کد خبر: ۶۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
التهاب بازار قیمت سکه و طلا را دوباره افزایش داد
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 3 میلیون و 450 هزار تومان معامله می‌شود.
هشدار به خریداران سکه و دلار
قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی در بازار تهران با افزایش قیمت نسبت به روز قبل، ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد.
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 3 میلیون و 450 هزار تومان معامله می‌شود.
در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 170 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 650 هزار تومان فروخته می‌شود.
هر گرم طلای 18عیار هم 337 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1280 دلار معامله می‌شود.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص علت افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمت نفت و ریزش سهام در بورس های بین المللی و عدم تصمیم گیری درباره نرخ بهره در آمریکا سبب شد تا قیمت های جهانی طلا افزایش یابد و به بالاترین میزان خود در ۱۵ماه اخیر برسد.
محمد کشتی آرای افزود:‌ در هفته گذشته ۱۱درصد بر قیمت سکه و طلا افزوده و سبب شد تا حباب قیمت سکه بیش از ۴۰۰هزار تومان شود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد و شاخص سهام در بازارهای جهانی بالا رود، آیا می توان به کاهش نرخ جهانی طلا و در نتیجه پایین آمدن قیمت سکه و طلا در بازار ایران امیدوار بود، توضیح داد : نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت؛ شاید همه چیز برعکس شود. در ماه ها و روزهای گذشته پیش بینی می‌کردیم مطابق تجربه سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال میلادی و … نوسان در قیمت جهانی طلا اتفاق بیافتد، که اکنون این اتفاق افتاده و ادامه این وضعیت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و همچنین ممانعت از ریزش بیشتر ارزش سهام های بین المللی و مالی بستگی به تصمیمات و سیاست های مالی دیگر کشورها دارد که اگر این روند ادامه یابد ممکن است قیمت جهانی طلا بازهم بالاتر رود. اگر قیمت نفت سیر صعودی یابد طبیعی است قیمت طلا کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: بنابراین باید اجازه داد تا ۲-۳ روز دیگر بگذرد و کشورها سیاست های مالی جدید برای سال ۲۰۱۹ را اعلام کنند که این مساله تاثیر زیادی روی افزایش یا کاهش قیمت ها خواهد داشت.
این فعال بازار طلا و جواهر پیش بینی کرد:‌ به نظر می رسد این روند تا ۱۲ و ۱۳ دی ماه جاری که تعطیلات کشورهای غربی اتمام می یابد، ادامه خواهد داشت.
کشتی آرای درباره افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا با وجود افزایش قیمت ها در بازار ایران و احتمال تکرار شرایط بازار آشفته در ماه های گذشته تصریح کرد: خیر اصلا این اتفاق نخواهد افتاد زیرا سیاست بانک مرکزی در پایین نگه داشتن و تعدیل نرخ ارز است و براساس این سیاست ها چنین اتفاقی نخواهد افتاد .
وی اضافه کرد: افزایش تقاضا را می توان این گونه تفسیر کرد که به دلیل هیجان و التهاب غیرطبیعی در بازار کشور داریم که این روند برخلاف سایر کشورهاست؛ به گونه ای که اگر در دیگر کشورها کالایی گران شود، درخواست خرید کاهش می یابد اما در ایران برعکس است افزایش قیمت سبب به وجود آوردن هیجان کاذب می شود برای خرید بیشتر که در نهایت در نقطه ای ثابت خواهند ماند.
وی درباره میزان افزایش تقاضا در اثر هیجانات خرید توضیح داد:‌ تقاضا به صورت موردی افزایش یافته بسیاری از افراد منتظر بودند که کاهش بیشتر قیمت ها اتفاق بیافتد  تا خرید کنند اما در ۲-۳روز گذشته وقتی دیدند این روند برعکس شده تقاضای آن خرید به یکباره به بازار آورده شد و موجب التهاب قیمت شد.
در هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به آستانه 4 میلیون تومان رسید اما بار دیگر عقب نشینی از میانه روز چهارشنبه آغاز شد و سکه در مرز سه میلیون و 600 هزار تومان ایستاد.
وی خاطر نشان کرد:‌به هموطنان عزیز توصیه می شود در مواقعی که بازار ملتهب است، داد و ستد نباید انجام شود تا بازار به آرامش قیمت ها برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار