و پخش برنامه‌هاي ترکيبي جذاب و مرتبط با شب يلدا از تلويزيون و سبب شد تا اغلب خانواده‌هاي ايراني اين بار در شب يلدا بدون توجه به تبليغات کانالهاي ماهواره‌اي و برنامه‌هاي بدون محتواي آنها، همراه خانواده پاي برنامه‌هاي تلويزيوني شبکه‌هاي مختلف صدا و سيما بنشينند. اين تجربه موفق سبب شد بينندگان بسياري دوباره با رسانه ملي آشتي کنند و نشان داد صدا و سيما هرگاه همگام با مردم و با توجه به آئين‌ها و رسوم کهن ايراني دست به تهيه و پخش برنامه‌هاي جذاب و با محتوا زده از بينندگان شبکه‌هاي مبتذل و ضد فرهنگي ماهواره‌ها کاسته و به مخاطبان خود افزوده است. کار خوب صدا و سيما در شب يلدا نشان داد مردم ايران همانگونه که در ايام حزن انگيز عزاداري نظير محرم و ماه رمضان تلويزيون را به مثابه يک رسانه مرجع مي‌پذيرند و همپاي برنامه‌هاي مذهبي اش سوگواري مي‌کنند و اشک مي‌ريزند، دوست دارند اين جعبه جادو را در آئين‌هاي سنتي نظير عيد نوروز و شب يلدا هم تماشا کنند و از برنامه‌ها سرگرم کننده، شاد و مفرح آن استفاده کنند. اين اتفاق بي شک کليد اصلي مبارزه با هجمه فرهنگي است که با راه اندازي صدها شبکه ماهواره‌اي در لواي برنامه‌هاي مبتذل، خانواده ايراني را نشانه رفته است.
تجربه موفق يلداي امسال تلويزيون مصداقي از برنامه سازي مخاطب محور و ارزشي است و مي‌تواند بدون هيچ اجباري در درازمدت به دست خود مردم ديش‌ها را از پشت بام‌ها پايين بياورد و انتخاب اول ايراني‌ها هنگام روشن کردن تلويزيون باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار