کد خبر: ۶۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹
قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی از بازار آزاد سبقت می گیرد؟
بازار خودرو این هفته با موجی تازه از افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی مواجه شد که نرخ های جدیدشان همانگونه که وزیر صنعت و معدن و تجارت وعده داده بود بر اساس معادله موسوم به 5 درصد زیر قیمت بازار تنظیم شده است.
واکنش بازار به اعلام قیمت های جدید خودروسازان
بازار خودرو در هفته ای که گذشت با موجی تازه از افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی مواجه شد که نرخ های جدیدشان همانگونه که وزیر صنعت و معدن و تجارت وعده داده بود بر اساس  معادله موسوم به 5 درصد زیر قیمت بازار تنظیم شده است.
هفته گذشته وزیر صنعت به رسانه ها گفته بود: با قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام خواهد شد و  حالا با اعلام دیرهنگام قیمت 4 محصول سایپا بالاخره تکلیف قیمت های جدید محصولات خودروسازان مشخص شد. قبل از سایپا ، ایران خودرو، مدیران خودرو و کرمان موتور هم قیمت برخی از محصولات خود را اعلام کرده بودند.
هر چند وزیر تاکید کرده بود مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشیه بازار و با هدف پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است  اما مقایسه قیمت کارخانه ای و بازار خودروها نشان می دهد در اتفاقی عجیب قیمت بازار آزاد برخی از خودروها کمتر ازقیمت کارخانه ای است!

*قیمت های جدید خودرو و یک اتفاق عجیب!
به عنوان نمونه آن گونه که ایسنا از بازار خودرو خبر می دهد قیمت‌های رسمی اعلام شده برای برخی خودروهای دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو گران‌تر از قیمت این محصولات در بازار آزاد تعیین شده است.
بر این اساس برای خودرو جک s۳، شرکت کرمان موتور قیمت رسمی ۱۶۱ میلیون تومان را اعلام کرده، در حالیکه قیمت فروش این خودرو در بازار آزاد ۱۵۳ میلیون تومان است.  همچنین خودرو جک s۵ نیز با قیمت ۲۰۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، در حالیکه قیمت رسمی اعلام شده توسط این شرکت، ۲۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
در شرکت مدیران خودرو نیز داستان به همین شیوه برای برخی خودروها پیش می‌رود. به طور مثال خودرو ام‌وی‌ام x۲۲ اتومات اکسلنت اسپورت توسط این شرکت ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در حالیکه در بازار آزاد قیمت آن در حدود  ۱۲۰ میلیون تومان است و مدل اتوماتیک LX آن در شرکت ۱۵۲ میلیون و 100 هزار تومان و در بازار آزاد حدود ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارد.
خودروی چری تیگو  ۷ اکسلنت مدیران خودرو، در بازار حدود ۲۷۲ میلیون تومان قیمت دارد، در حالیکه شرکت میدران‌خودرو آن‌را به قیمت ۳۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. همچنین خودرو چری تیگو ۵ در بازار آزاد به قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه شده، در حالیکه قیمت رسمی اعلام شده توسط شرکت، ۲۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  است.
از همین شرکت، خودروی ام‌وی‌ام x۳۳ در در بازار آزاد با قیمت نزدیک به  ۱۷۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما شرکت مدیران‌خودرو قیمت آن را ۱۸۳ میلیون و ۶۰۰ تومان تعیین کرده است.
در لیست قیمت های اعلام شده از سوی سایپا و ایران خودرو آنچه بازار را غافلگیر کرده است جهش عجیب قیمت جدید خودرو است آن گونه که برخی از خودروها حتی تا 83 میلیون تومان هم رشد قیمت داشته اند. رکورددار این گرانی سراتو آپشنال 2000 با 83 میلیون تومان افزایش قیمت و رسیدن به مرز 196 میلیون تومان است.
براساس اعلام شرکت سایپا قیمت سراتو 1600 آپشنال از ١١٣ میلیون ٦٢ هزار تومان با 77 میلیون تومان افزایش قیمت  به ١٩٦ میلیون تومان رسیده است. قیمت سراتو 2000 آپشنال هم با 83 میلیون تومان افزایش قیمت از ٩٣ میلیون ٨١٣ هزار تومان به ١٧٦ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
همچنین قیمت چانگانcs35  از ٧٤ میلیون و ٩٥٢ هزار تومان به ١٢٧ میلیون تومان و پراید ١٥١ SE از ٢٣ میلیون و400 هزار تومان به ٢٨ میلیون و900 هزار تومان تغییر یافته که نشان می دهد چانگان حدود 53 میلیون تومان و وانت پراید بیش از 5 میلیون تومان رشد قیمت داشته اند.
طبق بخشنامه ایران خودرو به نمایندگی‌های فروش خود، ‌قیمت‌ جدید پنج محصول این شرکت شامل پژو ۲۰۷ آی دنده دستی معادل ۷۰ میلیون تومان، دانگ‌فنگ H۳۰ اتوماتیک معادل ۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۷۶ میلیون تومان، هایما S۵ توربو دنده اتوماتیک ۱۳۸ میلیون تومان و پژو پارس LX اتوماتیک ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، اعلام شد که رکورددار گرانی در خودروهای این شرکت هایما با 40 میلیون تومان افزایش قیمت بود.

*اعتراض خریداران خودرو به جهش قیمت ها
اعلام رسمی قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل و پرتیراژ در حالی اتفاق می افتد که افزایش شدید قیمت  برخی از محصولات مونتاژ داخل اعم از ایرانی، چینی و فرانسوی موجب شده تا صدای اعتراض بسیاری از مشتریان بابت رشد شدید قیمت‌ها بلند شود و  رسانه ها هر روز از دغدغه ها و سرگردانی خریداران خودروهای پیش فروش شده خبر می دهند.
اثرات افزایش قیمت و اجرایی شدن نصفه و نیمه طرح رشد بهای خودرو تا ۵درصد زیر قیمت بازار گریبان دو گروه از مشتریان را خواهد گرفت و تاثیری متفاوت روی تقاضای خودرو در بازار خواهد گذاشت. نخست دلالان که به واسطه میل به کسب سود، از ناحیه رشد بهای رسمی خودرو متحمل کاهش سود می‌شوند و دوم خریداران واقعی که احتمالا در قیمت جدید توان خرید و پرداخت تعهدات خود را ندارند. گروه اول از محل افزایش قیمت خودرو مستقیما متضرر نشده اما سودی که از سرمایه‌های خفته خود انتظار داشتند را دیگر تجربه نخواهند کرد. از آن سو اما این خریداران واقعی خودرو هستند که پس از مدت‌ها انتظار، به‌دلیل افزایش بهای خودرو باید تا دو برابر میزان مدنظر را به حسابخودروسازان واریز کنند.
اقتصاد نیوز در این رابطه می نویسد: خریداران حق دارند شاکی باشند چون با افزایش قیمت فعلی نه تنها ۵۰ درصد بهای باقیمانده خودرو را پرداخت نکرده‌اند که باید بیش از پیش‌بینی‌ها بابت خودروی دلخواه خود هزینه پرداخت کنند. موردی که در نهایت باعث شده خیلی‌ها دیگر قید خرید خودرو را بزنند یا در بهترین حالت خودروهای ارزان‌تر را برای خرید انتخاب کنند. این همان وضعیتی است که بسیاری از کارشناسان از وقوع آن خبر داده و نسبت به کاهش شدید حجم بازار که در اثر افت تعداد خریداران رخ خواهد داد، به شرکت‌های خودروسازی هشدار داده‌اند. اما اگر قانون تصویب شده پیش‌فروش خودرو در ایران را ملاک قرار دهیم، خریداران این چند محصول که ۵۰ درصد بهای خودرو را به حساب شرکت سازنده واریز کرده‌اند تنها باید ۵۰ درصد از بهای باقی‌مانده را بنا به نرخ‌های جدید به حساب سازندگان واریز کنند. موردی که مدنظر برخی از نمایندگان مجلس بوده و گویا قصد دارند از طرق قانونی نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنند. در آخرین نمونه بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس این نگاه متفاوت را مورد تاکید قرار داده و آن را برای محاسبه نحوه پرداخت باقیمانده بهای خودرو مفید دانسته است. نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته: «گر قیمت خودرو هنگام ثبت‌نام ۱۰۰ میلیون تومان است و خریداران ۵۰ میلیون تومان یعنی نیمی از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل باید ۵۰ درصد خودرو به قیمت زمان پیش‌فروش و ۵۰ درصد باقی به قیمت روز محاسبه شود.» موردی که می‌تواند موجی از امیدواری را به اردوی خریداران خودروهای مونتاژی بازگرداند که مجبورند به‌دلیل شوک‌های تورمی و ارزی بیش از محاسبات مالی فردی به سازندگان خودرو برای دریافت خودروی خود مبالغی را پرداخت کنند. برای نمونه اگر این ایده در مورد خریداران دنا پلاس و هایما اس۵ رخ دهد، این افراد به جای پرداخت ۵۰ و ۸۹ میلیون تومان باید ۳۸ و ۶۹ میلیون تومان پرداخت کنند که به معنی کاهش پرداخت ۱۲ و ۲۰ میلیونی این افراد است.

در پایان نوسانات قیمتی خودروهای داخلی را در هفته ای که گذشت مشاهده می کنید:

خودرو

قیمت 3 دی

قیمت امروز

پراید 131

34/700/000

35/000/000

پراید 111

37/700/000

37/900/000

چانگان CS35

128/500/000

130/000/000

تیبا صندوقدار

39/800/000

40/500/000

ساینا (رینگ آلومینومی)

46/000/000

46/500/000

وانت زامیاد دوگانه (ساده)

60/500/000

61/000/000

آریو اتوماتیک

88/500/000

89/600/000

برلیانس کراس موتور 1.6

119/000/000

122/000/000

برلیانس H330 موتور 1.6

113/000/000

114/000/000

برلیانس H320 موتور 1.6

109/000/000

110/000/000

سراتو 2000 آپشنال

198/000/000

198/000/000

پارس تندر

88/000/000

89/500/000

ساندرو دنده ای

101/000/000

103/000/000

ساندرو اتوماتیک

118/500/000

119/000/000

استپ وی اتوماتیک

130/000/000

130/000/000

استپ وی دنده ای

110/000/000

112/000/000

ال 90

84/000/000

85/500/000

تندر پلاس اتوماتیک

113/000/000

114/000/000

رانا

60/400/000

60/000/000

پژو 405 SLX

60/700/000

61/000/000

پژو 405 GLX

55/400/000

55/000/000

پژو 405 GLX دوگانه

57/000/000

57/000/000

سمند LX

59/500/000

60/000/000

سمند EF7 بنزینی

61/300/000

62/000/000

سمند دوگانه‌سوز (16)

65/000/000

65/500/000

سمند سورن

74/500/000

75/000/000

پارس بنزینی

70/000/000

70/000/000

پارس دوگانه‌سوز

71/800/000

71/600/000

پارس LX کلاس 15

81/000/000

81/000/000

پارس TU5 اتوماتیک

89/800/000

90/000/000

پژو 2008

225/000/000

224/000/000

اچ سی کراس

90/000/000

89/000/000

پژو 206 تیپ 2

59/500/000

59/500/000

پژو 206 تیپ 5

71/000/000

70/500/000

پژو 206 صندوقدار

71/000/000

71/200/000

پژو 207 اتوماتیک

110/000/000

109/000/000

پژو 207 دنده‌ای

88/000/000

88/000/000

207 صندوقدار

119/000/000

117/000/000

دنا معمولی

80/500/000

81/000/000

دنا پلاس / 4 ایربگ

104/000/000

104/000/000

دنا پلاس توربو / 4 ایربگ

123/000/000

123/000/000

هایما S5 توربو

171/000/000

172/000/000

هایما S7 توربو

200/000/000

200/000/000

بسترن B30

126/000/000

126/000/000

مزدا3 (بدون خدمات)

273/000/000

274/000/000

هاوال اچ2

212/000/000

211/000/000

لیفان 820

170/000/000

170/000/000

جک S3 اتوماتیک

145/000/000

144/000/000

جک S5 اتوماتیک

197/000/000

196/000/000

ویتارا کلاس 10

298/000/000

298/000/000



 



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار