کد خبر: ۶۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
نرخ بیکاری ۱۱.۷ درصد شد
تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال با ۰.۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد رسید.
27/5 درصد جوانان زیر 30 سال بیکارند
تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال با ۰.۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد رسید.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ۱۳۹۷، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۱.۷ درصد از جمعیت فعال کشور (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند.
بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور افزایش ۰.۶ درصدی این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و جمعیت بیکار کشور با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است.
در حالی که نرخ مشارکت مردان در پاییز سال گذشته ۶۴ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۵.۶ درصد بوده این نرخ در پاییز امسال به ۶۴.۴ درصد در مردان و به ۱۶.۴ درصد در زنان افزایش یافته و از رشد مشارکت زنان و مردان حکایت دارد.
بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ساله و بیشتر نیز بیانگر آن است که ۳۵.۷ درصد از جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیش‌تر) شاغل بوده‌اند؛ این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر در این فصل، ۲۳ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۳۰۰ نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۶۲۳ هزار و ۸۷۹ نفر افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز در پاییز امسال ۳۱.۱ درصد بوده که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش یافته است.
همچنین نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۷.۵ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه گذشته، با تغییر جزیی به ۰.۱ درصد افزایش یافته است.
27/5 درصد جوانان زیر 30 سال بیکارند
 نرخ بیکاری در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز امسال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۸.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است. البته این نرخ در پاییز ۹۷، برای مردان ۱۳.۴ درصد و برای زنان ۲۷.۹ درصد بوده که نشان دهنده افزایش بیکاری در گروه فارغ التحصیلان زن است.
به گزارش ایسنا، برابر آمارها، بیش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان جویای کار و تحصیلکردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود. دولت در برنامه ششم توسعه، مکلف شده است نرخ بیکاری را تا چشم‌انداز ۱۴۰۰ به ۸.۶ درصد کاهش دهد.در حال حاضر دولت با اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری و طرح ساماندهی فارغ التحصیلان بیکار به عنوان دو هدفگذاری مهم در حوزه اشتغال، به سمت مقابله با بیکاری گام برداشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار