کد خبر: ۷۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
خرید و فروش خودرو در بازار به صفر رسید،این اتفاق تحت‌تاثیر اعلام قیمت های تازه از سوی خودروسازان صورت گرفت. برخی خودروها نظیر پراید که پرتیراژترین خودروی تولیدی محسوب می شود، دو بار پیاپی در فاصله یک هفته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کردند.
گران شدن قیمت ها بازار خودرو را قفل کرد
دی ماه، ماه افزایش قیمت خودرو بود. در این ماه به فاصله کوتاهی خودروسازان قیمت تولیدات خود را افزایش دادند و برخی خودروها نظیر پراید که پرتیراژترین خودروی تولیدی محسوب می شود، دو بار پیاپی در فاصله یک هفته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کردند. این اتفاق سبب شد بازار خرید و فروش خودرو به گفته برخی فعالان سکته کند چرا که قیمت های تازه امکان خرید و فروش را از میان برد.

* وقتی تنور داغ شد
 از پس افزایش قابل توجه قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، تلاش برای تبدیل نقدینگی به کالا در دستور کار بسیاری از دارندگان سرمایه های خرد قرار گرفت.
 بازار خرید و فروش داغ بود و این فقط خودرو نبود که در تیررس سرمایه‌های سرگردان فراری از کاهش ارزش قرار گرفت. ارز، سکه، طلا و مسکن همگی اقلامی بودند که با هجوم سنگین سرمایه ها روبرو شدند. داستان خودرو اما متفاوت بود. خودروسازان در این مقطع در حالی دست به پیش فروش‌های مکرر زدند که تحت‌تاثیر تحریم و اعلام نبود قطعه کافی، تزریق خودرو به بازار را متوقف کرده و سطح تولیدات خود را به شدت کاهش داده بودند. با این حال پیش‌فروش‌ها، بر اساس کد ملی و باب شدن اصطلاحاتی چون "خودرو اولی" و ... نیز نتوانست تب فراگیر خرید خودرو را به عرق بنشاند.روند پیش فروش خودرو در کنار عدم تحویل خودروهای قبلی و عدم ارسال دعوت نامه برای خریداران ادامه داشت که کم کم بحث افزایش قیمت خودرو بار دیگر مطرح شد.

*ماه موعود
 دی ماه اما ماه موعود برای خودروسازان بود. قیمت‌ها دو بار پیاپی افزایش یافت و نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد که اتفاقا این میزان افزایش کافی نیست و مقرر است رشد قیمت‌ها در سه مرحله تداوم یابد.
 حالا آنها که خودرو پیش خرید کرده بودند می پرسیدند قرار است خودروها را به قیمت روز بگیرند یا به قیمت زمان ثبت نام؛ پاسخ همان قدر که معلوم بود، نامعلوم می‌نمود. گفتند خودروهای ثبت نام شده تا مرداد، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند اما کمی بعد استفاده از عبارت خودروهای فروش قطعی، معادله را به هم زد. در حالی تاکید می شود خودروهای فروش قطعی مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند که بخش عمده خودروهای پیش فروش شده، دریافت‌های علی الحساب دارند.
 
*بازار خرید و فروش حواله خوابید
 در عین حال بازار خرید  فروش حواله نیز با کاهش شدید معاملات روبرو شد. حالا دیگر کسانی که به امید حفظ ارزش پول خود خودرو خریدند، با شرایط تازه ای روبرو شده‌اند. این در حالی است که سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران می گوید ۹۰ درصد پیش خریدکنندگان خودرو سرمایه‌گذار بودند نه مصرف‌کننده.موتمنی به خبرآنلاین گفت: بازار هنوز سردرگم است باید دید در روزهای آتی شکل تحویل خودرو چگونه است. اگر خودروسازان خودروهای تولیدی خود را پنج تا ۱۰ روزه به فروش برسانند قیمت‌ها تغییر نمی‌کند اما فروش بلند مدت همچنان قیمت در بازار آزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
به گفته وی تحویل خودروهای معوق می‌تواند قیمت‌ها را تا حدی منطقی کرده و از فشار موجود بر بازار بکاهد.عباس تابش معاون وزیر صنعت و رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار