کد خبر: ۶۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۸
پیش‌بینی خوش‌بینانه بلومبرگ از آینده بازار نفت
به‌رغم تمام تحولات ژئوپولتیک و اخبار متفاوت مبنی بر رکود اقتصادی در جهان، کارشناسان بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند که مصرف نفت جهان همچنان طی سال‌های آینده به‌ویژه از سوی اقتصادهای نوظهور رشد قابل توجهی خواهد داشت و قیمت نفت در سال 2019 به 70 دلار می‌رسد.
قیمت 70 دلاری طلای سیاه در سال 2019
به‌رغم تمام تحولات ژئوپولتیک و اخبار متفاوت مبنی بر رکود اقتصادی در جهان، کارشناسان بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند که مصرف نفت جهان همچنان طی سال‌های آینده به‌ویژه از سوی اقتصادهای نوظهور رشد قابل توجهی خواهد داشت و قیمت نفت در سال 2019 به 70 دلار می‌رسد.
علاوه بر عامل عدم اطمینان در بازار، مسائل ژئوپولتیک و اقتصادی از جمله احتمال ادامه تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین، سیاست‌های فدرال‌رزرو، جنگ‌های سوریه و یمن از عوامل تعیین‌کننده آینده بازار نفت در سال ۲۰۱۹ خواهند بود.
به گزارش اویل‌پرایس، این نوسانات قیمت نفت تحت تاثیر مسائل مختلف طی دو ماه و نیم گذشته به‌خوبی نمایان شد. در حالی که در اوایل ماه اکتبر -اواسط مهرماه- قیمت نفت افزایش یافت و به ۸۰ دلار به‌ازای هر بشکه رسید، تنها طی چند هفته حدود ۴۰ درصد ارزان شد.
به‌رغم تمام تحولات ژئوپولتیک و اخبار متفاوت مبنی بر رکود اقتصادی در جهان، گروهی از بانکداران در مورد قیمت نفت در سال آینده میلادی خوشبین هستند. روز جمعه، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از بانکداران اعلام کرده‌اند که قیمت نفت در سال آینده افزایش می‌یابد.
به‌گفته تحلیلگران بلومبرگ، نفت برنت در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که این رقم تقریبا یک‌سوم بالاتر از قیمت نفت در روز پنج‌شنبه گذشته است. گزارش بلومبرگ همچنین افزود که به‌رغم چشم‌انداز تیره در مورد اقتصاد جهانی از جمله اختلافات تجاری میان ایالات متحده و چین و همچنین تشدید سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو، چشم‌انداز روشنی در انتظار بازار نفت در سال آینده خواهد بود.
بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران در حالی که قیمت‌ها در بازار نفت به سطح پایینی رسیده است، اما به نظر می‌رسد که عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۹ به تعادل خوبی برسد. در غیاب بحران شدید اقتصادی، بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که مصرف نفت جهان همچنان طی سال‌های آینده به‌ویژه از سوی اقتصادهای نوظهور رشد قابل توجهی داشته باشد.
این تحلیلگران در عین حال معتقدند که اگر توافق جدید تجاری که مهلت آن تا دوم مارس ۲۰۱۶ است، میان آمریکا و ایالات متحده صورت نگیرد، رشد اقتصادی کشورها کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند به کاهش تقاضا منجر شود. از آنجا که ایالات متحده و چین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، تشدید تنش‌ها میان آنها به زنجیره‌های عرضه جهانی به‌ویژه در آسیا آسیب خواهد رساند. در حال حاضر، شرکت‌های تولیدی بسیاری در چین فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و راهی ویتنام همسایه این کشور شده‌اند.
ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان نفت و گاز طبیعی مایع، از رکود تجاری میان ایالات متحده و چین تحت تاثیر قرار گرفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دنبال افزایش تعرفه‌ها میان واشینگتن و پکن، ۶۰ درصد شرکت‌های ژاپنی انتظار داشتند که از این جنگ تجاری متضرر شوند. اگر چین و آمریکا موفق نشوند تا دوم مارس به توافقی دست یابند، این رقم به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و به دنبال آن تولید ناخالص داخلی ژاپن و تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد.
جنگ تجاری طولانی‌مدت میان دو اقتصاد بزرگ جهان به سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) آسیب می‌رساند. گروهی از کارشناسان پیش‌بینی خود از رشد جهانی را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۳٫۷ درصد و ۳٫۵ درصد کاهش داده‌اند. با این حال، اگر دونالد ترامپ تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد کالای وارداتی از چین را ۲۵ درصد افزایش دهد، این ارقام در مورد رشد اقتصادی جهان باز هم کاهش خواهد یافت.
دیروز، سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت با ۱٫۱۱ درصد افزایش، با قیمت ۵۳٫۸۰ دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۰٫۱۸ درصد افزایش، به ۴۵٫۴۱ دلار رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار