کد خبر: ۶۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
دبیرکل و عضو هیات مدیره انجمن حسابرسان داخلی ایران:
رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره سراسری حسابرسان داخلی ایران و نخستین جایزه ملی حسابرسی داخلی ایران، رمز موفقیت اقتصاد مقاومتی، تحقق نظام راهبری و شفافیت اقتصادی و عملکردی دولت را استفاده از دانش و خدمات حسابرسی داخلی دانست.
حسابرسی داخلی رمز موفقیت تحقق اقتصاد مقاومتی، نظام راهبری و شفافیترئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره سراسری حسابرسان داخلی ایران و نخستین جایزه ملی حسابرسی داخلی ایران، رمز موفقیت اقتصاد مقاومتی، تحقق نظام راهبری و شفافیت اقتصادی و عملکردی دولت را استفاده از دانش و خدمات حسابرسی داخلی دانست و به مسئولان و مدیران ارشد کشور توصیه کرد تا با تعاملی سازنده با انجمن حسابرسان داخلی ایران به عنوان تنها مرجع حرفه¬ ای حسابرس داخلی کشور و با آشنای و استفاده از خدمات حرفه¬ ای حسابرسان داخلی خبره به عنوان یکی از عوامل اصلی در تحقق نظام راهبری، شفافیت و پاسخگویی، اهداف اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشیم.
سعید ترک¬زاده، در جمع خبرنگاران گفت: مطابق اساسنامه وظیفه اصلی انجمن حسابرسان داخلی ایران تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابرسی داخلی در کشور و نظارت حرفه ای بر کار حسابرسان داخلی و تنها مرجع حرفه ای تعیین صلاحیت حسابرسان داخلی در ایران است.
این عضو هیات مدیره انجمن حسابرسان داخلی ایران بیان داشت: تعیین صلاحیت حسابرسان مالی ویا همان حسابداران رسمی با جامعه حسابرسان رسمی ایران است که به عنوان حسابرس مستقل توسط مجامع عمومی انتخاب می شوند. اما براساس تعریف و ماهیت حرفه حسابرسی داخلی سایر حسابرسان تخصصی با تخصص های غیرمالی زیر نظر حرفه حسابرسی داخلی است. مانند حسابرسی عملیاتی (حسابرسی عملکردی متناسب هر یک از صنایع مختلف کشور)، حسابرسی تقلب، حسابرسی فناوری اطلاعات و... که در حال حاظر صلاحیت این دسته از افراد در کشور برعهده انجمن حسابرسان داخلی است. حسابرسان داخلی توسط هیات مدیره انتخاب می¬شود و مخاطب این افراد در سازمان مدیران ارشد است یعنی به هیات مدیره و مدیرعامل سازمان گزارش می دهند نه به مخاطبان ویا ذینفعان برون سازمانی.  
وی با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف هیات مدیره ها وظیفه نظارتی است گفت: تصمیمات هیات مدیره در قالب اهداف، برنامه ها، دستورالعملها، بخشنامه ها و آیین نامه هایی که تصویب می کنند، توسط حسابرس داخلی کنترل و نظارت می شود که آیا دقیقا همان ها و در راستای اهداف تعیین سازمان اجرایی شده است یا خیر، به خصوص در سازمان ها و شرکت های بزرگ که اعضای هیات مدیره نمی توانند به کل مجموعه نظارت کامل داشته باشند، نیاز به وجود حسابرسان داخلی بیشتر احساس می شود.  
 ترک¬زاده با اشاره به اهمیت استقلال حسابرس داخلی تاکید کرد: استقلال حسابرس داخلی به دلیل جایگاهش است زیرا توسط بالاترین مقام تصمیم گیرنده سازمان یعنی هیات مدیره انتخاب می شود تا کل سازمان را پایش کند و اطمینان دهد که آیا اجرای تصمیمات هیات مدیره به اهداف آنها خواهند رساند یا خیر، بنابراین حسابرسان داخلی کل سازمان را به عنوان ناظران و مشاوران عالی نظارت می کند، به همین دلیل لازم است انواع حسابرسی در سازمان اعم از حسابرسی عملیاتی، تقلب، مالی، فناوری اطلاعات، منابع انسانی، مسئولیت اجتماعی و... در چتر بزرگ حسابرسی داخلی در سازمان صورت گیرد. قابل ذکر است در مواردی در برخی از قوانین مصوب، حسابرسان داخلی را موظف کرده است تا برخی از تخلفات را به ناظران برون سازمانی با رعایت اصول حرفه ای حسابسان داخلی گزارش دهند. این تخلفات شامل اختلاس،تقلب، کلاه برداری، تضییع حقوق عامه و ... است.
ریاست شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره حسابرسان داخلی ایران با اشاره به این که حسابرسی داخلی آینده نگر است نه گذشته نگر گفت: حسابرسان داخلی به هیات مدیره به عنوان مشاوران عالی مشاوره حرفه ای می دهد که سازمان با امکانات موجود و برنامه های تعیین شده به اهداف استراتژی و چشم انداز سازمان دست خواهد یافت یا خیر و اگر بر اساس معیارهای تعیین شده مغایرت ویا انحرافی رخ داده است سازمان چه اقداماتی را می تواند انجام دهد تا به اهداف خود دست یابد.  
دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته حسابرسی در سازمان ها گفت: کمیته حسابرسی زیر نظر هیات مدیره تشکیل می شود که اکثر اعضای آن عضو غیرموظف هیات مدیره که از سازمان استقلال دارند هستند و نقش اساسی در انتخاب حسابرسان داخلی خبره و دارای متخصص و مهارت و نظارت بر کار حرفه ای آنان دارند.  
ترک زاده گفت: انجمن بین المللی حسابرسان داخلی اکنون بیش از 180 هزار عضو در سراسر جهان دارد و تمام کشورهای دنیا عضو انجمن هستند، اما ایران به دلیل تحریم ها موفق نشده به عضویت نهاد بین المللی در بیاید. اما خوشبختانه انجمن بین المللی حسابرسان داخلی، دانش حسابرسی داخلی را به دلیل وجود عضویت اعضای حرفه ای و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در انجمن حسابرسان داخلی ایران با این تشکل ملی به اشتراک می گذارد.
وی افزود: انجمن حسابرسان داخلی کار خود را از سال 1391 با 240 عضو شروع کرد و اکنون اعضاء انجمن به سه هزار 500 نفر عضو رسیده است و حدود چهار هزار نفر دیگر نیز در انتظار ورود به این تشکل حرفه ای کشور هستند و پرونده های آنان در مراحل تکمیل و بررسی است.
رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره حسابرسان داخلی ایران با اشاره به این که شعار چهارمین کنگره ملی حسابرسی داخلی «حسابرسی داخلی، مهارتی ارزش‌آفرین در کسب و کارهای موفق» است، گفت: طبق آمار رسمی تاکنون در دنیا بیشترین حد کشف اختلاس و تقلب در سازمان ها توسط حسابرسان داخلی به دلیل داشتن تخصص ها و مهارتهای ویژه آنان انجام شده است نه حسابرسان مستقل ویا سایر دستگاهای نظارتی، بنابراین وجود حسابرسان داخلی در سازمان های بزرگ امری حیاتی و الزامی است.
ایشان بیان داشت: حسابرسی داخلی دو هدف را دنبال می کند، اول بهبود عملیات سازمان و دوم نقش ارزش آفرینی در سازمان. در ضوابط و مقررات داخلی برخی از مراجع ذی صلاح کشور، نمونه منشور کمیته حسابرسی و فعالیت حسابرسی داخلی تدوین شده است که توسط آنان به سازمان های تحت نظارت خود ابلاغ شده است، و در آن تاکید شده یکی از ماموریتهای اصلی حسابرسان داخلی ارزش آفرینی است بنابراین ایجاد ارزش افزوده در سازمانها به دو طریق انجام می شود که شامل بهبود عملیات و فرایندها و کمک به مدیریت ارشد جهت اتخاذ تصمیمات صحیح است. شروط ارزش آفرینی حسابرسان داخلی در سازمان، اول شناخت دقیق از کسب کار و اهداف سازمان، دوم آگاهی از استانداردها و رویه های اجرایی و سوم تجربه و مهارت های فردی حسابرسان داخلی است.  
دکتر محمد امین زارع دبیر اجرایی چهارمین کنگره نیز در این نشست گفت: چهارمین کنگره ملی حسابرسی داخلی در 19 دی 1397 برگزار خواهد شد و سعی بر آن دارد تا جایگاه حسابرسان داخلی در ارزش‌آفرینی شرکت‌ها وسازمان‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
دکتر حمیده اثنی عشری دبیر علمی چهارمین کنگره حسابرسان داخلی افزود: محورهای چهارمین کنگره ملی حسابرسی داخلی عبارت است از مهارت‌های مورد نیاز حسابرسان داخلی برای ارزش‌آفرینی، جایگاه انجمن‌ها و مجامع حرفه‌ای در ترویج نقش و اهمیت حسابرسی داخلی، نقش سازمان‌های ذیصلاح قانونی در تثبیت و ارتقای حسابرسی داخلی، قابلیت موسسات حسابرسی و مشاوره در ارائه خدمات حسابرسی داخلی در قالب برون‌سپاری، استانداردهای حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی حسابرسان داخلی، نقش آموزش مستمر در بهبود ارزش‌آفرینی حسابرسان داخلی، ضرورت بازنگری آموزش‌های رسمی حسابرسی داخلی در دانشگاه‌ها، تامین محتوای ارزش‌آفرین توسط حسابرسی داخلی، مهارت‌های سایبری و آینده حسابرسی داخلی و ضرورت کسب مهارت‌های بین‌رشته‌ای برای حسابرسان داخلی است. همچنین کمیته علمی کنگره از همه استادان دانشگاه ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران دعوت به عمل آورده است که مقالات خود را در چارچوب محورهای همایش حداکثر تا دهم دیماه سال جاری به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: