کد خبر: ۷۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
گیلان شهرک صنعتی لاکان - مهندس حسین شمسایی مدیرعامل کارخانه فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران گفت: این کارخانه در راستای نیل به اهداف خودکفایی و صادرات توانسته است در زمینه صادرات در سال به میزان ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد در ضمن این کارخانه به عنوان بزرگترین و معتبرترین کارخانه در خاورمیانه مطرح است.
گروه تعلیق و انتقال قدرت «عظام» سربازان سربلند جنگ اقتصادی کشوربه گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجارت آنلاین، در بازدید خبرنگاران از مجموعه کارخانجات هلدینگ سه گانه تعلیق و انتقال قدرت گروه قطعات خودرو عظام در شهرک‌صنعتی لاکان رشت، مهندس حسین شمسایی مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت قطعات یدکی ایران گفت: این کارخانه تولید کننده انواع کمک فنر سواری و تجاری با آخرین تکنولوژی است همچنین در این کارخانه وجود آزمایشگاه های کالیبراسیون و شیمی موجب شده محصولی عاری از خطا تولید و به مصرف کننده ارائه گردد.
شمسایی ادامه داد: استفاده از پیشرفته ترین ماشین آلات سی ان سی و ربات های متعدد همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب، ماشینکاری و جوشکاری دقیق که در این صنعت بسیار ضروری است موجب شده تولید با دقت بیشتر انجام شود همچنین چون کمک فنر بسیار دقیق و حساس بوده و از لوازم ایمنی خودرو محسوب می شود نیاز به فرایند تولید تخصصی دارد برای همین این محصول در ایستگاه های کنترل کیفی بررسی کامل شده تا رضایت و اطمینان مشتری را فراهم نماید.  
وی در خصوص مشتریان محصول این شرکت گفت: این کارخانه با تولید ۱۰۰ نوع محصول و داشتن بالاترین تنوع محصولات در کشور مشتریان داخلی و خارجی بسیاری دارد مشتریان داخلی مثل شرکت گروه صنعتی ایران خودرو، شرکت گروه سایپا، شرکت گروه بهمن و شرکت ایکاپ، شرکت ساپکو و بازار مصرفی قطعات یدکی کشو از جمله آن هستند. همچنین مشتریان خارجی ما کشورهای CIS عراق و سوریه و روسیه و حتی ترکیه است که تولیدات به آنها صادر می‌شود البته باید گفت این شرکت اولین شرکت در کشور است که تامین قطعات یک شرکت تولید کننده خودرو در روسیه به نام گاس خودرو را به عهده گرفته است.
مدیرعامل کارخانه فرآوری و ساخت اضافه کرد: جهت صادرات به ترکیه ما حتی توانسته ایم برند EMG را در این کشور ثبت کنیم چون این کشور تنها به استانداردهای تعیین شده خودش اجازه ورود کالا می دهد که ما توانستیم این استانداردها را در ترکیه دریافت کنیم البته برند دیگری در روسیه به نام TUC  را ثبت کرده که این برند در حوزه کشورهای CIS موجب شده بتوانیم محصول خود را به آنها صادر کنیم.
شمسایی اضافه کرد: در مجموع گروه عظام در سه گروه تخصصی فعالیت می کنند اول برق و الکترونیک دوم موتوری و قالبسازی و سوم تعلیق و انتقال قدرت که در کیلان می باشد و البته تحت دانش فنی ماندو کره جنوبی است.
وی درخصوص میزان فروش گفت: سالهای مختلف ما بالاترین فروش به ایران خودرو و ساپکو را داریم که در سال ۲۰۱۷ فقط در تعلیق و انتقال قدرت ۱۳۸ میلیون دلار بوده است. میزان فروش ما به خودروسازها 58 درصد و به بازار یدکی ۴۲ درصد از محصولات می باشد باید اضافه کنم که در برخی خودروها ۱۰۰ درصد نیاز این محصول توسط شرکت فرآوری و ساخت تامین می شود در برخی از خودروها در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد این نیاز توسط این شرکت تامین می‌شود همچنین در خصوص اشتغالزایی در گروه انتقال قدرت و تعلیق استان گیلان که سه کارخانه می باشد ما ۹۰۰ نفر اشتغال مستقیم و 5000 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده ایم.
وی در رابطه با میزان تولید و مواد اولیه گفت: تیراژ تولید در حال حاضر سالیانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد کمک فنر می باشد که البته قابلیت افزایش به ۸ میلیون را داریم همچنین یک خط تولید کامل را از فرانسه خریداری کردیم که پس از راه‌اندازی کامل آن خط می توانیم ظرفیت را حتی به ۲۲ میلیون برسانیم. در خصوص تهیه و تامین مواد اولیه نیز در حال حاضر ۷۰ درصد آن داخلی است و ۳۰ درصد از خارج تهیه می شود که آن هم محصولات های تک میباشد ولی با پلانی که تهیه کرده‌ایم تصمیم داریم و تلاش می کنیم همه مواد اولیه را از داخل تامین کنیم.
در ادامه این بازدید مهندس علی پوررضا مدیرعامل شرکت پایا کلاچ نیز گفت: شرکت پایاکلاچ در سال ۷۵ به عنوان یک خط تولید تحت لیسانس ساکس آلمان احداث شد ولی در سال ۷۸ تحت لیسانس شرکت ولئو فرانسه رفت و از آن زمان این شرکت مستقل شد و سپس به عنوان تنها گزینه تأمین کننده کیت کلاچ رنو فرانسه قرار گرفتیم
پوررضا ادامه داد: این شرکت ۷۰ نوع محصول تولید می کند که بخشی از آن به بازار یدکی و بخشی به بازار خودروسازان ارائه می شود یعنی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد نیاز خودروسازان را این شرکت تامین می کند در ضمن در این شرکت روی بخش آر اند ای و مهندسی معکوس تاکید ویژه شده است که ما توانسته ایم گرید B رنو نیسان جهانی را اخذ کنیم که اجازه می‌دهد محصولات کیت کلاچ در زنجیره این شرکت به سرتاسر دنیا توزیع گردد.
مدیرعامل شرکت پایا درخصوص تیراژ تولید شرکت اضافه کرد: میزان  1 میلیون و 300 هزار کیت کلاچ و تعداد 3 میلیون و 600 هزار کلاچ در این شرکت تولید می شود که بخش قابل توجهی از آن به کشورهای CIS ،عراق و سوریه صادر می‌شود البته اضافه کرد نیاز کل کشور نیز برای کلاچ سالیانه حدود ۷ میلیون عدد میباشد وی در خصوص طرح توسعه نیز گفت ما برنامه هایی برای فاز توسعه در این شرکت داریم و البته باید بگویم کلا گروه قطعات خودرو اعظام همیشه برنامه های توسعه ای را مدنظر خود دارد.
در ادامه این بازدید مهندس شمسایی به معرفی شرکت طاها که سومین شرکت در هلدینگ این استان می باشد پرداخت و گفت: شرکت طاها تولید کننده مجموعه جعبه فرمان است که البته باید بگویم در کشور ما سه نوع جعبه فرمان تولید می شود فرمان معمولی، هیدرولیک جک از داخل و هیدرولیک جک از خارج که بر مبنای نیاز آنها قطعات در شرکت طاها تولید می شود.
از جمله تولیدات این شرکت بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ قطعات جعبه فرمان آنها را تولید می کنیم البته باید اضافه کنم در خودرو پژو ۲۰۶ فقط این شرکت در کشور تولیدات جعبه فرمان دارد همچنین در فرمان برقی دنا این شرکت پیشگام تولیدات می باشد در مجموع باید گفت شرکت با کیفیت ترین محصول را به خودروسازان ارائه می‌کنند.
شمسایی ادامه داد: در شرکت طاها نیز همچون دیگر شرکت‌ها آزمایشگاه مجهزی ایجاد شده که حتی قطعات ساخت کارخانجات دیگر را نیز می تواند تست و آزمایش کند.
در پایان باید گفت: گروه قطعات خودرو عظام از 12 شرکت بزرگ تولیدي تشکیل شده است و فعالیت آن از سال 1376 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. شرکتهای عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت "مادر" نیز با نام "گروه قطعات خودرو عظام" ثبت و در تهران مستقر است.  
اخذ لیسانس‌های معتبر و همکاري‌هاي فنی، با بهره‌گیري از تکنولوژي‌هاي روز دنیا از شرکت‌هاي صاحب‌نام جهانی از قبیلMando ،Mahle ،Bosch و Valeo از جمله دستاوردهای این گروه بوده که در  دو دهه گذشته ضمن تولید قطعات مهم و با کیفیت، توانمندي‌هاي بالاي خود را در پشتیبانی از صنعت خودرو کشور به اثبات رسانیده است.  
گروه عظام با 12 کارخانه فعال، بزرگترین تولیدکننده قطعات اصلی خودرو در بخش خصوصی بوده و با پشتیبانی از خطوط تولید خودروسازان و تامین نیاز بازار لوازم یدکی خودرو به اشتغال زایی مستقیم برای حدود 5000 نفر در کارخانجات عظام و به صورت غیرمستقیم بیش از 25000 نفر در صنعت قطعات خودرو، سهم بسزایی در افزایش تولید ملی ایفا نموده است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: