کد خبر: ۶۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
زباله یا فعالیت های آتشفشانی دماوند؛
انتشار بوی نامطبوع در بخش وسیعی از پایتخت از بعداز ظهر امروز بسیاری را نگران کرده و هنوز هیچ منشا و توجیهی برای این بو گزارش نشده است.
ماجرای بوی مرموز پیچیده در آسمان تهران چیست؟
انتشار بوی نامطبوع در بخش وسیعی از پایتخت از بعداز ظهر امروز بسیاری را نگران کرده و هنوز هیچ منشا و توجیهی برای این بو گزارش نشده است.
در همین رابطه کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پی انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: از ساعت ۱۶ امروز گزارش‌های مردمی مبنی بر انتشار بوی مشمئز کننده در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۹ و ۷ به دست ما رسید که به دنبال آن کارگروه ویژه‌ای در محیط زیست شهر تهران با حضور شهرداری، آتش نشانی و مدیریت بحران تشکیل شد تا منشاء آن را پیدا کنیم.
وی افزود: بررسی‌های ما تا این لحظه به نتیجه مستندی نرسیده است ولی این بو تقریبا شبیه  یک ماده شیمیایی به نام "مرکاپتان" است که معمولا به لوله‌های گاز تزریق می‌شود؛ ولی هنوز مدیرعامل شرکت گاز تهران نیز این موضوع را تایید نکرده است.

*شدت بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با استناد به اطلاعات واصله از مرکز سنجش آلودگی هوا، گفت: خبرها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافته است.
ناهید خداکرمی ، با بیان اینکه دقایقی پس از همه‌گیر شدن بوی نامطبوع در سطح شهر در پی بررسی‌های انجام شده و بنا به اطلاعات واصله از مرکز سنجش آلودگی هوا ،خبرها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافت.
وی با بیان اینکه وسعت و شدت بو در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و تلاش‌ها برای یافتن منشأ آن ادامه دارد، گفت: البته بنا به گزارش‌های مردمی از شدت بو کاسته شده است اما همچنان در مناطق مرکزی تهران این بو با شدت ادامه دارد.

*مدیریت بحران به دنبال منشاء بوی نامطبوع
شاهین مظفری، مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل جلسه این سازمان برای بررسی منشاء بوی نامطبوع در تهران خبر داد.
وی در این باره گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران که در نقاط مختلفی به مشام رسیده بود، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی این مسئله اقدام کرد.
مظفری با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی منشاء این بو هستیم، درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر ترکیدگی لوله فاضلاب و ایجاد این بو اظهار کرد: چنین مواردی مورد تایید نیست. به هیچ عنوان ترکیدگی لوله فاضلاب را تایید نمی‌کنیم و دیگر مواردی که هم به عنوان دلیل این حادثه بیان می‌شود، صحیح نیست.
*
انتشار بوی نامطبوع در بخش وسیعی از پایتخت
رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران که عمدتا در مناطق مرکزی پایتخت انتشار یافته است هنوز مشخص نیست.
در حالی که بویی مشمئز کننده در سطح شهر تهران استشمام می‌شود، رییس اداره محیط زیست شهر تهران به ایسنا گفت: هنوز منشاء بو مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند.
وی از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.


*انتشار بوی نامطبوع در تهران ناشی از زباله است نه گوگرد
یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند در تهران، گفت: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست.
دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی با اشاره به انتشار بوی نامطبوع، گفت: انتشار این بو که بوی نا مطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا بوی منتشر شده بوی گوگرد است یا خیر"، خاطر نشان کرد: این بو "گوگرد" نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکرده‌ام.
زارع همچنین در خصوص برخی ادعاها که بوی منتشر شده ناشی از فعال‌شدن آتشفشان دماوند است، تاکید کرد: من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.
به گزارش ایسنا از ساعاتی پیش بوی نامطبوعی در فضای شهر تهران منتشر شده است.
برخی بر این ادعا هستند که این بو ناشی از انتشار گازهای گوگرد ناشی از فعالیت آتشفشانی است، به نحوی که طی چند ساعت اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با هشتگ "بو و بوی مرموز" از مناطق مختلف تهران توییت کرده‌اند و از بوی نامطبوعی در شهر که شبیه بوی گوگرد است، خبر داده‌اند.

*شهروندان تهرانی هیچ نگرانی از بوی نامطبوع در تهران نداشته باشند

یک نماینده مردم تهران از گفت‌وگوی تلفنی با فرماندار تهران و تشریح دلایل و منبع بوی نامطبوع امروز تهران خبر داد.
فاطمه سیده فاطمه ذوالقدر گفت: در آخرین تماس تلفنی که دقایقی قبل با فرماندار تهران داشتم از علت انتشار بوی نامطبوع امروز شهر تهران جویا شدم که ایشان در گزارشی اعلام کرد منشاء این بو ایستگاه متروی ملت است و هم اکنون نیز کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز و سازمان آتش نشانی برای بررسی علت پخش این بوی نامطبوع  در این ایستگاه حضور دارند.
وی افزود: بر اساس تاکید فرماندار تا ساعاتی دیگر علت علل انتشار این بوی نامطبوع مشخص خواهد شد و شهروندان تهرانی هیچ نگرانی از این مسئله نداشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار