کد خبر: ۶۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
حجت الاسلام موسویان:
همایش بانکداری اسلامی با حضور حجت الاسلام سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی و اساتید حوزه و دانشگاه در استان یزد گزار شد.
استقرار کامل اقتصاد اسلامی نیازمند عزم ملی استبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان یزد، دکتر سید عباس موسویان - عضو شورای فقهی بانک مرکزی– در این همایش پیاده سازی دقیق احکام، قوانین و مقررات اقتصاد اسلامی در جامعه را دشوار دانست و اظهار کرد: اگر چه احکام اسلامی در جامعه جاری و ساری است اما باید به گونه ای باشد که رضایت کامل علما و دغدغه مندان را جلب نماید لذا استقرار صحیح و همه جانبه اقتصاد اسلامی نیازمند عزم ملی و تلاش همه جانبه است.
وی عدم اجرای صحیح قراردادهای بانکی را یکی از موارد مغایر با احکام اسلامی در سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در عقد قراردادهای بانکی شرایط و مفاد قرارداد برای مشتریان شرح داده نمی‌شود از طرفی مشتریان نیز به دنبال آگاهی از شروط قراردادها نیستند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: برخی از کارگزاران بانک‌ها نیز در زمینه احکام فقهی بانکداری بدون ربا اطلاعات کافی ندارند در صورتی که برخی دیگر از بانک‌ها مانند بانک مهر اقتصاد خود را موظف به برگزاری دوره‌هایی آموزشی بانکداری اسلامی نموده اند.
موسویان بالا بودن میانگین نرخ‌های سود بانکی را از دیگر مشکلات سیستم بانکی یاد کرد و گفت: هر چند این مسئله اشکال دارد اما نباید بانک‌ها را زمینه ساز آن دانست و متصور شد که بانک‌های اسلامی نرخ سود بالایی دارند و بانک‌های ربوی با این مسئله سر و کاری ندارند.
وی افزود: در کشورهایی مانند ترکیه و آرژانتین نرخ تورم بالا و سودهای بانکی حتی در بانک های ربوی به بالای 30 درصد نیز می رسد، علت بالا بودن نرخ سود بانکی در کشور نرخ تورم است، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی ارتباط مستقیم با نرخ تورم جامعه دارد و بالا بودن نرخ سودسپرده و تسهیلات دلیل بر اسلامی یا غیراسلامی بودن فعالیت های بانکی ندارد و به طور کلی نرخ تسهیلات تعیین کننده ربوی یا اسلامی بودن آن نیست.
موسویان با بیان اینکه وجه التزام یکی از مواردی که بحث های بسیاری پیرامون آن وجود دارد و محل اختلاف است، خاطر نشان کرد: دریافت وجه التزام در شبکه بانکی کشور براساس مصوبه شورای نگهبان در سال 1362 می باشد که مورد تائید برخی از مراجع تقلید می باشد که در صورت پایبند بودن افراد به قرارداد خود و پرداخت به موقع بدهی، مشمول وجه التزام نبوده و اشکال شرعی نیز به آن وارد نیست.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی ابراز داشت: دریافت وجه التزام به عنوان عاملی برای جلوگیری از افزایش مطالبات بانک ها و صیانت از سرمایه آن ها می باشد که این مساله مورد تائید شورای نگهبان نیز قرار گرفته است.
موسویان با بیان این‌که بانک‌ها تابع قانون و به تبع ان قانون تابع احکام اسلامی است، تصریح کرد:  افرادی که از بانک تسهیلات دریافت می کنند باید پایبند و آگاه به قرارداد خود باشند تا اشکال شرعی بر آن‌ها وارد نباشد.
در ادامه محمد غلامی - رئیس اداره امور شعب استان یزد – نیز ضمن تشریح اقدامات بانک مهر اقتصاد در پیاده سازی و ترویج بانکداری بدون ربا، اظهار داشت: اجرا و استقرار بانکداری اسلامی همواره در اولویت و جز اصول راهبردی بانک مهر اقتصاد قرار دارد که امیدواریم با استفاده از رهنمودها و نظرات تمامی علما، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه، در این مسیر موفقیت های روز افزونی داشته باشیم.
گفتنی است حجت الاسلام موسویان در سفر به استان یزد با آیت الله مدرسی عضو فقهای شورای نگهبان نیز دیدار کرد، آیت الله مدرسی با اشاره به اهمیت آموزش مباحث بانکداری اسلامی، با تجلیل از بانک مهر اقتصاد در اهتمام به برگزاری دوره های آموزشی بانکداری بدون ربا، بیان کرد: همه کسانی که به نحوی در بانک شاغل هستند باید به این مسائل تسلط داشته باشند و درهنگام انعقاد عقود اسلامی، تسهیلات گیرنده را از اصول و شرایط ضمن عقد آگاه سازند و عقود را به نحو احسن جاری نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر: