کد خبر: ۷۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
مدیرعامل شرکت شهروند تشریح کرد؛
مدیرعامل شرکت شهروند با تاکیدبراینکه در شهرداری تهران بابت توزیع بن‌های شهروند ریخت‌وپاشی وجود ندارد، گفت: هر کارمند شهرداری طی ۹ ماه اول سال ۹۷ به‌طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بن شهروند دریافت کرده است.
بن‌های شهروند به چه کسانی داده می‌شودمسعود سریع‌القلم (مدیرعامل شرکت شهروند) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره بن‌های شهروند که در اختیار برخی افراد و کارکنان شهرداری قرار می‌گیرد، گفت: به ضرس قاطع ریخت‌وپاش در این حوزه را رد می‌کنم.
مدیرعامل شرکت شهروند با بیان اینکه فروشگاه شهروند دو نحوه فروش بن دارد و غیر از این دو روش راه دیگری وجود ندارد، اظهار داشت: مدل اول برای سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌های خارج از مجموعه شهرداری تهران است. براساس یک مصوبه و اختیاری که هیات مدیره شرکت شهروند به من داده و در دوره قبل، معاون مالی شهرداری و شهردار محترم تهران به من تفویض کردند، افراد، سازمان‌ها و ادارات، پولی را به حساب شهروند واریز می‌کنند و درخواست می‌دهند تا در جهت پرداخت‌های غیرنقدی غیرمستمر خود از ما بن خریداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: این پرداخت‌های غیرنقدی معمولا برای اعیاد و مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان است. این سازمان‌ها از ما بن را خریداری می‌کنند و به پرسنل خود می‌دهند تا بتوانند از شهروند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.
مدیرعامل شرکت شهروند با اشاره به مدل دوم فروش بن‌های شهروند گفت: این مدل در واقع تهیه و چاپ کالابرگ برای پرسنل شهرداری تهران است. یعنی همان اتفاقی که درخصوص سازمان‌های خارج از شهرداری تهران به آن اشاره شد، در شهرداری تهران نیز هست. بخش‌های مختلف شهرداری به مناسبت‌های مختلف یا به صورت فصلی و ۶ ماه یک‌بار یا ۳ ماه یک‌بار براساس لیست دقیقی از افراد به ما سفارش می‌دهند. شهرداری تهران هزینه این بن‌ها را به حساب شهروند واریز می‌کند و چاپخانه بانک ملی ایران بن (یا کالابرگ) را چاپ می‌کند. کالابرگ‌ها تحویل اداره رفاه شهرداری تهران می‌شوند و به اسم افراد، توزیع می‌شوند.
سریع‌القلم تاکید کرد: ما به مدیران شهرداری تهران، اعضای شورای شهر، معاونان شهردار و خود شهردار نه می‌توانیم بُنی بدهیم و نه آنها تاکنون به ما چنین درخواستی داده‌اند. اگر بنی وجود دارد و مردم در فروشگاه‌های شهروند شاهد خرید پرسنل شهرداری با بن شهروند هستند، یعنی شهرداری تهران به مناسبت‌های مختلف آنها را از شهروند خریداری و توزیع کرده است. ما خارج از این چارچوب نمی‌توانیم کاری انجام دهیم؛ چراکه انواع دستگاه‌های نظارتی درحال کنترل هستند و ضمنا ذی‌حسابی هم داریم.
وی بن را مثل پول دانست و گفت: اگر فروشگاه شهروند بن بدهد و در ازای آن وجهی دریافت نکند، طبیعتا افراد با آن بن‌ها نسبت به خرید از فروشگاه اقدام می‌کنند و شرکت شهروند یک سیر منفی پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، زمانی که باید مطالبات تامین‌کنندگان فروشگاه‌ها را پرداخت کنیم، پولی به سیستم ما نیامده تا بتوانیم از عهده آن برآییم.
سریع‌القلم تصریح کرد: آنچه می‌خواهم بگویم این است که ما دو مدل بیشتر برای فروش بن‌های شهروند نداریم که به آن اشاره شد؛ حتی خود شهرداری هم وقتی از ما بن خریداری می‌کند، پول آن را پرداخت می‌کند و تخفیفی شامل آن نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت شهروند اضافه کرد: اگر شهرداری بن‌های ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی خریداری می‌کند، دقیقا همان مبالغ را به شهروند پرداخت می‌کند. علت اینکه شهرداری نسبت به خرید بن اقدام می‌کند و در ازای آن به کارکنان خود وجه پرداخت نمی‌کند این است که از بن برای پرداخت‌های غیرمستمر استفاده می‌کند. تمام کارکنان شهرداری تهران حقوق و مزایای سه ماهه یا شش ماهه خود را دریافت می‌کنند، اما در تمامی‌دستگاه‌ها این روند یا عرف وجود دارد که در بعضی مناسبت‌ها به پرسنل کمک‌هایی کنند. این کمک می‌تواند در قالب یک سبد کالا یا در قالب بن باشد.
وی ادامه داد: شرکت شهروند کمک به پرسنل خود را در قالب سبد کالا انجام می‌دهد و طبیعتا از بن برای این منظور استفاده نمی‌کند. ما برای آنان سبد کالایی تهیه می‌کنیم که مایحتاج زندگی خانواده مثل مواد پروتئینی، برنج، روغن و ... است. ما این سبدها را براساس عددی که شهرداری تهران مصوب می‌کند، تهیه می‌کنیم. کاری که ما می‌کنیم، اثر بیشتری در خانواده دارد و ارزشش عدد بزرگ‌تری است؛ چراکه ما تمامی‌این سبدهای کالا را با فرایندهای مناقصه تهیه می‌کنیم. مثلا برای خرید برنج، روغن، رب یا سایر اقلام مناقصه می‌گذاریم و به کمترین قیمت و براساس برند و کیفیت کالا اقلام را تهیه می‌کنیم.
سریع‌القلم با بیان اینکه اگر سبد کالای پرسنل فروشگاه شهروند در سقف ۵۰۰ هزار تومان بسته شده باشد، ارزش آن ۷۰۰ هزار تومان است و اثربخشی آن در خانواده همکاران ما خیلی بیشتر است، عنوان کرد: در واقع خانواده‌ها می‌دانند سازمانی که همسر یا فرزند آنان در آن کار می‌کنند، به فکرشان هستند. دلیل تفاوت ارزش و قیمت این سبدهای کالا این است که ما اقلام را با حداقل و کف قیمت از عمده‌فروشی‌ها تهیه می‌شود. طبیعتا ما این اقلام را از سطح فروشگاه خود جمع نمی‌کنیم؛ چراکه به‌منظور تهیه سبدهای کالا حجم بالایی خرید می‌کنیم.   
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط سخت اقتصادی که مدت‌هاست به اقشار مختلف جامعه وعده واریز بسته حمایتی دولت، آن هم در رقم‌های پایین داده شده و هنوز بسیاری این بسته را دریافت نکرده‌اند، آیا درست است که مردم شاهد خرید راحت برخی افراد با اینگونه کالابرگ‌ها در فروشگاه‌ها باشند، گفت: در سال ۹۷ تا امروز (یعنی طی ۹ ماه گذشته) سرانه پرسنل شهرداری، کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بن شهروند بوده است. شهرداری تهران معمولا هر ۳ ماه یک‌بار یک پرداخت غیرمستمر دارد که فرایند اداری پیچیده‌ای دارد و اداره کل رفاه شهرداری تهران باید برای بودجه آن مصوبه بگیرد و شهردار تهران آن را تایید کند. در شرایط اقتصادی فعلی زندگی کردن سخت است و به همین دلیل سازمان‌ها سعی می‌کنند به معیشت پرسنل خود توجه کنند.
مدیرعامل شرکت شهروند درخصوص بن‌هایی که به کارکنان ثابت و غیرثابت شهرداری تهران تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: فکر می‌کنم قاعدتا شهرداری تهران تبعیضی میان کارکنان خود قائل نمی‌شود، اما اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.
وی تاکید کرد: صادقانه این را می‌گویم که اکنون در شهرداری تهران بریزوبپاشی وجود ندارد. شهرداری در حال حاضر سیاست‌های مالی انقباضی در پیش گرفته و کاهش هزینه‌ها و کنترل و بهینه کردن آنها برایش مهم است. برای آقای دکتر حناچی این مباحث خیلی مهم است و حتی در مراسمات رسمی‌دسته گل و ... گذاشته نمی‌شود. ایشان و مجموعه شهرداری تهران روی این موضوعات خیلی حساسند و انصافا در این مورد با دقت رفتار می‌کنند.
سریع‌القلم درباره آنچه که میان مردم درخصوص بیکاری بعضی از کارکنان شهرداری و استفاده مداوم آنان از گوشی‌های تلفن همراه در حین انجام وظیفه مشهور شده است، بیان کرد: واقعا چنین شرایطی در شهرداری اپیدمی‌و فراگیر نیست. به هر حال کار یک کلانشهر به این بزرگی را همین کارکنان شهرداری انجام می‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: