کد خبر: ۷۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: میزان صادرات محصولات غیر نفتی به طور تقریبی با میزان واردات برابر است به طوری که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند نیاز کشور به ارز را تامین کند.
تامین نیاز ارزی کشور با ارز صادرات غیرنفتیبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، دکتر علی صالح آبادی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد تا ارز مورد نیاز کشور تامین شود.
وی با اعلام این مطلب که ارز حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی باید برای واردات کالا صرف شود، اظهار داشت: صادرکننده می تواند ارز صادراتی خود را به واردکننده دیگری بفروشد و یا اینکه خود به طور مستقیم کالا برای شرکت خودش وارد کشور کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید روش های مختلفی که یک صادر کننده می تواند ارز صادراتی خود را به چرخه تجاری کشور برگرداند، احصا شده است و نحوه رهگیری آن متناسب با دستورالعمل‌های بانک مرکزی مشخص شده است.
وی با اشاره به پیگیری بازگشت ارز حاصل صادرات از سوی بانک مرکزی پیگیری ادامه داد: این الزام مصوبه هیات وزیران است که شرکتهای صادرکننده ظرف سه ماه ارز خود را وارد سامانه کنند و البته می توانند حدود 5درصد از این ارز را صرف هزینه های جاری و امور دفتر خود در خارج از کشور کنند.
وی تصریح کرد: میزان صادرات غیرنفتی بیش از 40 میلیارد دلار بوده و چیزی حدود 30 تا 40 درصد آن متعلق به پتروشیمی هاست که بخش عمده ارز مربوط به این بخش به کشور بازگشته و بقیه ارز نیز مربوط به سایر کالاهاست.
صالح آبادی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا نحوه بازگشت ارز صادراتی به داخل رصد می شود، افزود: خروج سرمایه در برخی کشورها آزاد است و سرمایه به هرمیزان می تواند از کشور خارج شود اما در برخی دیگر کشورها این امر کنترل می شود. در کشورما اهمیت بازگشت ارز صادراتی به داخل نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.
وی در پایان بااشاره به مزیت های نسبی و ظرفیت های کشور برای صادرات یادآور شد: صادرات زمانی ارزشمند است که ارز حاصل از صادرات تبدیل به واردات شده و به چرخه تجاری برگردد و یا حتی بخشی از وجوه حاصل از صادرات پس از تبدیل به اسکناس ارزی، نیازهای کشور را تامین کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: