کد خبر: ۶۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:
کیخا گفت: باید به واسطه عرضه زعفران در بورس کالا، این محصول صادراتی ایران به بالاترین قیمت در بازار‌های بین‌المللی به فروش برسد تا پس از سال‌ها سهم کشاورزان از فروش این محصول افزایش یابد.
زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمتی رسیده استاحمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره عرضه زعفران در بورس کالا، اظهار کرد: هدف گذاری نهایی ساماندهی و اصلاح روند‌ها در بخش کشاورزی، عرضه تمامی محصولات کشاورزی در بورس کالا است که زعفران نیز از جمله این محصولات بوده که عرضه آن از سال گذشته آغاز شد و با روند مطلوبی در حال انجام است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بورس کالا، ایجاد شفافیت اقتصادی بوده است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند در یک مکان شفاف به معامله بپردازند تا بهترین تصمیم‌ها از سوی متولیان امر به منظور افزایش کیفیت تولیدات و تنظیم بازار‌ها گرفته شود.
وی با بیان اینکه زعفران در بورس کالا به شفافیت قیمتی رسیده است، اظهار کرد: با عرضه پر حجم زعفران در بورس کالا، شاهد واقعی شدن قیمت این محصول، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها در بازار و حمایت مستقیم از زعفرانکاران هستیم.
کیخا با اشاره به سهم بالای زعفران ایرانی در بازار‌های بین المللی، گفت: با وجود عرضه بسیاری از مواد اولیه و کالا‌های اساسی در بورس کالا، اما هنوز تا استفاده کامل از ظرفیت‌های بهینه این بورس فاصله زیادی داریم. این در حالی است که سایر کشور‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی خود بر مبادلات بین‌المللی تاثیر می‌گذارند که ما نیز باید تلاش کنیم با تقویت عرضه محصولات در این بورس و همچنین بین‌المللی شدن معاملات زعفران در بورس ایران، محصول با مزیت و استراتژیک کشورمان را با شیوه‌های نوین به دنیا معرفی و عرضه کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: ورود به بورس کالا در افزایش کیفی محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی داشته است؛ چرا که به دلیل افزایش مشتریان در بورس، تولیدکنندگان مجاب به افزایش کیفیت کالا‌های خود می‌شوند و همین امر موجب می‌گردد تا با گذر زمان شاهد افزایش کیفیت کالا‌های تولید داخل با نرخ واقعی و شفاف باشیم و متقاضیان هم تشویق به خرید کالا از یک کانال مناسب خواهند شد.
نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: دو نکته مهم را باید در مورد زعفران در نظر گرفت؛ یکی اینکه باید زعفران ایرانی به بالاترین قیمت در بازار‌های بین المللی به فروش برسد و دیگر اینکه سهم کشاورزان از قیمت پرداختی از سوی مصرف کنندگان بیشتر باشد تا سود واقعی عاید کشاورز شود؛ این دو موضوع با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بورس کالا و نهاد‌های مرتبط در دستورکار است که اثرات مثبت آن امروز نمایان شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: