کد خبر: ۷۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
واکنش وزیر صنعت به ادعای پایین بودن قیمت خودرو توسط خودروسازان
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، ۱۰ میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی!
پراید تولید نکنید بروید سراغ محصول دیگر!
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، ۱۰ میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی!
رضا رحمانی در چهل و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی حاضران این جلسه، با اشاره به گلایه‌های ارزی برخی از حاضران گفت: ما به هیچ وجه مشکل ارزی نداریم و تصمیم ما در مواجهه با تولیدکنندگان، بخش صنعت و بازرگانان، حفظ تولید موجود در کشور است و استراتژی ما تا چند ماه آینده بر این اصل متکی است که وضع موجود تولید در کشور حفظ شود لذا اجازه نخواهیم داد تا واحدهای تولیدی به هر دلیلی از جمله کمبود مواد اولیه، مشکلات ارزی و ... تعطیل شوند و آقای رئیس جمهور هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر این استراتژی تاکید کردند.
وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر در برخی حوزه‌ها همچون خودرو دچار بحران هستیم. به عنوان مثال روزی که من آمدم دوستانی در این بخش مصاحبه کردند و عنوان کرده بودند خودروسازی تا دو هفته دیگر تعطیل می‌شود. لذا ما بلافاصله جلساتی را برگزار کردیم و متوجه شدیم حرفشان منطقی است. ولی از طرف دیگر با این مشکل مواجه بودیم که این خودروسازان صدها هزار خودرو را پیش‌فروش کرده و تعهداتی به مردم داده بودند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در وهله اول دغدغه ما این بود که تولید در این بخش حفظ شود و در وهله دوم تاکید داشتیم که مطالبات مردم به طور کامل انجام شود. الحمدالله با کمک قطعه‌سازان وضعیت تولید بهتر شد و روند نزولی تولید خودرو در کشور بهبود یابد و از سویی دیگر هم به مردم اطمینان دادیم که خودروسازان به تعهداتشان باید عمل کنند و به خودروسازان نیز تاکید کردیم که باید 80 درصد تولیداتشان را برای انجام تعهدات قبلی خود در نظر بگیرند.
رحمانی اضافه کرد: متاسفانه برخی از خودروسازان گلایه داشتند که قیمت محصولات آنها کم است لذا ما تاکید داشتیم که اول باید تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند و برای محصولات بعدی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند. حتی من به یکی از خودروسازان گفتم لزومی ندارد که شما برای پراید، 10 میلیون ضرر بدهید؛ تولید نکن برو سراغ محصولات دیگر که ضرر نکنی!
وزیر صنعت در ادامه با اشاره به شرایط خاص امروز کشور گفت: شکی نیست که امروز در شرایط خاص و جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ با جنگ نظامی که خیلی چیزها در آن واضح و مشخص است متفاوت است و در کنار این جنگ اقتصادی با جنگ رسانه‌ای و روانی نیز روبرو هستیم و من معتقدم راهکار موفقیت در این جنگ ارتباط نزدیک و تنگاتنگ بین بخش خصوصی و تصمیم‌سازان است.
وی اضافه کرد: دولت و وزارت صنعت، به هیچ وجه به مشکلات موجود اقتصادی در کشور بی‌توجه نیست و در این مدت سعی کردیم هر تصمیمی که در وزارت صمت می‌گیریم با مشارکت و نظر بخش خصوصی باشد.

*واکنش وزیر صنعت به تغییر مدیرعامل سایپا
رضا رحمانی در حاشیه چهل و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: مهمترین کار در شرایط فعلی ایجاد همکاری و رابطه نزدیک و صمیمانه با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است و تأکید دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل امور در جهت فعالیت تولیدکنندگان است.
وزیر صمت در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر مدیریت سایپا و چرایی تغییرات مداوم در این بخش گفت: اگر تغییرات در جهت اصلاح و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات خودروسازان باشد، مشکلی ندارد.
وی در پاسخ به گفته یکی از خبرنگاران که عنوان کرد‌ «وزارت صنعت بیشتر به‌دنبال منفعت خودروسازان بوده تا مردم» با رد این ادعا گفت: این سؤالتان تهمت است، سؤال نیست؛ به‌هرحال کارگروه‌های تخصصی و قانونی در خصوص قیمت خودرو، تصمیم می‌گیرند و افزایش قیمت، فرایند خودش را دارد.
رحمانی ادامه داد: خودروسازان باید از این رکود خارج می‌شدند چراکه افزایش تیراژ یعنی افزایش پاسخ‌دهی به تعهدات و این یعنی افزایش تولیدی که منجر به کاهش قیمت خواهد شد، لذا ما روی حقوق مردم و انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داشتیم.
وی در واکنش به سؤالی درباره چرایی پیش‌فروش محصولات خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی برای پیش‌فروش محصولات صادر نشده است.
وزیر صمت همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا خودروسازان به تعهداتشان در موعد مقرر عمل نکرده‌اند گفت: همه می‌دانند مشکلاتی وجود داشت که تعهدات در موعد مقرر انجام نشد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش قیمت، مشکلات حل شده است یا خیر گفت: افزایش قیمت شامل تعهدات قبلی نمی‌شود. شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟
رحمانی در پاسخ به این سؤال که "آیا با توجه به سخنانی که در جلسه با هیئت نمایندگان گفتید مبنی بر اینکه «به خودروسازان گفتم پراید را با 10میلیون ضرر تولید نکنید و بروید سراغ محصولات دیگر»، پیشنهاد توقف تولید پراید را داده‌اید؟" گفت: نه؛ ما می‌گوییم با ضرر نفروشید و هر محصولی را که توجیه دارد تولید کنید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار